Marimekon Q2 oli odotuksiamme parempi. Brändin uudistuneella suunnalla ja mallistoilla näyttää olevan nyt kuluttajien keskuudessa erittäin vahva vetovoima, mikä tarjoaa hyvät liikevaihdon ja tuloksen kasvunäkymät. Vahvan tuloskasvun momentumia vastaan ei ole järkevä taistella negatiivisella suosituksella, vaikka osakkeen arvostus ei ole enää erityisen matala. Tarkistamme positiivisten ennustemuutosten johdosta tavoitehintamme 32 euroon (aik. 28 euroa) ja nostamme suosituksemme takaisin lisää-tasolle (aik. vähennä). Toimitusjohtajan videohaastattelu Q2-tuloksesta on katsottavissa täältä.
Tulos ylitti erittäin vahvan vertailukauden ja meidän ennusteemme
Marimekolla oli Q2:lla vastassa järisyttävän hyvät vertailukauden luvut, joita paisuttivat merkittävät kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa ja joidenkin Aasian-Tyynenmeren tukkutoimitusten aikaistuminen Q3:lta Q2:lle. Tästä huolimatta liikevaihto kasvoi 3 % 29 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto kasvoi 18 % 3,7 MEUR:oon (konsensus 2,9 MEUR). Kasvu kertyi pääosin vähittäismyynnistä Suomessa ja EMEA:n alueen tukkumyynnistä. Tulosparannus johtui liikevaihdon lisäksi suhteellisen myyntikatteen vahvistumisesta, mitä ajoivat maltillisemmat alennuskampanjat, tuotevalikoiman optimointi ja vähittäismyynnin suurempi osuus liikevaihdosta.
Yhtiö toisti heinäkuussa päivitetyn ohjeistuksen vuodelle 2019
Liikevaihto on noussut vuoden alusta 8 % 56 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto on kasvanut 47 % 6,3 MEUR:oon. Erittäin vahvan alkuvuoden jälkeen yhtiö nosti heinäkuussa vuoden 2019 ohjeistusta ja se toistettiin Q2-raportissa. Liikevaihdon ennakoidaan vuonna 2019 olevan edellisvuotta korkeampi (112 MEUR) ja myös vertailukelpoisen liikevoiton ennakoidaan olevan edellisvuotta korkeampi, arviolta enintään noin 15 MEUR (2018: 12,2 MEUR). Ohjeistuksen nosto perustui pääosin ennakoitua korkeampiin odotettuihin lisenssituottoihin Aasian-Tyynenmeren alueella. Pidimme kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme ennallaan 121 MEUR:ssa (kasvu 8 %) ja nostimme oikaistun liikevoittoennusteemme 14,7 MEUR:oon (aik. 14,0 MEUR). Vahvojen suoritusten jatkuessa ja selvästi odotuksiamme paremman kannattavuuden takia nostimme myös 2020-2021 liikevoittoennusteitamme noin 10 %:lla. Odotamme liikevaihdon kasvavan lähivuosina 8 %:n vuosivauhtia (yhtiön kasvutavoite yli 10 %) ja liikevoittomarginaalin nousevan 10,9 %:sta (2018) tasolle 13,0 % (2021e) (yhtiön liikevoittomarginaalitavoite 15 %).
Marimekko-brändillä on tällä hetkellä erittäin vahva vetovoima kuluttajien keskuudessa
Marimekon suurimmalla markkinalla Suomessa (yli 50 % liikevaihdosta) kuluttajat ovat ottaneet brändin uudistuneen suunnan ja tuoreet mallistot erittäin hyvin vastaan. Tämä näkyi mm. Suomen vähittäiskaupan 12 %:n liikevaihdon kasvuna Q2:lla. Marimekko näyttää elävän tällä hetkellä uutta nousukautta selvästi laajemman yleisön keskuudessa, mikä tarjoaa mielestämme hyvät lähtökohdat tulevien vuosien liikevaihdon kasvulle. Viime vuosina tehtyjen kilpailukykyä nostaneiden toimien ansiosta näemme yhtiöllä olevan mahdollisuudet myös merkittävään liikevoittomarginaalin parannukseen, sillä liikevaihdon ja suhteellisen myyntikatteen kasvun lisäksi yhtiön operatiivinen toiminta on selvästi edellisvuosia tehokkaammassa kunnossa, mikä tarjoaa hyvän tulosvivun.
Vahvat tuloskasvunäkymät ja vakaa osinkotuotto tarjoavat tukea osakekurssille
Vuoden 2019 ennusteillamme Marimekon P/E- ja EV/EBITDA-kertoimet ovat 21x ja 9x, jotka ovat verrokkiryhmän tasolla. Tuloskasvun myötä kertoimet laskevat vuonna 2020 tasolle 18x ja 8x, jotka ovat 10 % verrokkiryhmän alapuolella. Vaikka tulospohjainen arvostus ei ole enää erityisen matala, tarjoaa vahva tuloskasvu ja vakaa 4 %:n tasolla oleva osinkotuotto mielestämme riittävän tuotto-odotuksen positiiviselle suositukselle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.08.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 111,9 | 120,5 | 130,4 |
kasvu-% | 9,34 % | 7,75 % | 8,13 % |
EBIT (oik.) | 12,2 | 14,7 | 16,6 |
EBIT-% (oik.) | 10,92 % | 12,18 % | 12,73 % |
EPS (oik.) | 1,01 | 1,34 | 1,58 |
Osinko | 1,85 | 1,05 | 1,15 |
Osinko % | 44,47 % | 8,63 % | 9,46 % |
P/E (oik.) | 4,10 | 9,07 | 7,71 |
EV/EBITDA | 0,54 | 4,14 | 3,74 |