Alma Media -päivitys - alkuvuosi lievä pettymys, mutta luvassa on parempaa tuloskasvua
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90,fit=cover/https://content.inderes.se/assets/9ba4d740-71b1-4bc6-8912-c86c9b76394d.png)
Laskemme Alma Median suosituksen kurssinousun myötä lisää-tasolle (aik. osta) ja tarkistamme osakkeen tavoitehinnan negatiivisten ennustemuutosten myötä 7,30 euroon (aik. 7,40 euroa). Yhtiön Q2-tulos oli lievä pettymys odotuksiin nähden erityisesti mediamainonnan heikon kehityksen osalta. Yhtiön digiliiketoimintojen kasvunäkymät ovat kuitenkin edelleen vahvat, mikä tukee näkemystämme tuloskasvun jatkumisesta loppuvuonna, vaikka painetun median tuottojen kehitys jatkuisi heikkona. Pidämme osakkeen arvostustasoa edelleen houkuttelevana liiketoimintojen osien summaan, lähivuosien tuloskasvuun ja vahvaan osinkotuottoon nähden.
- Alma Median liikevaihdon lasku (-5 %) oli Q2:lla hieman odotuksiamme voimakkaampaa (enn. -2 %), kun erityisesti mainosmyynnin tuotot laskivat ennustamaamme enemmän sekä painetussa että digitaalisessa mediassa. Myös Q2:n oik. liikevoitto jäi samasta syystä johtuen odottamamme lievän kasvun sijaan suunnilleen vertailukauden tasolle. Segmenteistä Markets jatkoi lähes odotuksien mukaista voimakasta kasvua (+18 %), mutta segmentin tuloskehitystä (+17 %) vaimensi yhä panostukset uusiin digipalveluihin ja myyntiin. Talentin lievä liikevaihdon lasku oli odotettua, mutta kannattavuuskehitys (+15 %) yllätti positiivisesti, mikä johtui hyvästä kulujen hallinnasta. Yritysmyynneistä, painetun median mainostuottojen laskusta, digimainonnan GDPR:ään liittyvästä tilapäisestä hyytymisestä, sekä paperi- ja jakelukustannusten noususta kärsineen Consumer -segmentin 17 %:n laskussa ollut liikevaihto ja vertailukaudesta lähes 40 % pienentynyt liikevoitto olivat raportin suurimmat pettymykset.
- Alkuvuoden vaisu, mm. Marketsin kasvupanostuksista, GDPR:n aiheuttamista markkinahäiriöistä ja painetun median voimakkaasta taantumisesta johtunut tuloskehitys ei muuttanut merkittävästi arviotamme Alma Median keskeisen arvoajurin, Marketsin käyvästä arvosta tai yhtiön kokonaisuutena positiivisista tuloskasvunäkymistä. Marketsilla on erittäin vahva asema voimakkaasti kasvavilla CEE:n rekrymarkkinoilla ja uusia kasvumahdollisuuksia tuotekehityksen kautta. Uusien palveluiden vastaanotto on ollut yhtiön mukaan erinomainen ja ne alkavat tuottaa tulovirtaa vuoden lopulla. Odotamme digitaalisten liiketoimintojen vahvan tuloskehityksen jatkuvan kuluvana vuonna Itä-Euroopan ja Suomen talouksien positiivisten kasvunäkymien myötä. Painetun median tuotot ovat voimakkaalla laskutrendillä, mutta odotamme Alman pystyvän toisella vuosipuoliskolla myös Talentin ja Consumerin osalta vakaampaan tuloskehitykseen mainosmyynnin laskun tasaantumisen, rakennemuutosten ja kustannusten sopeutusten kautta.
- Vaisusta alkuvuodesta huolimatta Alma Media toisti vakaata liikevaihtoa ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen. Yhtiön johto oli hyvin luottavainen, että Marketsin kasvu ja toiminnan tehostuminen kääntää tuloksen kasvuun loppuvuonna. Laskimme Q2-raportin jälkeen lähivuosien tulosennusteita kokonaisuutena 3-5 % ja ennustamme nyt vuodelle 2018 6 %:n oikaistun liikevoiton kasvua (aik. +8 %) ja 27 %:n raportoidun liiketuloksen kasvua (aik. 29 %). Vuodelle 2019 ennustamme nyt 8 %:n liikevoiton kasvua (aik. 9 %).
- Näemme Alma Median arvostustasossa nykykurssilla huomattavaa nousuvaraa osien summaan, lähivuosien tuloskasvuun ja vahvaan osinkotuottoon nähden. Arviomme mukaan Alman osien summa on noin 8,4 euroa osakkeelta, ja nykykurssi voidaan näin ollen perustella lähes kokonaan pelkän Markets-segmentin arvolla. Myös tuloskertoimiin (2018-2019 P/E 15x) ja noin 4 %:n osinkotuottoon nähden arvostus on mielestämme edelleen houkutteleva.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 367,3 | 356,6 | 361,2 |
kasvu-% | 3,96 % | −2,92 % | 1,31 % |
EBIT (oik.) | 51,0 | 54,0 | 58,2 |
EBIT-% (oik.) | 13,89 % | 15,13 % | 16,10 % |
EPS (oik.) | 0,45 | 0,44 | 0,49 |
Osinko | 0,24 | 0,30 | 0,34 |
Osinko % | 3,34 % | 2,88 % | 3,27 % |
P/E (oik.) | 16,14 | 23,46 | 21,13 |
EV/EBITDA | 11,06 | 12,87 | 11,25 |
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/petri_gostowski/500/42479_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/jukka7/500/113170_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/sijoittaja-alokas/500/74872_2.png)
![](https://www.inderes.se/cdn-cgi/image/format=auto,width=128,height=128,quality=90/https://keskustelut.inderes.fi/user_avatar/keskustelut.inderes.fi/antti_jarvenpaa/500/16373_2.png)