På AACC-kongressen i Chicago den 27 juli 2022 tillkännager CellaVision® lanseringen av DIFF-Line™ by CellaVision, en ny och komplett lösning för arbetsflöden i mindre hematologilaboratorier.

DIFF-Line ™ från CellaVision består av tre instrument för utstryk, färgning och analys av perifera blodprov: CellaVision® DC-1, RAL® SmearBox och RAL® StainBox.

• CellaVision® DC-1 är en analysator som automatiserar och digitaliserar processen för att analysera perifera blodutstryk. Analysatorn har ett automatiserat mikroskop, en högkvalitativ digitalkamera och ett avancerat datorsystem som använder artificiell intelligens för att identifiera och förklassificera celler från färgade blodutstryk. De förklassificerade cellerna presenteras på en datorskärm för granskning och verifiering. CellaVision® DC-1 lanserades 2019 och fick FDA-godkännande i oktober 2020.
  • RAL® SmearBox producerar högkvalitativa perifera blodutstryk. Instrumentet producerar utstryk från ett slutet provrör. CellaVision introducerar RAL SmearBox på marknaden idag den 27 juli 2022.
  • RAL® StainBox färgar blodutstryk enligt laboratorieriktlinjer. Instrumentet guidar laboratoriet genom en steg-för-steg-infärgningsprocess. Förbättrade färgningsprotokoll bidrar till användarvänlighet och optimerad DC-1-prestanda. RAL® StainBox använder MCDh-metanolfria färger för att säkerställa hög färgkvalitet och reproducerbarhet samtidigt som personalens exponering för giftiga kemikalier minskas.

Simon Ostergaard, VD för CellaVision, kommenterar lanseringen: "DIFF-Line™ by CellaVision är en helhetslösning för små laboratorier som vill förbättra sin diagnostiksäkerhet. Med förvärvet av RAL Diagnostics kan CellaVision nu erbjuda ett komplett arbetsflöde för utstrykning, färgning och analys av perifera blodprov i hematologilaboratorier som hanterar en mindre mängd dagliga blodprover”.

DIFF-Line ™ by CellaVision finns tillgänglig på den europeiska marknaden från juli 2022 och kommer att rullas ut på fler marknader under 2022. Alla CellaVisions produkter säljs via distributionspartners.

[ENDS]

PRESSKONTAKT

Peter Wilson

VP Global Marketing, CellaVision

Andrew Gill

Director Marketing, CellaVision

LÄNKAR:

CellaVision AB is engaged in the business of supplying digital solutions for blood and body fluid analysis. Its solutions are based on digital image analysis technology, artificial intelligence, and information technology. The firm's product portfolio consists of CellaVision peripheral blood application, CellaVision advanced RBC application and CellaVision remote review software. Its customers include mainly large hospital laboratories and commercial laboratories in North America, Europe and China and Japan. The company derives the majority of its revenue from the sale of analyzers.