Handelsbanken har nöjdaste företagskunderna
Enligt undersökningen har Handelsbanken Finlands nöjdaste företagskunder. Bland privatkunderna var Handelsbanken på tredje plats.
Kundnöjdheten ökade från fjolåret
Handelsbanken var den enda banken med ännu nöjdare företagskunder än år 2017. Av sina företagskunder fick banken 79,1 indexpunkter medan genomsnittet för branschen var 72,7. Privatkunderna gav Handelsbanken 80,1 punkter vilket klart överstiger branschgenomsnittet 74,4.
Allmänt sett har företagskundernas nöjdhet minskat i år, och den viktigaste orsaken verkar vara den sämre servicekvaliteten. Det finns stora skillnader mellan bankernas tillgänglighet. Utöver tillgänglighet önskar kunderna mer aktiv kontakt av sin bank.
"Av undersökningen framgår att god kundomsorg rankas allra högst då man mäter kundnöjdhet. Vår verksamhet bygger på god personlig service och låg organisation så för oss är dessa bra nyheter", säger chefen för Handelsbanken Finland Nina Arkilahti.
Kunderna uppskattar god tillgänglighet
"Våra företagskunder sätter stort värde på god tillgänglighet. Vårt mål är att erbjuda marknadens bästa experttjänster, och här har vi tydligen lyckas med det när det gäller företagskunder. Också vårt internationella nätverk med sin omfattande tjänstepalett får beröm", säger Arkilahti.
"Naturligtvis är tillgängligheten viktig även för privatkunderna. Alla våra kunder har en personlig kundansvarig som de kan kontakta direkt via telefon. Det går att boka möten på kontoret också med kort varsel. Vår kunniga, proaktiva och personliga service får ett bra betyg av kunderna", berättar Arkilahti.
"Vi är mycket tacksamma för att våra kunder uppskattar oss så mycket och det känns därför bra att fortsätta utveckla våra tjänster", avslutar Arkilahti.
Tilläggsuppgifter:
Nina Arkilahti, landschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2700
Pirjetta Soikkeli, kommunikationschef, Handelsbanken Finland
Tfn +358 10 444 2787