Pysymme varovaisella kannalla pettymysten takia
Fiskarsin Q2 jäi sekä liikevaihdon että tuloksen osalta vertailukauden ja odotustemme alapuolelle. Teimme kuluvan vuoden ennusteisiimme pieniä negatiivisia muutoksia, minkä takia tarkistamme tavoitehintamme alaspäin. Toistamme negatiivisen näkemyksemme osakkeesta, sillä alkuvuoden pettymykset ja yhä haastavammalta vaikuttava markkinatilanne eivät luo uskoa positiiviseen käänteeseen lyhyellä tähtäimellä.
Fiskars
Fiskars on vuonna 1649 perustettu suomalainen kuluttajatuoteyhtiö. Yhtiön päätuoteryhmät liittyvät kotiin, askarteluun, puutarhanhoitoon, ulkoiluun, ruoanlaittoon, sisustamiseen ja kattamiseen ja tuotteita myydään yli 100 maassa. Yhtiön suurimmat markkina-alueet ovat Eurooppa ja Pohjois-Amerikka. Fiskars palvelee ihmisiä ympäri maailmaa brändiportfoliolla, johon kuuluu kansainvälisesti tunnettuja brändejä kuten Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwdood. Tuotteista noin puolet valmistetaan yhtiön omissa tehtaissa ja noin puolet tulevat alihankkijoilta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 118,5 | 1 090,7 | 1 123,0 |
kasvu-% | −5,65 % | −2,49 % | 2,96 % |
EBIT (oik.) | 100,8 | 89,1 | 96,0 |
EBIT-% (oik.) | 9,01 % | 8,17 % | 8,55 % |
EPS (oik.) | 1,11 | 0,91 | 0,91 |
Osinko | 6,14 | 0,56 | 0,58 |
Osinko % | 54,96 % | 3,28 % | 3,40 % |
P/E (oik.) | 10,03 | 18,81 | 18,74 |
EV/EBITDA | 4,39 | 10,97 | 10,31 |