TNS:n viime viikolla julkaisemien lukujen perusteella mediamainonnan määrä Suomessa kääntyi nousuun elokuussa, mutta koko vuoden osalta määrä on edelleen miinuksella. Mainonnan määrä kasvoi 1,2 % 62,4 MEUR:oon (8’16: 61,7 MEUR). Mediaryhmistä erityisesti printtilehtien lasku oli edelleen jyrkkää, mutta verkkomainonnan kasvu jatkoi piristymistään. Mainonnan kehitys on kokonaisuutena edelleen vaisua huomioiden Suomen taloudessa nähty selkeä käänne parempaan.
Verkkomainonnan määrä kasvoi elokuussa 12,8 % 12,7 MEUR:oon, mikä oli positiivista ja jatkoi pari kuukautta kestänyttä kasvun vauhdittumista (2017 kumulatiivinen verkkomainonnan kasvu 5,4 %). Television mainosmäärä nousi 1,7 %. Painetussa mediassa kehitys oli jälleen pääosin heikkoa, sillä sanomalehtien mainonta laski 10,3 % ja kaupunki- ja noutolehtien 7,9 %. Vuoden alusta kumulatiivisesti laskien painettujen sanomalehtien mainonta on nyt laskenut 11,2 %.
Mainostajaryhmistä erityisesti vähittäiskaupan mainosinvestoinnit ovat laskeneet kuluvana vuonna voimakkaasti (-14,4 % tammi-elokuussa), mikä selittää varsinkin sanomalehtien mainonnan heikkoa kehitystä. Lehdistä kadonnut mainosraha ei ole siirtynyt täydellä voimalla verkkomainontaan, koska sinne tehtävät panostukset ovat tyypillisesti pienempiä ja hajautuneet vahvasti kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden välille. Lisäksi mainostajien omilla kanavilla on digitaalisessa mainonnassa suurempi rooli.
Emme odota mainosmarkkinoiden merkittävää elpymistä vuonna 2017, mutta lievästi parantuvat luvut lupaavat positiivista vuoden loppupuoliskoa Sanomalle, Alma Medialle ja Zeeland Familylle. Pidämme erityisesti verkkomainonnan kasvun vauhdittumista hyvänä merkkinä Alma Median ja Sanoman kannalta, sillä nämä yhtiöt nappaavat valtaosan Suomen verkkomainonnan raportoidusta kasvusta itselleen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille