Marimekko-päivitys – ennakkotiedot vuoden 2017 tuloksesta ylittivät odotuksemme
Marimekko julkaisi eilen ennakkotietoja vuoden 2017 tuloksesta. Luvut ylittivät meidän ja markkinoiden odotukset selvästi ja osake päätyi noin 5 %:n nousuun. Positiivisista ennustemuutoksista johtuen tarkistamme tavoitehintamme 13,0 euroon (aik. 11,5 euroa) ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen.
- Alustavien tilinpäätöstietojen mukaan Marimekon vuoden 2017 liikevaihto oli noin 102,3 MEUR (2016: 99,6 MEUR), mikä tarkoittaa 3 %:n kasvua edellisvuodesta. Liikevaihto ylitti hieman meidän ennusteemme, joka oli 100,7 MEUR. Vertailukelpoinen liikevoitto parani 8,6 MEUR:oon (2016: 6,1 MEUR), mikä ylitti selvästi meidän 7,7 MEUR:n ennusteemme. Yhtiön mukaan liikevoittoa vahvisti ennakoitua parempi joulumyynti, joka kasvatti vähittäis- ja tukkumyyntiä Suomessa. Tulosta vahvistivat myös toiminnan tehostuminen ja ennakoitua pienemmät kulut.
- Marimekko nosti vuoden 2017 ohjeistustaan lokakuussa hieman ennen Q3-raportin julkistamista. Ennakoitua paremman Q3-tuloksen jälkeen pidimme yhtiön ohjeistusta varovaisena, sillä sen mukaan vuoden 2017 vertailukelpoisen liikevoiton ”odotettiin pysyvän edellisvuoden tasolla tai olevan sitä korkeampi”. Yhtiö oli jo siinä vaiheessa tehnyt enemmän vertailukelpoista liikevoittoa kuin koko vuonna 2016 yhteensä. Pidimme lähes varmana, että yhtiö tulisi nostamaan ohjeistusta vielä ennen 15.2.2018 julkistettavaa tilinpäätöstiedotetta, mutta emme osanneet odottaa Q4:n menneen näin hyvin. Marimekon liiketoiminta on hyvin kausiluonteista ja joulukaupan onnistumisella on olennainen vaikutus koko vuoden tulokseen. Eilisen tiedotteen perusteella voimme tulkita joulumyynnin sujuneen Marimekon osalta erittäin hyvin ja alkuvuoden vahvat tulosparannuksen elementit ovat pysyneet voimissaan myös Q4:lla.
- Marimekko on osoittanut vakuuttavia tuloskäänteen merkkejä viimeisen puolentoista vuoden aikana. Yhtiö on saanut laskettua kiinteitä kulujaan vuoden 2016 alussa käytyjen yt-neuvottelujen ansiosta ja onnistunut pysäyttämään vuodesta 2012 alkaneen suhteellisen myyntikatteen laskutrendin. Kun samaan aikaan mallistot ovat uudistuneet, liikevaihto on pysynyt pienessä kasvussa ja yhtiö on sopinut hyväkatteisia lisensointisopimuksia, ovat ainekset tuloskasvulle olleet hyvät. Vaikka nostimme eilisen tiedotteen perusteella lähivuosien 2018-2019 ennusteitamme liikevaihdon osalta noin 3-4 % ja liikevoiton osalta noin 20 % verrattuna aikaisempaan, emme siltikään odota lähivuosille tuloskasvua. Haluamme pitää lähivuosien ennusteemme maltillisina, sillä Marimekon tulos on kokenut erittäin nopean positiivisen tasokorjauksen, emmekä odota samanlaisen kulmakertoimen jatkuvan enää tämän vuoden jälkeen. Helpot kannattavuusparannuksen hedelmät ovat mielestämme nyt kerätty ja tuloskasvun pitää tulla jatkossa yhä enemmän liikevaihdon kasvun kautta, mikä ei ole ollut yhtiölle viime aikoina helppoa. Odotamme liikevaihdon kasvavan 2018-2019 aikana noin 3 %:n vuotuista vauhtia (yhtiön tavoite yli 10 %:n vuotuinen kasvu) ja odotamme liikevoittomarginaalin pysyvän 8 %:n tuntumassa tai hieman alle, kun vuoden 2017 oikaistu liikevoittomarginaali oli noin 8,4 % (yhtiön tavoite yli 10 %:n liikevoittomarginaali).
- Päivitetyillä ennusteillamme P/E-luvut vuosille 2018 ja 2019 ovat noin 15x ja velattoman taseen huomioivat EV/EBITDA-kertoimet ovat noin 8x. Molemmat tulospohjaiset arvostuskertoimet ovat noin 30 % kansainvälisen verrokkiryhmän alapuolella. Marimekko tekee pienen investointitarpeensa ansiosta hyvää kassavirtaa, mikä yhdessä vahvan taseen kanssa (omavaraisuusaste 62 % ja gearing 20 %) tukevat osingonmaksukykyä. Osinkotuotot lähivuosien ennustamallamme noin 70-80 %:n osingonjakosuhteella ovat noin 5 %:n tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Marimekko
Marimekko on suomalainen vuonna 1951 perustettu lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Marimekko-brändi on vuosien saatossa modernisoitunut ja mallistoja on kehitetty puhuttamaan laajempaa globaalia asiakaskuntaa. Yhtiön päämarkkinoina toimii Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.01.2018
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 99,6 | 102,3 | 105,7 |
kasvu-% | 4,14 % | 2,68 % | 3,30 % |
EBIT (oik.) | 6,1 | 8,6 | 8,4 |
EBIT-% (oik.) | 6,12 % | 8,42 % | 7,95 % |
EPS (oik.) | 0,60 | 0,74 | 0,78 |
Osinko | 0,40 | 0,55 | 0,60 |
Osinko % | 21,10 % | 4,51 % | 4,92 % |
P/E (oik.) | 3,14 | 16,54 | 15,58 |
EV/EBITDA | 1,90 | 8,25 | 8,02 |