Amer Sports

Haluaisitko nähdä Inderesin yhtiölle antamat suositukset ja tavoitehinnat?

Onko sinulla jo Inderes -tili? Kirjaudu sisään tästä.

Sijoitusnäkemys

Vahva tuloskasvu minkä taustalla orgaaninen kasvu, myyntimixin parantuminen ja kulurakenteen skaalautuvuus
Maailmantalouden ja etenkin Euroopan talouskehitykseen liittyvä epävarmuus. Vanhojen toimintamallien muutos kuluttajien ostokäyttätymisessä ja siihen mukautuminen
Suhteessa tuloskasvunäkymiin osake on hinnoiteltu houkuttelevasti

Analyytikko

Petri Kajaani
+358 50 527 8680

Avainluvut

EV/EBIT

EBIT

P/E

Osinko-%

Yhtiön avainluvut

Avaintapahtumat ja raportit

Tyyppi: inderes_qa
18.4.
2017

Miten näette H&M:n nykyisen tilanteen? Retail-alahan on jo vuosia ollut hiukan paineessa digitalisaation takia kun kauppa on alkanut siirtymään entistä enemmän verkkoon. Tämä trendi on ollut näkyvissä jo vuodesta 2007 alkaen H&M:n tuloksessa kun liikevaihto per m2 on tippunut tasaisesti (vieden samalla nettomarginaalin alaspäin). Itse näkisin, että H&M:n tilanne alkoi kärjistymään kunnolla vuodesta 2015/2016 alkaen kun kassavirta rupesi voimakkaasti heikkenemään historiallisesta tasosta. Q1/2017 oli ainakin omasta mielestäni täysi katastrofi, koska a) velkaa jouduttiin ottamaan tällä kertaa kunnolla ja b) vapaa kassavirta oli negatiivinen.

 

En muista onko b) tapahtunut koskaan aikaisemmin vuosikymmeniin. Jos ei, tuo on todella kriittinen hälytyskello sijoittajalle. H&M:n suurin ongelma on omasta mielestäni nykyinen TJ ja omistaja Karl-Johan Persson. Itse asiassa H&M:n marginaalit ovat laskeneet tasaisesti siitä hetkestä lähtien kun hänestä tuli TJ. Perssonin pitäisi myöntää nykyisen strategian toimimattomuus ja siirtyä itse syrjään TJ:n pallilta. Ensinnäkin H&M on lähtenyt digitalisaation mukaan aivan liian myöhään. Vasta viime vuosina on ruvettu kunnolla investoimaan nettialustaan, mutta vaikea sanoa kuinka myöhäistä tuo on. Esim. Zalando ja Inditex syövät koko ajan markkinaosuutta. Ongelma esim. Inditexiin verrattuna nettikaupassa on, että koska H&M keskittyy alhaisen hinnan tuotteisiin niin katteiden saaminen verkkokaupassa on haastavampaa kuin Inditexillä. Epäilen todella suuresti H&M nykyistä omni-channel strategiaa, koska se vain lisää kuluja kun tarvitsee maksaa sekä toimitilasta että verkkokaupasta.

 

Toisaalta H&M:n suurin ongelma on se, että johto epärealistisesti koko ajan olettaa suurempaa liikevaihdon kasvua kuin toteuma on, mikä on johtanut massiiviseen stock-in-traden kasvuun. Tämä johtaa siihen, että lähiaikoina on tiedossa joko suuria alennusmyyntejä tai sitten vieläkin suurempia alaskirjauksia. Pahin ongelmassa tässä on kuitenkin, että se sitoo rahaa, mikä taasen heikentää kassavirtaa. Jos H&M:n johto myöntäisi nykyisen strategian toimimattomuuden, saataisiin yritys taas jaloilleen. Tämä tarkoittaisi brick-n-mortar liikkeiden alasajoja tuottamattomissa paikoissa, omni-channel strategian hylkäämistä, sekä oletusta, että liikevaihto ei kasva ollenkaan. Tällä tavalla saataisiin hallitsemattomasti kasvavat kulut hallintaan ja kassavirta takaisin positiiviseksi (Toisin kuin Persson jokaisessa osarissa mainitsee, niin omasta mielestäni 'cost-control in the group is not good').

