Alma Media Q1-aamutulos: Odotetun vakaata kehitystä
Alma Media raportoi aamulla hyvin odotuksiamme vastanneen tuloksen Q1:ltä. Kuluvalle vuodelle vakaata liikevaihtoa ja tulosta ennakoivan ohjeistuksensa yhtiö myös toisti, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Alma Median klo 11 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata inderesTV:ssä tästä linkistä.
Liikevaihto ylsi lievään kasvuun
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q1:llä piirun verran odotuksiamme parempaa, kun liikevaihto kasvoi noin 1 % vertailukaudesta 76,2 MEUR:oon ennusteemme odottaessa vastaavan suuruista liikevaihdon laskutahtia. Segmenttitasolla Alma Careerin ja Alma News Median liikevaihdot laskivat vajaa 3 %, mitkä vastasivat odotuksiamme. Vastaavasti Marketplaces-segmentin liikevaihto kasvoi lähes 11 %, mikä oli 4 %:n kasvuennustettamme ripeämpi tahti. Marketplaces-segmentin kasvu sai erityisesti tukea Netwheels-yritysostosta, ja segmentin digitaaliset palvelut kehittyivät odotuksiamme pirteämmin.
Operatiivinen tulos hyvin linjassa odotuksiemme kanssa
Alma Median Q1:n oikaistu liikevoitto laski vertailukaudesta reilu 5 % 16,1 MEUR:oon, ollen näin täysin linjassa ennusteemme kanssa. Segmenttitasolla kannattavuuskehitykset eivät sisältäneet uusi raportointirakenne huomioiden olennaisia yllätyksiä. Sekä Careerin että Marketplacesin kannattavuudet laskivat hieman vertailukaudesta, mutta tämä kompensoitui vaisusta mainosmarkkinasta huolimatta tulosparannukseen yltäneen News Median kehityksellä. Kulusäästöjä segmentti sai erityisesti paino- ja jakelukustannuksista sekä sisällöntuotannon hankinnoista. Yritys- ja liiketoiminnan uudelleenjärjestelyistä aiheutuneet kertaerät olivat Q1:llä marginaalisesti odotuksiamme suuremmat. Tästä huolimatta Q1:n osakekohtainen tulos asettui ennusteemme mukaisesti 0,13 euroon, sillä nettorahoituskulut olivat hieman ennustettamme matalammat.
Ohjeistus toistettiin odotetusti
Alma Media toisti vuodelle 2024 annetun ohjeistuksensa, jonka mukaan sen liikevaihdon (2023: 305 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2023: 73,6 MEUR) arvioidaan olevan vuoden 2023 tasolla. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2023 liikevaihdoksi oli 306 MEUR ja oikaistun liikevoiton odotimme asettuvan 72,9 MEUR:oon. Nämä olivat linjassa konsensuksen ennusteiden kanssa, jotka olivat liikevaihdon osalta 312 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton osalta 74,1 MEUR:ssa. Näkymien taustaoletuksissa yhtiö nostaa esiin, että sen toimintamaiden talouskasvun ennusteita on laskettu heikon alkuvuoden aikana, mikä näkyy myös rekrytointimarkkinoiden kehityksessä. Toisaalta Alma Media on todistanut kustannusrakenteensa joustavuuden, joten nykyisellä vaisun kasvun näkymällä emme odota kustannusrakenteen kehityksen muodostavan suurta painetta tulokselle. Tätä taustaa ja varsin hyvin odotuksien kanssa linjassa olleita Q1-lukuja vasten arvioimme alustavasti ennustemuutoksien jäävän maltillisiksi Q1-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.04.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 304,9 | 306,1 | 311,4 |
kasvu-% | −1,3 % | 0,4 % | 1,7 % |
EBIT (oik.) | 73,6 | 72,9 | 75,4 |
EBIT-% (oik.) | 24,1 % | 23,8 % | 24,2 % |
EPS (oik.) | 0,66 | 0,62 | 0,66 |
Osinko | 0,45 | 0,46 | 0,47 |
Osinko % | 4,7 % | 3,7 % | 3,8 % |
P/E (oik.) | 14,64 | 20,12 | 19,01 |
EV/EBITDA | 10,21 | 13,19 | 12,48 |
