Remedy H2 - strategia etenee suunnitelmien mukaisesti
Peliyhtiö Remedy julkaisi aamulla kokonaisuutena lähelle odotuksiamme osuneen H2-raportin. Yhtiö kertoi kahden kehitteillä olevan peliprojektin edenneen suunnitellusti, jonka lisäksi yhtiö kertoi aloittavansa kolmannen uuden peliprojektin vuoden 2018 aikana. Vuoden 2017 perusteella yhtiön sijoittajatarina näyttää etenevän odotuksien mukaisesti, emmekä näe alustavasti tarvetta suuremmille ennustemuutoksille H2-raportin perusteella.
Remedyn H2-liikevaihto kasvoi 1,9 % 8,9 MEUR:oon, mikä alitti 10,3 MEUR:ssa olleen ennusteemme. Liikevaihto koostui pääosin P7- ja CrossFire2 -pelien julkaisijoilta saaduista kehitysmaksuista. Liikevaihdon odotuksiamme vaisumpaan kasvuun on saattanut vaikuttaa euron kurssin vahvistuminen dollaria vastaan, sillä käsityksemme mukaan Remedy saa kehitysmaksuja osittain myös dollareissa. Remedyn liikevaihdon ennustaminen puolivuotistasolla on haastavaa johtuen julkaisijoilta saatavien kehitysmaksujen ajoituksista ja julkaisusopimusten yksityiskohtien ollessa salaisia.
Remedyn kasvupanostukset olivat jatkuneet odotetusti H2:n aikana, mikä näkyi kulujen kasvuna, kun henkilöstön lukumäärä kasvoi 149 henkilöön (H1’17 lopussa: 139). Kasvupanostuksista huolimatta yhtiö ylsi H2:lla 16 %: liikevoittomarginaalilla 1,4 MEUR:n liikevoittoon (H2’16: 2,2 MEUR), mikä jäi 1,6 MEUR:n ennusteestamme odotuksiamme hieman alhaisemman liikevaihtotason vuoksi. Koko vuoden liikevoitto-% oli 11,7 %, mitä voidaan pitää erinomaisena tasona yhtiön kehitysvaihe huomioiden. On syytä huomioida, että liikevoitto sisältää koko vuoden osalta Tekes-avustuksia noin +1 MEUR:lla ja listautumiseen liittyviä kuluja noin -0,6 MEUR:lla. Näistä oikaistuna liikevoitto-% oli koko vuodelta noin 9 % Tänä vuonna yhtiön kasvupanostukset odotetusti kiihtyvät kolmannen projektin aloittamisen sekä yhtiön kahden muun pelin ollessa tuotantovaiheessa, jolloin niiden aiheuttamat henkilöstökulut ja ulkopuolisten palveluiden ostot ovat suurimmillaan.
Raportin tärkein tieto oli, että yhtiön strategia näyttää etenevän suunnitelmien mukaan ja siirtymä moniprojektimalliin on ottanut jälleen edistysaskelia. Yhtiö kertoi ensimmäistä kertaa virallisesti, että P7-pelin julkaisun odotetaan tapahtuvan vuoden 2019 aikana. CrossFire2 -pelin kehitys alihankintana Smilegatelle jatkuu, mistä yhtiö saa arviomme mukaan hyvin kannattavaa tulovirtaa lähivuosina. Lisäksi yhtiö kertoi aloittaneensa vuoden 2017 lopussa kolmannen peliprojektin esivalmistelut ja projektin on tarkoitus alkaa kunnolla tämän vuoden aikana. Kaiken kaikkiaan yhtiön sijoittajatarina näyttää etenevän odotustemme mukaisesti H2-raportin perusteella.
Julkaisemme päivitetyn analyysin Remedystä maanantaina. Yhtiön toimitusjohtajan videohaastattelu on tulossa vielä tänään iltapäivällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.08.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,4 | 18,6 | 20,9 |
kasvu-% | 19,42 % | 13,23 % | 12,22 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 2,8 | 1,3 |
EBIT-% (oik.) | 24,04 % | 15,27 % | 6,29 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,19 | 0,08 |
Osinko | 0,05 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | 88,40 | 202,02 |
EV/EBITDA | - | 72,88 | 121,64 |