Apetitin uusi strategia selkeyttää suuntaa viljakaupan divestoinnin jälkeen
Apetit julkisti tiistaina uudistetun strategiansa vuosille 2023-25, joka selkeyttää yhtiön toimintasuunnitelmaa viljakaupan divestoinnin jälkeen. Uudet taloudelliset tavoitteet ovat arviomme mukaan melko vastaavat tai hieman kunnianhimoisemmat verrattuna aiempiin tavoitteisiin. Emme näe tarvetta ennustemuutoksille uuden strategian julkaisun myötä.
Nykyisiä liiketoimintoja halutaan kehittää korkeamman jalostusarvon suuntaan
Uudistetun strategian ytimessä ovat Apetitin nykyiset liiketoimintasegmentit, Ruokaratkaisut ja Öljykasvituotteet, sekä niiden kehittäminen. Kasvua pyritään hakemaan monipuolisista kasvipohjaisista ruokaratkaisuista ja lisäarvotuotteista. Myös yritysostoja kohtaan ollaan avoimia, mutta taloudelliset tavoitteet nojaavat orgaaniseen kasvuun. Tuloskasvua pyritään luomaan erityisesti uusien, korkeampikatteisten tuotteiden kautta. Esimerkkejä jalostusarvoa kasvattavista tuotteista ovat vaikkapa uudet Apetit Superior -pakastepizzat Ruokaratkaisuissa ja kuluttajille suunnatut tuotteet sekä Black Grain -ainesosa Öljykasviliiketoiminnassa. Kasvun ja jalostusarvon kasvattamisen lisäksi Apetit pyrkii pitämään huolta operatiivisesta tehokkuudesta ja tekee jatkossakin tiivistä yhteistyötä kotimaisten alkutuottajien kanssa.
Taloudelliset tavoitteet tuloskasvun osalta hieman aiempaa kunnianhimoisemmat
Apetitin uusien taloudellisten tavoitteiden mukaisesti yhtiö tavoittelee 9 MEUR:n liikevoittoa vuoteen 2025 mennessä ja yli 8 prosentin tuottoa sijoitetulle pääomalle. Yhtiön aiemmat taloudelliset tavoitteet strategiakaudella 2020-22 olivat 14 MEUR:n käyttökate ja yli 8 % sijoitetun pääoman tuotto. Uusi liikevoittotavoite on mielestämme hieman aiempaa käyttökatetavoitetta kunnianhimoisempi, sillä noin 6 MEUR:n poistomassalla 9 MEUR liikevoitto vastaisi noin 15 MEUR käyttökatetta ilman merkittäviä uusia investointeja. Uuden osinkopolitiikan mukaan tavoitteena on jakaa osinkoa 40-60 % tilikauden voitosta (aik. vähintään 50 %), mikä viittaisi osingonjakosuhteen pysyvän aiemmalla tasolla tai laskevan hieman.
Kehitystä on syntynyt, mutta tavoitteisiin on vielä matkaa
Edellisellä 2020-22 strategiakaudella Apetitin tulos parani selvästi, vaikka varsinaisiin taloudellisiin tavoitteisiin ei yllettykään käyttökatteen ja pääoman tuoton osalta. Heikommin kannattavien liiketoimintojen divestoinnit olivat mielestämme strategisesti oikeita toimenpiteitä, minkä lisäksi Ruokaratkaisut-segmentissä on syntynyt orgaanista tuloskasvua. Uudet tavoitteet ovat kuitenkin haastavat, sillä meidän ennusteemme vuoden 2025 liikevoitoksi on 5,7 MEUR (tavoite 9 MEUR). Kannattavuus on ollut viime aikoina paineessa mm. vaikean markkinatilanteen ja kustannusinflaation vuoksi. Yhtiön täytyy onnistua strategiansa operatiivisessa toteuttamisessa ja todistaa pystyvänsä jatkamaan edellisellä strategiakaudella alkanutta tuloskäännettä, mutta tässä vaiheessa emme näe tarvetta ennustemuutoksille uudesta strategiasta huolimatta.
Login required
This content is only available for logged in users
Apetit
Apetit är verksamt inom livsmedelsbranschen. Bolaget är en återförsäljare av livsmedelsprodukter, med störst utbud av vegetabiliska livsmedelslösningar, grönsaksprodukter, frysta måltider samt fisk och skaldjur. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolaget grundades ursprungligen under 1950 och har sitt huvudkontor i Helsingfors.
Read more on company pageKey Estimate Figures25.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Omsättning | 283,9 | 181,2 | 176,2 |
tillväxt-% | −3,08 % | −36,18 % | −2,77 % |
EBIT (adj.) | 2,8 | 3,0 | 4,7 |
EBIT-% | 1,00 % | 1,64 % | 2,67 % |
EPS (adj.) | 0,38 | 0,30 | 0,62 |
Utdelning | 0,40 | 0,35 | 0,40 |
Direktavkastning | 3,11 % | 2,45 % | 2,80 % |
P/E (just.) | 34,26 | 46,97 | 23,17 |
EV/EBITDA | 9,43 | 8,83 | 7,10 |