Mediamainonta kasvoi hieman elokuussa
Kantar TNS:n julkaisemien tietojen perusteella Suomen mediamainonta kasvoi elokuussa vajaa 3 % vuodentakaisesta. Siten kumulatiivisesti tammi-elokuu oli edelleen noin 3 % vertailukauden yläpuolella.
Kokonaismarkkinan kehitystä tuki elokuussa suurimmista mediaryhmistä verkkomainonta, joka kasvoi 7 % vertailukaudesta. Painettu sanomalehtimainonta laski viime kuukausien tapaan (-7 %), kun taas televisiomainonnan kehitys oli lähes vakaata (-1 %). Mainostajaryhmistä vähittäiskaupan mainonta kasvoi 6 %, kun taas merkkimainonnan (+2 %) ja luokiteltujen ilmoittelujen (+1 %) kasvu oli maltillisempaa. Avoimien työpaikkojen ilmoittelu laski edelliskuukausia voimakkaammin (- 13 %).
Laskelmiemme mukaan Suomen mediamainonta muodosti vuonna 2021 Alma Medialla, Sanomalla ja Ilkka-Yhtymällä lähes viidenneksen ja PunaMusta Medialla vajaan kymmenyksen yhtiöiden kokonaisliikevaihdosta. Siten mediamainonnan kehityksen muutokset ovat olennainen tulosajuri mediayhtiöille. Mediaryhmien eriytynyt kehitys huomioiden kokonaismarkkinan kehitys ei arviomme mukaan kuitenkaan vastaa kysynnän kehitystä koko mediasektorin yhtiökentässä. Kolmannen neljänneksen kahden ensimmäisen kuukauden markkinakehitys on ollut kuitenkin hyvin linjassa odotuksiemme kanssa. Siten nyt julkaistut luvut eivät aiheuta välitöntä ennustemuutospainetta mediayhtiöiden ennusteille.
Verkkomainonnan rakenteellinen kasvu tukee myös digitaaliseen myyntiin ja markkinointiin keskittyvän Avidlyn palveluiden kysyntää. Markkinointipalvelut muodostavat Avidlyn liikevaihdosta noin kaksi kolmasosaa. Avidlyn liiketoiminnan kasvun kannalta keskeistä on 1) yhtiön palveluiden kysyntä, 2) osaajien saatavuus ja 3) operatiivinen kyvykkyys hallita näiden komponenttien kasvua. Nähdäksemme Avidlyn kasvuvauhtia määrittää tällä hetkellä eniten näistä viimeisin, eli käytännössä kannattavan kasvun strategian kurinalainen toteuttaminen. Yleisen talousympäristön ja mainontamarkkinan alakulo voi kuitenkin muodostua Avidlyn kasvun hidasteeksi lyhyellä tähtäimellä. Ennustamme Avidlyn liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 noin 16 %, josta noin 10 %-yksikköä on epäorgaanista.
Login required
This content is only available for logged in users