Verkkokauppa.com julkisti heikon Q2-raportin aamulla. Yhtiön kasvu oli linjassa alkuviikosta laskettujen odotustemme kanssa, mutta tulosrivit jäivät odotuksistamme selvästi alempien katteiden sekä korkeampien kulujen myötä. Markkina vaikuttaa tällä hetkellä niin kilpaillulta, että yhtiön kasvustrategian toteuttaminen käy hyvin kalliiksi. Odotamme kurssireaktion olevan negatiivinen markkinan katsoessa tulosrivejä.
Verkkokauppa.comin Q2:n liikevaihto kasvoi 5,3 % 108 MEUR:oon osuen ennusteeseemme. Myös markkinan kasvu hyytyi odotustemme mukaisesti -0,5 % (Gfk), mikä antoi selvää vastatuulta yhtiön kasvulle, vaikka yhtiö kasvoi kertomansa mukaan markkinoita nopeammin lähes kaikissa tuotealueissa. Tukkukaupasta ei raportissa ollut mainintaa, mikä tarkoittaa sen olleen vertailukauden matalalla tasolla. Markkinan laskun yhdistyminen kireään kilpailu oli myrkkyä katteille. Odotimme yhtiön myyntikatteen nousevan lievästi 14,9 %:iin (Q2’18: 14,7 %) Raision avauksen painamasta heikosta vertailukaudesta, mutta kireä kilpailu painoi katteita odotuksiamme vielä selvästi alemmaksi ja myyntikate jäi 14,2 %:iin.
Myös kiinteät kulut ylittivät jälleen ennusteemme ja olivat kasvaneet selvästi odotuksiamme enemmän 14,0 MEUR:oon (ennusteemme 13,4 MEUR). Henkilöstökulujen 7,5 %:n kasvu 8,0 MEUR:oon (ennuste 7,8 MEUR) johtui pääasiallisesti tietohallinnon, myymälöiden ja osto-osaston kasvaneista henkilöstökuluista. Muut kulut kasvoivat 11,9 % 5,9 MEUR:oon (ennuste 5,6 MEUR). Yhtiö kertoi jälleen kasvattaneensa markkinointipanostuksiaan selvästi, mikä on ymmärrettävää kireän kilpailun jatkuessa. Edellisten seikkojen seurauksena liikevoitto laski Q2:lla 0,2 MEUR:oon (Q2’18: 1,0 MEUR) jääden selvästi odottamastamme 1,4 MEUR:sta. Osakekohtainen tulos jäi 0,00 euroon (ennuste 0,02 euroa).
Verkkokauppa.com toisti ohjeistuksensa, joka odottaa koko vuoden liikevaihdon olevan välillä 500-550 MEUR (2018: 478 MEUR) ja liikevoiton välillä 11-17 MEUR (2018: 13,3 MEUR). Alkuviikosta lasketut ennusteemme ovat alle ohjeistushaarukan keskikohdan (liikevaihto 518 MEUR ja liikevoitto 13,2 MEUR), mutta tulosalituksen jälkeen näemme liikevoittoennusteessamme selvää laskupainetta. Loppuvuoden osalta yhtiö odottaa kuluttajaelektroniikkamarkkinan pysyvän kireänä ja kilpailullisen hinnoittelun jatkuvan, mikä oli odotuksissamme. Tuloksenteon kannalta tärkeällä vuoden jälkipuoliskolla onnistuminen on yhtiölle kriittistä, jotta yhtiö välttää negatiivisen tulosvaroituksen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Verkkokauppa.com
Verkkokauppa.com on vuonna 1992 perustettu Suomen suosituin ja vierailluin verkossa toimiva kotimainen vähittäiskauppa. Verkkokauppa.com Oyj markkinoi, myy ja jakelee verkkokauppansa, myymälöidensä ja noutopisteverkostonsa kautta sesongista riippuen kymmeniä tuhansia tuotteita. Yhtiöllä on neljä myymälää: Oulussa, Pirkkalassa, Raisiossa ja Helsingissä, jonka lisäksi verkkokaupasta ostettavat tuotteet ovat noudettavissa noutopisteiden kautta.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 477,8 | 517,8 | 552,2 |
kasvu-% | 10,64 % | 8,38 % | 6,64 % |
EBIT (oik.) | 13,3 | 13,2 | 14,2 |
EBIT-% (oik.) | 2,78 % | 2,55 % | 2,57 % |
EPS (oik.) | 0,21 | 0,20 | 0,22 |
Osinko | 0,20 | 0,21 | 0,23 |
Osinko % | 4,83 % | 9,09 % | 9,77 % |
P/E (oik.) | 19,86 | 11,49 | 10,68 |
EV/EBITDA | 8,94 | 4,59 | 4,24 |