Alma Media myy vähemmistöosuutensa Bolt Groupista
Alma Media tiedotti maanantaina, että se on sopinut osakekaupasta, jolla se myy omistuksensa Bolt Groupista. Lyhyen omistusajan aikana Alma Median sijoitus on tuottanut erinomaisesti, mutta sen maltillista kokoluokkaa peilaten myynnillä ei ole vaikutusta näkemykseemme.
Alma Media myy 21,05 %:n omistuksensa henkilöstövuokrausalan yhtiö Bolt Groupissa pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partnersin, Boltin toimivan johdon ja henkilöstön muodostamalle uudelle perustettavalla yhtiölle. Osakekaupasta muodostuu Alma Medialle arviolta noin 5,5 MEUR:n myyntivoitto, jonka se tulee käsittelemään tulosvaikutteisena ja oikaistuna eränä kaupan vahvistuttua. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.
Alma Media sijoitti Bolt Groupiin vain noin vuosi sitten, joten omistuksen myynti jo tässä vaiheessa on jokseenkin epätavanomaista. Käsityksemme mukaan Bolt on erittäin kasvuhakuinen ja se on ilmoittanut tavoitteekseen laajentua myös Suomen ulkopuolelle lähitulevaisuudessa. Tämän kasvustrategian toteutus arviomme mukaan myös edellyttää lisäpääoman keräämistä. Olemme aiemmin arvioineet, että Alma Media ei tavoittelisi enemmistöomistuksen hankkimista Boltissa, vaan kasvustrategian toteuttamiseen ja sen mahdollisesti edellyttämien pääomien hankintaan harkittaisiin muita vaihtoehtoja. Tähän peilattuna pääomasijoittajan astuminen kuvioon on mielestämme luontevaa.
Lyhyestä omistusajasta huolimatta Alma Median pienelle sijoitukselle saama suhteellinen tuotto on arviomme mukaan erinomainen, mutta Alma Median markkina-arvoon suhteutettuna 5,5 MEUR:n myyntivoitto on hyvin pieni (< 1 %). Näin ollen yritysmyynnillä ei ole vaikutusta näkemykseemme tai tavoitehintaamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 294,1 | 300,8 |
kasvu-% | 19,64 % | 6,80 % | 2,27 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 67,2 | 69,7 |
EBIT-% (oik.) | 22,17 % | 22,84 % | 23,16 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,64 | 0,66 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,23 % | 3,80 % | 4,00 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 15,64 | 15,10 |
EV/EBITDA | 14,41 | 11,78 | 11,08 |