Finnair: Årets viktigaste månad gick något trögare än vi hade väntat oss
Automatisk översättning: Ursprungligen publicerad på finska 2025-08-08 05:01 GMT. Observera att den automatiska översättningen av innehållet för närvarande endast täcker den text som visas här och kan innehålla fel. Du kan ge feedback gällande kvaliteten på översättningarna och eventuella fel här.
Finnair publicerade i torsdags trafikdata för juli, vilket på grund av sommarsemestersäsongen är årets viktigaste månad för företaget. Även om passagerarbeläggningen översteg våra estimat något, var rapporten som helhet lite svagare än våra förväntningar. Den svaga utvecklingen jämfört med jämförelseperioden förklaras delvis av de strejkåtgärder som ledde till att flyg ställdes in. Rapporten skapar dock inga omedelbara ändringstryck på våra Q3-estimat för Finnair.
Finnairs månatliga trafikdata (07/2023–07/2025)

Källa: Inderes. ¹PLF = passagerarbeläggning, ²LTM avg = genomsnitt för de senaste 12 månaderna.
Försäljningen inom passagerartrafiken drevs av Finnairs långdistansområden och särskilt Nordamerika
I juli minskade antalet passagerare i Finnairs egen verksamhet med cirka 2 % på grund av strejkåtgärder som ledde till flygannulleringar. Den sålda volymen och kapaciteten ökade i sin tur med cirka 2 % från året innan. Jämfört med juni förbättrades dock siffrorna, men på grund av affärsområdens säsongskaraktär är detta enligt oss ett normalt förväntat värde.
Finnairs passagerarantal, kapacitet och sålda volym ökade långsammare än våra estimat i Asien. Summan av dessa faktorer gjorde att utvecklingen i Asien som helhet var svagare än väntat, trots att turerna utökades särskilt till Japan och Kina. På det andra långdistansområdet Nordamerika gick marknaden bra och områdets kapacitet ökade tack vare de ökade turerna till Los Angeles, Seattle, Chicago och Dallas. Även passagerarantalet och den sålda volymen överträffade vår förväntning. Därmed var juli i Nordamerika däremot bättre än våra förväntningar.
I Europa och särskilt i Finland var utvecklingen däremot svag, då passagerarantalet, kapaciteten och de sålda volymerna överlag ökade långsammare än väntat. För Europas och Inrikes trafiks del har effekten av de flygannulleringar som orsakats av strejkåtgärderna sannolikt varit större än vi förväntat oss, vilket enligt vår bedömning återspeglades i utvecklingen under rapportperioden. I Mellanöstern avslutades å andra sidan samarbetet med Qatar Airways på rutterna från Stockholm och Köpenhamn till Doha i januari, vilket ledde till att regionens kapacitet, sålda volymer och passagerarantal minskade tydligt och kraftigare än våra estimat.
Kabinfaktorn förblev stabil i linje med våra förväntningar
Beläggningsgraden, som är viktig för Finnairs resultat på kort sikt, låg i juli på cirka 83 %, vilket ungefär motsvarar jämförelseperioden, men vårt estimat för beläggningsgraden överträffades dock något. Den uppnådda passagerarbeläggningen var betydligt lägre än under normala tider (d.v.s. utan pandemiåren 2020–2022) i juli. Den lägre beläggningsgraden jämfört med det långsiktiga genomsnittet berodde på en ökning av andelen korta rutter i portföljen (inkl. Rysslands överflygningsförbud som hade en negativ inverkan på flygtrafiken i Asien). Finnairs passagerarbeläggningsgrad har redan legat under det långsiktiga genomsnittet en tid.
Av regionerna var beläggningsgraden för inrikesflyg i juli mycket svag och lägre än våra estimat, på cirka 61 %. Beläggningsgraden i Nordamerika (~79 %) var i sin tur svag för juli och lägre än våra förväntningar. Däremot steg beläggningsgraden i Europa (~84 %), Asien (~84 %) och Mellanöstern (~85 %) i absoluta tal till ganska bra nivåer. För Mellanöstern ökade beläggningsgraden kraftigt över vårt estimat efter att linjerna från Stockholm och Köpenhamn stängdes, vilket tyder på att affärsverksamheten mellan Mellanöstern och Finland har gått bra. För Europas och Asiens del motsvarade dock beläggningsgraden ungefär våra förväntningar.
Juli var en utmaning för frakt, särskilt i Mellanöstern, Europa och Asien
I juli bestod Finnairs fraktkapacitet helt och hållet av fraktkapaciteten i passagerarflygplanens lastrum, i enlighet med den normala verksamhetsmodellen. Fraktvolymen minskade med drygt 9 % till följd av nedgången i frakttrafiken i Mellanöstern, Europa och Asien. År 2025 har varit utmanande för frakt, och juli erbjöd ingen lättnad i situationen. Därmed har fraktens innevarande år blivit svagare än våra förväntningar.
En rapport som var aningen svagare än våra estimat skapar inga omedelbara ändringstryck på våra estimat
Sammantaget var Finnairs trafikrapport för juli något svagare än våra förväntningar under rapportperioden, som delvis stördes av stridsåtgärder, särskilt vad gäller antalet passagerare, kapacitetstillväxten och sålda volymer. Däremot översteg passagerarbeläggningen våra estimat något. Rapporten skapar dock inga omedelbara ändringstryck på våra Q3-estimat för Finnair.
Vi estimerar att Finnairs kapacitet ökar i år med cirka 5 %, omsättningen med cirka 3 % till 3143 MEUR och den justerade rörelsevinsten minskar med cirka 57 % till 65 MEUR. Strejkåtgärderna har under 2025 försämrat företagets omsättning med cirka 100 MEUR och den justerade rörelsevinsten med cirka 70 MEUR. Efter att ha tagit dessa effekter i beaktande uppskattar Finnair att dess omsättning för helåret kommer att vara 3,2–3,3 miljarder euro och dess justerade rörelsevinst kommer att vara 30–130 MEUR. På grund av den svagare än väntade efterfrågan på Nordamerikatrafik och de indirekta effekterna av strejkåtgärderna bedömer Finnair dock att den justerade rörelsevinsten kommer att ligga närmare den nedre gränsen av guidningen.
Login required
This content is only available for logged in users