Marimekko Q2 torstaina: yhtiöllä on hyvä vauhti päällä, vastassa todella kova vertailukausi
Marimekko julkistaa Q2-raporttinsa torstaina klo 8.30. Marimekko-brändillä on tällä hetkellä vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa, mikä tarjoaa yhtiölle hyvät liikevaihdon kasvunäkymät. Viimeisen parin vuoden aikana tehdyt tehostamistoimet ovat nostaneet yhtiön kilpailukykyä, mikä on myös näkynyt positiivisesti kannattavuudessa. Yhtiöllä on kuitenkin vastassa järisyttävän hyvät vertailukauden Q2’18 luvut, jotka sisälsivät isoja kertaluonteisia tukkutoimituksia ja pääkonttorin 6,0 MEUR:n myyntivoiton. Odotamme siksi liikevaihdon kasvavan vain hieman vertailukauden yläpuolelle. Odotamme oikaistun liikevoiton pysyvän lähes vertailukauden tasolla ja raportoidun osakekohtaisen tuloksen jäävän selvästi vertailukauden alapuolelle.
Odotamme liikevaihdon kasvaneen 6 % vertailukaudesta 29,9 MEUR:oon (konsensus 29,8 MEUR). Liikevaihdon kasvua vetävät arviomme mukaan yhtiön uudet laajempaa yleisöä puhuttelevat mallistot ja brändin viimeisen parin vuoden aikana toteutettu uudistunut suunta, mikä on nostanut Marimekon vetovoimaa kuluttajien keskuudessa sekä Suomessa että ulkomailla. Kasvuvauhti hidastuu arviomme mukaan vahvalta Q1:llä nähdyltä 13 %:n tasolta, sillä vertailukauden Q2’18 liikevaihto oli poikkeuksellisen korkea. Vertailukauden liikevaihto oli korkea osittain ajoituksellisten tekijöiden takia. Q2’18-liikevaihtoon ajoittui suuria kertaluonteisia kampanjatoimituksia Suomessa ja yhtiö on todennut, ettei vastaavansuuruisia kampanjatoimituksia ole vuonna 2019. Viime vuonna myös osa Aasian-Tyynenmeren toimituksista aikaistui Q3:lta Q2:lle, mikä näkyi positiivisesti liikevaihdossa.
Odotamme oikaistun liikevoiton pysyvän lähes vertailukauden tasolla 3,2 MEUR:ssa (Q2’18: 3,1 MEUR). Vertailukauden liikevoitto oli liikevaihdon tavoin todella vahva osittain Suomen suurten kampanjatoimitusten ja Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten ajoituksen tekijöiden takia. Marimekko-brändin ympärillä vallitsevan positiivisen kuluttajasentimentin sekä tuoteportfolion ja hankintojen optimoinnin pitäisi arviomme mukaan tukea normaalihintaista myyntiä ja suhteellista myyntikatetta. Yhtiö on kuitenkin todennut, että tänä vuonna tehtävät kasvupanostukset aiheuttavat viime vuotta enemmän kuluja, minkä takia emme odota Q2:lla oikaistun liikevoittomarginaalin yltävän aivan vertailukauden tasolle (10,7 % vs. 11,1 %). Marimekko kirjasi vertailukaudelle 6,0 MEUR:n kertaluonteisen myyntivoiton Herttoniemen pääkonttorin myynnistä. Emme odota Q2’19:lle osuvan minkäänlaisia kertaluonteisia tuottoja/kuluja, minkä takia raportoitu liikevoitto tulee jäämään merkittävästi vertailukauden alapuolelle (Q2’18: 9,1 MEUR).
Marimekko nosti heinäkuussa tulosohjeistustaan vuodelle 2019 johtuen pääasiassa ennakoitua korkeammista odotetuista lisenssituotoista Aasian-Tyynenmeren alueelta. Odotamme yhtiön toistavan heinäkuussa annetun ohjeistuksen Q2-raportin yhteydessä. Marimekon nykyisen ohjeistuksen mukaan liikevaihdon vuonna 2019 odotetaan olevan edellisvuotta korkeampi (2018: 112 MEUR) ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta enintään noin 15 MEUR (2018: 12,2 MEUR). Meidän ennusteemme kuluvan vuoden liikevaihdolle ennen Q2-raporttia on 121 MEUR (kasvu 8 %) ja oikaistulle liikevoitolle 14,0 MEUR (kasvu 15 %).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 120,8 | 130,6 |
kasvu-% | 9,34 % | 7,95 % | 8,15 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 14,0 | 15,0 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 11,58 % | 11,48 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,30 | 1,40 |
Osinko | 1,85 | 0,95 | 1,05 |
Osinko % | 44,47 % | 7,85 % | 8,68 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 9,28 | 8,62 |
EV/EBITDA | 0,54 | 4,26 | 4,02 |