Vierailimme keskiviikkona Wärtsilällä ja keskustelimme Services-liiketoiminnan tilanteesta ja näkymistä yleisesti ja erityisesti palvelujen digitalisoimisesta. Services-liiketoiminnan osuus on noin 45 % Wärtsilän liikevaihdosta ja arviomme mukaan 53-55 % liikevoitosta. Tärkeimmät johtopäätöksemme ovat seuraavat:
- Wärtsilän tavoitteena Services-liiketoiminnalla on kasvaa 5 % vuodessa yli syklin. Kasvutavoite perustuu omaan laitekantaan ja se on vaativa, muttei mahdoton. Vuosina 2012-2017 Servicesin keskimääräinen kasvu (CAGR) on ollut noin 4 %. Jos ja kun Services kasvaa jatkossakin nopeammin kuin Energy Solutions ja Marine Solutions, pienentää se Wärtsilän riskiprofiilia entisestään, koska Services on sekä liikevaihdoltaan selvästi tasaisempaa ja kannattavuudeltaan parempaa liiketoimintaa kuin Energy Solutions ja Marine Solutions.
- Kasvu Servicesin ylläpitosopimuksissa on ollut nopeaa. Wärtsilän ylläpito-sopimusten piirissä olevien installaatioiden (yksi installaatio voi tarkoittaa useita moottoreita) määrä on kasvanut 8 %:n vuositahtia vuoden 2010 400:sta tämänhetkiseen 700:aan. Näistä 540:ssä eli 77 %:ssa on jo etävalvonta. Wärtsilän koko asennetusta 180 GW:n laitekannasta 18 % on ylläpitosopimusten piirissä (Energy Solutionsissa 24 % ja Marine Solutionsissa 15 %), kun osuus vielä vuonna 2012 oli vain 10 %. Ylläpitosopimusten kasvupotentiaali on siis edelleen merkittävä ja kilpailija on suurimmassa osassa tapauksia asiakas itse.
- Wärtsilän strategiana on jo joitakin vuosia ollut siirtyminen toimitettujen laitteiden huoltamisesta ja ylläpitämisestä ensin moottorin suorituskyvyn optimointiin ja sitten asiakkaan koko voimantuotannon / merenkulkuliiketoiminnan ja sen kustannusten optimointiin. Viimeksi mainittuun kuuluu mm. data-analytiikka, toiminnan optimointia koskevat suositukset sekä toimivuustakuiden (performance guarantees) antaminen. Marine Solutionsin viime vuonna hankkima tytäryhtiö Eniram on asiakkaan liiketoiminnan optimoinnissa keskeisessä roolissa. Eniramin pilvipalvelupohjainen SkyLight-järjestelmä mittaa, raportoi ja optimoi aluksen polttoaineen kulutusta, reittivalintaa, ajonopeutta eri olosuhteissa, päästöjä sekä sitä, että rahdinkuljetus täyttää asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen ehdot. SkyLightin avulla arvioidaan saavutettavan 10 %:n säästöt polttoaineenkulutuksessa. Säästö on merkittävä, jos oletamme polttoainekulujen olevan noin 30 % aluksen kaikista operointikuluista.
- Seuraavat seikat edesauttavat Wärtsilän digitaalisten palvelujen tarjoamista: 1) asiakaskontakti on jo olemassa käytännössä kaikkiin yrityksiin, joilla on käytössä Wärtsilän moottori. Useimmiten kontakti toimii huollon tai varaosamyynnin kautta ja monesti asiakas, jolla ei vielä ole ylläpitosopimusta käyttää Wartsila Online Services -nettipalvelua mm. kulutus- ja varaosien hinta- ja saatavuustiedon hankintaan; 2) kaikissa Wärtsilän toimittamissa moottoreissa on merkittävä määrä toimintaa ja kuntoa mittaavia sensoreita. Etävalvonnan toteuttamisessa onkin kyse vain niiden tuottaman datan keskitetystä keräämisestä pilveen sekä analysoinnista ja 3) yhä useammat asiakkaat ovat oivaltaneet toiminnan tehostamisen välttämättömyyden, ovat halukkaita operointiriskin ulkoistamiseen Wärtsilälle sekä valmiita syntyvien hyötyjen jakamiseen Wärtsilän kanssa.
- Kaikkiaan Wärtsilän Services-liiketoiminnan digitalisoiminen on merkittävä muutos. Tärkeimmät edut ovat iso kasvupotentiaali, toiminnan hyvä skaalautuvuus palvelun siirtyessä pilveen sekä merkittävä kannattavuuden parannuspotentiaali henkilötyöpainotteisissa kenttäpalveluissa (esimerkiksi oikeiden kulutus- ja varaosien valinta jo ennen huoltokäyntiä) ja mm. asiakkaan kanssa yhdessä jaettuina säästöinä. Palvelujen kehittäminen on kuitenkin vielä melko lailla kesken eikä Wärtsilä ole esimerkiksi vielä valinnut partneriaan pilvipalvelujen tuottamiseen. Myös pula koodaajista ja muista digiosaajista voi jatkossa muodostua kasvun esteeksi. Odotammekin lisää näyttöjä palvelujen digitalisaation etenemisestä ennen kuin teemme merkittäviä ennustemuutoksia Servicesissa. Tällä hetkellä odotamme liiketoiminnalta keskimäärin 4 %:n tilauskertymän kasvua 2018-2020. Tavoitehintamme ja suosituksemme Wärtsilän osakkeelle ovat toistaiseksi ennallaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Wärtsilä
Wärtsilä on vuonna 1834 perustettu suomalainen konepaja, joka keskittyy toimittamaan laivojen moottoreita sekä niihin tarvittavaa koneistoa että laitteistoa. Lisäksi Wärtsilä valmistaa öljy, kaasu ja monipolttoainemoottoreihin perustuvia voimalaitoksia sekä näihin liittyviä palveluita. Yhtiö työllistää noin 18000 henkeä ympäri maailman ja erityisesti päämarkkinoillaan Euroopassa, Amerikassa ja Aasiassa.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 4 800,0 | 5 274,9 | 5 707,6 |
kasvu-% | −4,57 % | 9,89 % | 8,20 % |
EBIT (oik.) | 583,0 | 606,1 | 744,9 |
EBIT-% (oik.) | 12,15 % | 11,49 % | 13,05 % |
EPS (oik.) | 2,04 | 2,11 | 2,68 |
Osinko | 1,30 | 1,40 | 1,60 |
P/E (oik.) | 6,96 | 6,67 | 5,26 |
EV/EBITDA | 4,39 | 4,17 | 3,18 |