 

Toisaalta, jos johto ei muuta näkemystään piakkoin tai jos markkinaympäristö ei muutu H&M:lle positiitivisemmaksi (lue: liikevaihto alkaa kasvamaan vähintään johdon olettamuksian mukaan), niin riski H&M:n ajautumisesta konkurssiin kasvaa päivä päivältä. Siinä vaiheessa kun H&M:n vapaa kassavirta on vuositasolla muuttunut negatiiviseksi olisi minun mielestäni aika dumpata osakkeet mihin hintaan tahansa. Jenkeistä löytyy lukuisia vanhan-ajan retail-firmoja, jotka ovat menneet konkurssiin. Varoitusvalona on toiminut aina negatiivinen kassavirta. Mikä on teidän näkemyksenne H&M:stä ammattilaisina?

Tyyppi: morning_review
30.3.
2017
Alaotsikot:
  • Italian velkakirjakoroissa nousupaineita, yksityistämisohjelma epäonnistui
  • Bittiumille tärkeän Firstnet-viranomaisverkon valmistuminen etenee hiljalleen
  • Tecnotree Q4 perjantaina - huomio kassatilanteessa ja rahavirrassa

Näkemyksemme mukaan Nesteen osake on täyteen hinnoiteltu ja nyt on mielestämme hyvä hetki siirtyä voittojen kotiutukseen. 

Tyyppi: company_report
27.3.
2017

Osallistuimme perjantaina Amerin analyytikkoaamiaiselle, missä käytiin läpi yhtiön tilannetta ja markkinanäkymiä. Johto painotti murroksen kuluttajakäyttäytymisessä aiheuttavan haasteita monelle alan toimijalle, mikä vaatii nyt isoja ja nopeita uudistuksia liiketoiminnassa. Päähuomiot perjantain tilaisuudesta olivat seuraavat:

Tyyppi: morning_review
27.3.
2017
Alaotsikot:
  • Trumpin politiikka koki pahan vastaiskun, euroalueen taloudesta jälleen hyviä uutisia
  • Amer Sports päivitys - markkinamurros vaatii alan toimijoilta isoja uudistuksia

Hoivatiloilla on viime perjantaina päättyneen 32 MEUR:n osakeannin jälkeen arviomme mukaan erinomaiset edellytykset jatkaa viime vuosina nähtyä voimakasta ja kannattavaa kasvua markkinan vahvojen kysyntäajureiden ansiosta.

Tyyppi: company_report
10.2.
2017

Amerin Q4-raportti jäi selvästi odotuksista, minkä lisäksi yhtiö ohjeisti vuodelle 2017 vain liikevaihdon kasvua ja jätti tulosohjeistuksen antamatta. Tämä lisäsi markkinoiden epävarmuutta sekä kuluvan että tulevien vuosien tuloskehityksestä ja osake päätyi 7 %:n laskuun. Tämä oli jo kolmas perättäinen raportti, mikä jäi odotusten alapuolelle ja vuodesta 2009 alkanut kannattavan kasvun tuoma sädekehä yhtiön päällä on alkanut himmentyä.

Tyyppi: morning_review
10.2.
2017
Alaotsikot:
  • Euroalueen vaalivuosi vaatii hermoja myös valuuttamarkkinalla
  • Verkkokauppa.com Q4 - pehmeät numerot, kasvu kiihtyy 2017
  • Ennakkokommenteissa tänään Raute, Sotkamo Silver ja Investors House

Pidämme Cmptelin ostotarjouksen hintaa lähtökohtaisesti hyvänä, vaikka preemion suuruus tuntui aluksi laihalta. 

Tyyppi: morning_review
8.2.
2017
Alaotsikot:
  • Kemira Q4 - odotetun mukainen raportti
  • Fiskars Q4 - raportti ylitti markkinaennusteet
  • Tuloskommenteissa myös Neste, Caverion ja Cramo

Cargotec julkaisi aamulla ristiriitaisen Q4-raportin.

Tyyppi: morning_review
25.1.
2017
Alaotsikot:
  • Euroalueen teollisuudella vahva alku vuoteen 2017, brexit-esitys vielä Britannian parlamenttiin
  • Telia Q4 perjantaina - odotamme kannattavuusparannusta

Nostamme TOP3-listallemme teleoperaattori Telian, joka korvaa listalla urheiluvälinevalmistaja Amer Sportsin. 

Amer Sports

ISIN: 
FI0009000285
Exclude from ranking: 
Top 3: 
Amer Sports lyhyesti

Amer Sports on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisiä tunnettuja tuotemerkkejä ovat: Salomon, Wilson, Atomic, Arc'teryx, Mavic, Suunto ja Precor. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla. Yhtiö tuotetarjontaan kuuluvat urheiluvälineet, jalkineet ja asusteet.

Amer Sportsin sijoittajasivuille