AEB:n (Association of European Business) mukaan Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti laski huhtikuussa 79 % 33 tuhanteen autoon. AEB:n tiedote ei tälläkään kertaa sisältänyt lausuntoja järjestön edustajilta. Automarkkinan kehityksen ymmärtämistä ajatellen tämä ei kuitenkaan ollut merkityksellistä, sillä kevään tapahtumakulkua ja siten Venäjän Ukrainassa käynnistämän hyökkäyssodan aiheuttamia laaja-alaisia seurauksia (mm. länsimaalaisten autovalmistajien vetäytymiset) heijastellen nyt nähty kehitys oli odotettu.
Rullaavan 12 kuukauden jaksolla Venäjän uusien autojen vertailukelpoinen myynti pysyi yllätyksettömästi laskussa. Kokonaismyyntimäärä huhtikuuhun päättyneellä jaksolla putosi 15 % 1,35 miljoonaan autoon. Historiaa katsomalla Venäjän automarkkinassa voisi olla merkittävää potentiaalia, sillä tämänhetkiset myyntimäärät ovat kaukana 2010-luvun alun noin 3 miljoonan auton huippuvuosista. Venäjän helmikuun lopussa Ukrainaan kohdistama hyökkäys ja sen kansatalouteen aiheuttamat väistämättömät ja mahdollisesti pysyväluonteisiksi jäävät vaikutukset (mm. kauppasuhteiden muutokset) pitävät kuitenkin yhdessä jo ennestään vallinneiden ongelmien kanssa huolen siitä, että paikallisen automarkkinan vuosi tulee sujumaan huomattavan haastavissa merkeissä.
Venäjän uusien autojen myynnillä on epäsuora vaikutus Nokian Renkaisiin. Vaikka yhtiö ei ole lainkaan mukana renkaiden ensiasennusmarkkinassa, uusien autojen myynti vaikuttaa jälkiasennusmarkkinalla myytävien renkaiden määrään varsinkin Venäjällä ja Pohjoismaissa, missä uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti heijastuu jälkiasennusmarkkinan kysynnän kannalta kriittiseen autokantaan ja toimii markkinaan eräänlaisena syöttöfunktiona. Olemme edellisissä yhtiöraporteissamme yrittäneet pohtia äärimmäisen vaikeasti arvioitavissa olevaa ja ennalta arvaamatonta Venäjä-tilannetta sekä pyrkineet hahmottelemaan sitä, minkälaisia keskipitkän ja pitkän aikavälin vaihtoehtoja Nokian Renkailla on Venäjä-riskiensä laskemiseksi. Nämä raportit ovat luettavissa täältä ja täältä.
Login required
This content is only available for logged in users
Nokian Tyres
Nokian Tyres är en premiumdäcktillverkare. Bolaget utvecklar och tillverkar däck för personbilar, lastbilar och tunga maskiner. Bolaget har även kedjan Vianor som tillhandahåller däck- och biltjänster. Nokian Tyres huvudsakliga marknadsområden är Norden, Centraleuropa och Nordamerika. Bolaget började tillverka däck för personbilar år 1932 och huvudkontoret ligger i Nokia, Finland.
Read more on company pageKey Estimate Figures28.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 1 714,2 | 1 424,6 | 1 704,5 |
tillväxt-% | 30,49 % | −16,89 % | 19,65 % |
EBIT (adj.) | 324,9 | 162,7 | 274,5 |
EBIT-% | 18,95 % | 11,42 % | 16,10 % |
EPS (adj.) | 1,84 | 0,91 | 1,54 |
Utdelning | 0,55 | 0,55 | 0,60 |
P/E (just.) | 18,14 | 9,56 | 5,67 |
EV/EBITDA | 10,52 | 4,32 | 3,32 |