Alma Media CMD - yhtiö etenee vakaasti media-alan murroksessa
Alma Media järjesti Helsingissä eilen pääomamarkkinapäivän (CMD), jossa käytiin läpi yhtiön kehitysaskelia, strategiaa ja liiketoimintayksiköiden kehitystä. Yhtiö ei muuttanut CMD:llä taloudellisia tavoitteita tai kertonut merkittävistä strategisista muutoksista, näin ollen emme tehneet CMD:n johdosta muutoksia ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä ja toistamme osakkeen lisää-suosituksen ja 7,40 euron tavoitehinnan. Alma Median CMD ja toimitusjohtajan haastattelu on katsottavissa InderesTV:ssä.
Alma Media etenee CMD:n perusteella edelleen vakaasti media-alan murroksen keskellä. Yhtiö on edellä tavoitettaan nostaa digitaalisen liikevaihdon osuus yli 50 %:iin konsernin liikevaihdosta vuoden 2020 loppuun mennessä (Q3’17: 42 %) ja se ylittää kuluvana vuonna selvästi myös kannattavuustavoitteena olevan sijoitetun pääoman yli 15 %:n tuottotavoitteen (Q3’17: 23,4 %). Viime vuosien vahvan kehityksen taustalla ovat onnistuneet yritysostot, merkittävät synergiahyödyt ja painetun median jatkuvat tehostustoimet, sekä johtavan markkina-aseman säilyttäminen yhtiön ydinliiketoiminnoissa Suomessa ja kansainvälisesti. Alma Median taseasema on vahvan tulos- ja kassavirtakehityksen myötä nykyisellään erittäin vahva (Q3’17: nettovelkaisuusaste 22 %), mikä mahdollistaa samanaikaisesti merkittävät yritysostot ja kasvavan osingonjaon. Yhtiö aikoo olla edelleen aktiivinen yritysostorintamalla, ja kasvattaa niiden kautta erityisesti kansainvälistä digitaalista liiketoimintaa, ja laajentua nykyisessä arvoketjussa.
CMD:llä esiteltiin laajasti Alma Median teknologisia ja digitaalisen markkinoinnin kehitysaskelia. Alma Media on jo edennyt pitkälle konsernin yhteisen asiakas- ja webanalytiikkatietokannan kehityksessä, mikä mahdollistaa mm. automaattisen koneoppimiseen perustuvan asiakassegmentoinnin mainostamiseen ja myynnin kohdentamiseen, sekä entistä syvemmän palveluiden ja käyttöliittymien personoinnin. Yhtiö aikoo myös ottaa käyttöön ensi vuoden aikana kaikille Alman palveluille yhtenäisen käyttäjätunnuksen, ja yhtenäiset, mobiilikäyttökokemus edellä suunnitellut verkkopalvelut. Alma Media on onnistunut hyvin mainonnan ohjelmallisen ostamisen ja mobiilimainonnan voimakkaan kasvun hyödyntämisessä. Yhtiö näkee näissä edelleen hyviä kasvumahdollisuuksia ja uskoo, että ensi vuonna voimaan tuleva EU:n tietosuoja-asetus parantaa mediayhtiöiden kilpailuasemaa digimainonnan markkinalla.
Segmenttien esityksissä huomiomme kiinnittyi erityisesti Alma Markets -segmenttiin, joka on yhtiön selvästi arvokkain ja nopeimmin kasvava osa. Alma Marketsin kasvunäkymät ovat nykyisessä 3-4 %:n talouskasvussa erittäin hyvät ja segmentti pystyy tässä ympäristössä 20 %:n liikevaihdon kasvuvauhtiin, ja nollakasvuympäristössäkin segmentti voi yltää 10 %:n kasvuun. Markets on pystynyt laaja-alaisen ja hyvin lokaaleihin tarpeisiin vastaavan palvelutarjoaman kautta säilyttämään toistaiseksi hyvin johtavan markkina-asemansa kilpailussa paikallisia toimijoita ja globaaleja jättejä (mm. Facebook, LinkedIn) vastaan. Johtava markkina-asema mahdollistaa myös kasvuinvestoinneista huolimatta vahvan kannattavuuden (EBITDA noin 40 %) sekä laajentumisen täydentävien yritysostojen kautta. Alma Median toiseksi arvokkaimman osan, Alma Talentin, osalta on onnistuneesti läpiviedyn yrityskaupan integraation jälkeen (Talentum) käynnistetty voimallinen siirtymä sisältötuottojen digitalisoimiseksi ja kasvattamiseksi. Tässä keskeinen kehitysaskel on yhteisen teknisen alustan lisäksi maksumuurien käyttöönotto kaikissa digitaalisissa palveluissa vuoteen 2020 mennessä. Talentin liikevaihdon kasvu on jäänyt digitransformaation myötä toistaiseksi vaisuksi, mutta siirtymä digiin ja synergiat ovat nostaneet kannattavuuden takaisin hyvälle tasolle. News&lifen ja Regionsin osalta CMD ei tarjonnut merkittäviä uusia linjauksia. News&life on edennyt vahvasti liiketoiminnan digitalisoinnissa ja digimainonnassa, kun taas Regionsin liiketoimintaa ohjataan painetun median laskevien volyymien ympäristössä kannattavuusnäkökulma edellä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 366,6 | 375,9 |
kasvu-% | 21,20 % | 3,75 % | 2,54 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 52,3 | 58,2 |
EBIT-% (oik.) | 9,99 % | 14,27 % | 15,48 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,45 | 0,48 |
Osinko | 0,16 | 0,32 | 0,37 |
Osinko % | 3,18 % | 3,30 % | 3,81 % |
P/E (oik.) | 16,38 | 21,64 | 20,20 |
EV/EBITDA | 11,61 | 13,59 | 10,76 |