Alma Media laaja raportti: Arvonluontia digitaalisella liiketoimintaportfoliolla
Toistamme Alma Median 11,0 euron tavoitehintamme ja laskemme suosituksemme vähennä-tasolle (aik. lisää). Valtaosa Alma Median tulovirroista muodostuu digitaalisista liiketoiminnoista, jotka omaavat erinomaisen kilpailukyvyn ja vahvat markkina-asemat. Näiden tekijät huomioiden yhtiöllä on arviomme mukaan varsin hyvät edellytykset pitkän tähtäimen arvonluontiin. Tätä tukee myös liiketoimintojen vahva kassavirta, joka antaa myös edellytykset liiketoiminnan vahvistamiseen epäorgaanisesti. Näkemyksemme mukaan osakkeen tuotto/riski-suhde on varsin hyvin tasapainossa osakkeen nykyisellä arvostuksella. Tuore laaja raportti Alma Mediasta on luettavissa täällä.
Kilpailukykyisiä ja pääosin digitaalisia liiketoimintoja mainiolla pääomantuottokyvyllä varustettuna
Alma Median liikevaihdosta 77 % (2021) ja arviomme mukaan vielä tätä suurempi osa tuloksesta muodostuu pitkällä tähtäimellä kasvavista ja hyvin kannattavista digitaalisista liiketoiminnoista. Näiden liiketoimintojen ytimen muodostavat digitaaliset rekrytointipalvelut ja asumisen sekä autoilun markkinapaikat, joissa yhtiö omaa sekä erinomaisen kilpailukyvyn että vahvat markkina-asemat päämarkkinoillaan. Nämä tekijät muodostavat vankan pohjan, jonka päälle yhtiö voi kehittää uusia digitaalisia palveluita, jotka edelleen vahvistavat kokonaistarjoomaa ja yhtiön kasvupotentiaalia. Näiden palveluiden kasvu on arvokasta, koska ne eivät sido olennaisesti pääomaa ja ne tyypillisesti omaavat korkean marginaalipotentiaalin. Tuottojen vastakkaisena ajurina toimii kotimaan painetun median kehitys, jonka liikevaihto arviomme mukaan jatkaa selvää laskua median murroksen vetämänä. Näiden osuus liiketoiminnasta on kuitenkin laskenut varsin kohtuulliselle tasolle (2021: 16 %).
Kohtuullista tuloskasvua samalla uusia yritysostoja odottaen
Lyhyen tähtäimen liikevaihdon kasvunäkymä on hyvä, sillä sitä vetää vahvasti suoriutuva rekrytointiliiketoiminta ja toisaalta kasvua kohentaa vielä Nettix-yrityskaupan tuoma epäorgaaninen kasvu. Keskipitkällä aikavälillä odotamme toimintaympäristön sekä kestokulutushyödykkeisiin tehtävien investointien normalisoitumisen jarruttavan kasvua, kun taas pitkällä aikavälillä arvioimme markkinatrendien tukevan konsernin kasvua. Tätä kokonaiskuvaa peilaten ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvavan lähivuosina keskimäärin reilun 3 %:n vauhtia (2022e-2025e). Kasvun lievän skaalautumisen ansiosta odotamme vastaavan jakson operatiivisen tuloskasvun yltävän keskimäärin 6 %:n tasolle. Arviomme mukaan yhtiön voidaan odottaa vauhdittavan kasvua yritysostoin myös tulevaisuudessa. Kuluvan vuoden lopun ennustettu maltillinen velkaantuneisuus (2022e nettovelka/käyttökate 1,6x) mahdollistaakin jo seuraavien yritysjärjestelyiden kartoittamisen. Näkemyksemme mukaan keskeiset epävarmuustekijät liittyvät päämarkkinoiden talouskehitykseen, millä on linkki yhtiön palveluiden kysyntään ja sitä kautta tuloskehitykseen.
Tuottopotentiaalia ja riskit ovat mielestämme tasapainossa
Osakkeen tulospohjainen arvostus on näkemyksemme mukaan neutraali lähivuosien ennusteidemme mukainen tuloskasvu ja yhtiön kilpailukyvyn mahdollistava korkea pääomantuottokyky huomioiden (2022e P/E 16x ja EV/EBIT 14x). Tuloskasvusta ja vajaan 4 %:n osinkotuotosta muodostuva lähivuosien tuotto-odotus on näkemyksemme mukaan linjassa tuottovaateen kanssa. Siten pidämme osakkeen tuotto/riski-suhdetta tasapainoisena. Pitkän aikavälin arvonluontikykyä peilaava kassavirtamallimme ja osien summa -laskelmamme indikoivat osakkeelle nousuvaraa nykytasolta (12,0 euroa/osake).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.06.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 300,4 | 299,9 |
kasvu-% | 19,64 % | 9,06 % | −0,15 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 72,6 | 70,5 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 24,16 % | 23,51 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,66 | 0,65 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,39 % | 3,57 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 16,89 | 17,12 |
EV/EBITDA | 14,41 | 11,94 | 11,84 |