Laskemme mediayhtiö Alma Median suosituksen vähennä-tasolle (aik. lisää) arvostustason noustua selvästi osakkeen viime aikaisen vahvan kurssinousun jälkeen. Koska ennusteemme ja vertailuryhmän arvostustasot ovat edellisen päivityksen jälkeen ennallaan, toistamme osakkeelle antamamme 6,0 euron tavoitehinnan. Ennustamme yhtiölle vahvaa tuloskasvua kuluvana vuonna, mutta odotamme edelleen tuloskasvun tasaantuvan vuonna 2018 ja osakkeen arvostustaso on lyhyellä tähtäimellä näkemyksemme mukaan neutraali.
- Alma Median osakekurssi on noussut viimeisen kuukauden aikana ja edellisestä päivityksestämme noin 13 % sekä vuoden alusta lukien 24 %. Kurssimuutos on ollut ennusteiden muutosten valossa perusteltua, mutta myös yhtiön arvostustaso on noussut selvästi ja saavuttanut yhtiölle hyväksymämme tason (P/E 2017e 15-16x). Osakkeen 2017e P/E on nyt ennusteillamme noin 16x, EV/EBITDA noin 10x ja osinkotuotto 4,2 %. Verrokkiryhmän arvostustasossa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia edellisen päivityksen jälkeen, joten paremmin Alma Median liiketoimintojen erilaiset tuloskasvunäkymät ja vähemmistöomistuksen huomioiva osien summa -laskelmamme indikoi edelleen osakkeen käyväksi arvoksi 6,2 euroa.
- Markkinatilanteesta on saatu viimeisen kuukauden aikana Alma Median kannalta ristiriitaisia signaaleja. TNS:n julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa jatkoi huhtikuussa alkuvuonna nähtyä heikkoa kehitystä. Mainonnan määrä väheni 2,6 % 83,6 MEUR:oon (4’16: 87,1 MEUR ja 3’17: 83,0 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtimedian lasku oli edelleen jyrkkää. Myös verkkomainonnan kasvu hidastui hieman yllättäen lähes nollakasvuksi. Ilman vaalimainontaa kehitys olisi ollut vieläkin heikompaa, -5,6 %. Laskua selittää osittain pääsiäisen osuminen tänä vuonna huhtikuulle, mutta kehitys oli tästä huolimatta mielestämme heikkoa. Toisaalta Suomen ja Itäisen Keski-Euroopan maiden (CEE:n) talouskehitys on ollut alkuvuonna erittäin vahvaa, mikä lupaa hyvää erityisesti Alma Median tuloskasvun kannalta keskeiselle rekrytointiportaaliliiketoiminnalle (Alma Markets) ja todennäköisesti myös tukee medioiden sisältömyynnin kehitystä.
- Alkuvuosi oli erinomainen osoitus siitä, että Alma Media menestyy voimakkaana jatkuvassa mediamarkkinan murroksessa hyvin ja yhtiön ydintoiminnat ovat hyvin kannattavia ja hyvissä kilpailuasemissa. Odotamme painetun median tuottojen jatkavan kutistumistaan, mutta niiden rooli yhtiön tuloksen tai arvon kannalta ei ole enää kriittinen, sillä suurin osa kasvusta ja arvosta syntyy digitaalisista liiketoiminnoista. Lisäksi yhtiön nopeasti vahvistuva tase mahdollistaa hyvän osinkotuoton ja kasvun kiihdyttämisen yritysostojen avulla.
- Nostimme vakuuttavan ja vahvan Q1-raportin jälkeen lähivuosien tulosennusteitamme noin 20 % ja odotamme yhtiöltä vahvaa tulosparannusta kuluvana vuonna. Odotamme konservatiivisesti Alman tuloskasvun kuitenkin tasaantuvan vuonna 2018, koska ennakoimme painetun median tuottojen supistumisen jatkuvan entistä voimakkaampana tulevaisuudessa ja digitaalisten liiketoimintojen kasvun heikentyvän hieman nykyiseltä tasoltaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut01.06.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 361,4 | 364,9 |
kasvu-% | 21,20 % | 2,29 % | 0,96 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 49,2 | 50,6 |
EBIT-% (oik.) | 9,99 % | 13,63 % | 13,86 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,41 | 0,41 |
Osinko | 0,16 | 0,26 | 0,32 |
P/E (oik.) | 16,38 | 24,39 | 24,34 |
EV/EBITDA | 11,61 | 14,70 | 12,33 |