Alma Media -päivitys - osake on kesäalessa
Nostamme Alma Median suosituksen osta-tasolle, ja laskemme lievien negatiivisten ennustemuutosten myötä tavoitehinnan 7,40 euroon (aik. 7,70). Alma Median alkuvuoden operatiivinen tuloskehitys on jäämässä kasvupanostuksista ja Suomen mainosmarkkinan heikosta kehityksestä johtuen vaisuksi ja myös talouskasvunäkymät ovat arviomme mukaan hieman hiipuneet aiemmasta. Pidämme tästä huolimatta osakkeen -10 %:n kesäalea ylimitoitettuna, sillä osakkeen nykyinen arvostustaso aliarvioi näkemyksemme mukaan yhtiön voimakkaasti kasvavien ja erittäin kannattavien digitaalisten liiketoimintojen sekä vakaasti kassavirtaa tuottavien medialiiketoimintojen arvoa.
- Alkuvuosi on ollut turbulenttinen suomalaisten mediayhtiöiden liiketoiminnoille ja osakkeille. Vaisun kehityksen pääajuri on Suomen mediamainonnan heikkona jatkuva trendi (1-5’18: -2,9 %), joka johtuu erityisesti painetun median mainonnan rakenteellisesta laskusta (mm. sanomalehtimainonta 1-5’18: -13 %). Lisäksi mediamarkkinaan on vaikuttanut negatiivisesti myös sanomalehtipaperin hinnankorotukset ja EU:n tietosuoja-asetuksen (GDPR) voimaantulon aiheuttamat häiriöt mm. ohjelmalliseen ostamiseen. Painettuun mediaan keskittynyt mediayhtiö Keskisuomalainen antoi tästä johtuen tulosvaroituksen kesäkuun lopulla. Näkemyksemme mukaan Suomen suurimmat mediayhtiöt Sanoma ja Alma Media pärjäävät kuitenkin nykyisessä markkinaympäristössä keskimääräistä paremmin, sillä ne kaappaavat leijonanosan edelleen lievässä kasvussa olevasta verkkomainonnan markkinasta ja pystyvät vahvojen mediabrändiensä turvin siirtämään kustannuspaineet paremmin tilaushintoihin. Näkemyksemme mukaan painetun median rakeenteellinen taantuma jatkuu pitkälle tulevaisuuteen, minkä olemme huomioineet ennusteissamme.
- Alkuvuoden vaisu markkinaympäristö ja Q1:n mm. kasvupanostuksista johtunut odotettua heikompi tuloskehitys ei ole muuttanut merkittävästi arviotamme Alman keskeisen arvoajurin, Marketsin käyvästä arvosta tai tuloskasvunäkymistä. Markets on rakentanut erittäin vahvan aseman voimakkaasti kasvaville CEE:n rekrytointimarkkinoille ja löytänyt uusia kasvumahdollisuuksia onnistuneen tuotekehityksen kautta. Markets on lanseerannut uusia palveluita mm. Tsekin ja Puolan markkinoille, joiden vastaanotto on ollut yhtiön mukaan erinomainen. Uudet hankkeet kasvattavat markkinointipanostuksien kasvun kautta kuluja lyhyellä aikavälillä, mutta onnistuessaan ne vahvistavat kasvua merkittävästi lähivuosina ja parantaa yhtiön kilpailuasemaa erityisesti suurella Puolan markkinalla. Odotamme digitaalisten liiketoimintojen vahvan tuloskehityksen jatkuvan kuluvana vuonna Itä-Euroopan ja Suomen talouksien positiivisten kasvunäkymien myötä. Painetun median tuotot jatkavat laskutrendillä, mutta odotamme Alman pystyvän toisella vuosipuoliskolla Talentin ja Consumerin osalta vakaampaan tuloskehitykseen mainosmyynnin kehityksen tasaantumisen, rakennemuutosten ja kustannusten sopeutusten kautta.
- Teimme päivityksen yhteydessä vaisusta markkinatilanteesta ja ilmoitetuista pienistä yritysjärjestelyistä johtuen lieviä negatiivisia ennustemuutoksia lähivuosille. Ennustamme nyt Alma Median vuoden 2018 oikaistuun liikevoittoon vain lievää, noin 8 %:n kasvua (aik. 10 %), mutta raportoidun liikevoiton odotamme kasvavan lehtitoimintojen myyntivoittojen myötä 29 % vertailukaudesta n. 60 MEUR:oon (aik. 61 MEUR). Vuonna 2019 ennustamme nyt oikaistun liikevoiton kasvavan 9 % 60 MEUR:oon (aik. 62 MEUR). Ennustamaamme tuloskasvua ajaa puhtaasti Markets, sillä odotamme rakenteellisten markkinatrendien vuoksi Talent ja Consumer segmentteihin vakaata tuloskehitystä. Vahva operatiivinen kassavirta, vähän pääomaa sitova liiketoiminta ja nettovelaton tase mahdollistavat edelleen lähivuosille 13-25 % kasvavan osingon sekä yritysostoja.
- Näemme Alma Median arvostustasossa nykykurssilla huomattavaa nousuvaraa yhtiön liiketoimintojen osien summaan, lähivuosien tuloskasvuun ja vahvaan osinkotuottoon nähden. Arviomme mukaan Alma Median osien summa on noin 8,5 euroa osakkeelta, mikä tarkoittaa yksinkertaistaen sitä, että yhtiön markkina-arvo voitaisiin perustella lähes yksinomaan noin 20 % vuodessa kasvavan ja noin 40 % käyttökatemarginaalia tekevän Alma Markets liiketoiminnan arvolla, ja osakkeenomistaja saa vakaasti kehittyvän ja hyvin kannattavan Suomen 2. suurimman mediatalon liiketoimintojen arvon kaupan päälle. Myös lähivuosien tuloskertoimiin (2018-2019 P/E 12x) ja noin 5 %:n ennustettuun osinkotuottoon nähden arvostus on mielestämme houkutteleva. Lyhyen aikavälin riskinä arvostukselle näemme toimialan murroksen hallitsemattoman kiihtymisen sekä Alma Median liiketoiminnan suhteellisen korkean suhdanneherkkyyden.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.07.2018
2017 | 18e | 19e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 367,3 | 366,1 | 375,1 |
kasvu-% | 3,96 % | −0,33 % | 2,46 % |
EBIT (oik.) | 51,0 | 55,1 | 60,3 |
EBIT-% (oik.) | 13,89 % | 15,04 % | 16,07 % |
EPS (oik.) | 0,45 | 0,46 | 0,51 |
Osinko | 0,24 | 0,30 | 0,34 |
Osinko % | 3,34 % | 2,63 % | 2,98 % |
P/E (oik.) | 16,14 | 24,78 | 22,19 |
EV/EBITDA | 11,09 | 13,78 | 11,93 |