Alma Media Q1-aamutulos: Rekrytointiliiketoiminta veti luvut yli odotuksien
Alma Media raportoi aamulla odotuksia paremman operatiivisen tuloksen Q1:lta, minkä taustalla oli etenkin erittäin vahvasti kehittynyt rekrytointiliiketoiminta. Yhtiö toisti odotetusti ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan vuoden 2021 tasosta. Alma Median klo 11 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata InderesTV:ssä tästä linkistä.
Etenkin Careerin hurja kasvuvauhti veti liikevaihdon yli odotuksiemme
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q1:lla odotuksiamme parempaa, kun se kasvoi noin 31% 76,2 MEUR:oon ennusteidemme ollessa 73,5 MEUR:ssa. Segmenttitasolla odotuksiamme vahvempaa liikevaihdon kehitystä selitti erityisesti Alma Career, jonka liikevaihto kasvoi Q1:lla 65 % (enn. 55 %) ja näin ollen se kiihtyi edelleen Q4-tasosta. Myös Talentin 3 %:n (enn. 0 %) ja Consumerin 41,5 %:n (enn. 37 %) liikevaihdon kasvunopeudet ylittivät odotuksemme.
Odotuksia vahvempi kasvu skaalautui tehokkaasti kannattavuuteen
Alma Median Q1:n oikaistu liikevoitto kasvoi vertailukaudesta 77 % 19,6 MEUR:oon, ylittäen 15,7 MEUR:n ennusteemme ja 16,2 MEUR:n tasolla olleen konsensuksen selvällä marginaalilla. Tämä vastaa Alma Medialle erittäin hyvää 25,7 %:n oikaistua liikevoittomarginaalia. Odotettua parempaa operatiivista tulosta selittää erityisesti Careerin markkinapaikkojen ennakoitua vahvempi liikevaihdon kehitys, joka skaalautui tehokkaasti tulokseen. Myös Talentin tulos ylitti odotuksemme etenkin digitaalisen liikevaihdon odotuksiamme vahvemman kehityksen ansiosta. Consumerin lievästi odotuksiamme korkeamman kustannusrakenteen ansiosta sen operatiivinen tulos taas jäi hieman odotuksistamme. Osakekohtaista tulosta Alma Media teki Q1:llä 0,19 euroa, mikä oli linjassa odotuksiemme kanssa. Tämä heijasteli odotuksiamme vahvempaa operatiivista tulosta, sillä ennusteisiimme sisältyi myyntivoitto Bolt-vähemmistön myynnistä, joka kuitenkin ajoittunee Q2:lle.
Ohjeistus ennallaan
Alma Media toisti odotetusti vuodelle 2022 annetun ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö odottaa sen liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan vertailukaudesta. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2022 liikevaihdon kasvuksi oli 8 % ja oikaistun liikevoiton kasvuksi lähes 12 %, kun taas konsensuksen odotti 9 %:n liikevaihdon kasvua ja lähes 14 %:n operatiivisen liikevoiton kasvua. Markkinakommenttien perusteella yhtiö odottaa Careerin kasvun jatkuvan Q2:lla vahvan laskutuksen vetämänä, mutta vastaavasti kuluttajien epävarmuus saattaa vaikuttaa asumisen ja autoilun markkinapaikkoihin. Alustavan arviomme mukaan kuluvan vuoden ennusteissamme on nousuvaraa odotuksiamme vahvemman Q1-raportin jälkeen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut20.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 275,4 | 296,0 | 301,4 |
kasvu-% | 19,6 % | 7,5 % | 1,8 % |
EBIT (oik.) | 61,1 | 68,2 | 69,5 |
EBIT-% (oik.) | 22,2 % | 23,1 % | 23,0 % |
EPS (oik.) | 0,58 | 0,62 | 0,64 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,40 |
Osinko % | 3,2 % | 3,3 % | 3,4 % |
P/E (oik.) | 18,60 | 18,81 | 18,16 |
EV/EBITDA | 14,41 | 13,17 | 12,64 |
