Alma Media Q1 huomenna - vahvaa tuloskasvua synergiaetujen ja digin vedolla
Alma Media julkaisee Q1-tuloksensa huomenna kello 9:00. Odotamme yhtiön liikevaihdon jäävän painetun median taantumisen ja digitaalisten palveluiden vahvan kasvun ristivedossa vertailukauden tasolle, mutta oikaistun liikevoiton nousevan selvästi vertailukautta korkeammaksi toiminnan tehostumisen ja digitaalisten palveluiden kasvun ajamana. Arvioimme Alma Median toistavan tilinpäätöksen yhteydessä annetun vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan tulosohjeistuksen. Tuloskehityksen ohella huomiomme kiinnittyy myös digitaalisten palveluiden ja mainonnan kasvuvauhtiin, sekä johdon kommentteihin markkinatilanteesta.
Ennustamme Q1-liikevaihdon jäävän vertailukauden tasolle 87 MEUR:oon. Liikevaihtoa kasvattaa ennusteessamme digitaalisten palveluiden ja mainonnan vahva kasvu, jonka kuitenkin neutralisoi painetun median liikevaihdon lasku. Segmenttitasolla odotamme Q1:llä kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Alma Markets -segmentin liikevaihtoon (+13 % v/v). Alma Talent -segmentin liikevaihto laskee ennusteessamme -2 %, Alma News&Lifen -1 %:n ja Alma Regionsin -3 %. TNS:n perjantaina julkaisemien mediamainonnan tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Suomessa 4,7 % Q1:llä. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys oli Q1:llä heikkoa (-13,7 %), mutta verkkomainonta kasvoi kohtuullisesti (+7,4 %). Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median kasvattaneen markkinaosuuttaan verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q1-liikevoiton kasvavan lähes 50 % vertailukaudesta 8,1 MEUR:oon (Q1’16: 5,5 MEUR) ja liikevoittomarginaalin nousevan 9,3 %:iin vertailukauden 6,3 %:sta. Konsensusennusteiden keskiarvo oikaistulle liikevoitolle on 8,2 MEUR. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Alma Marketsin erittäin kannattava kasvu (Q1’17e liikevoitto +28 % v/v) ja Alma Talentin synergiahyötyjen täysimääräinen realisoituminen (Q1’17e liikevoitto +19 % v/v). Alma News&Lifen liikevoiton ennustamme olevan hieman vertailukautta alempana painetun median tuottojen laskun seurauksena. Alma Regionsin liikevoiton arvioimme puolestaan laskevan 56 % vertailukaudesta painetun median tuottojen jyrkän laskun seurauksena, jota toiminnan tehostustoimet eivät riitä alkuvuonna kompensoimaan. Liikevoittoa tukee ennusteessamme myös selvästi vertailukautta alemmat konsernikulut. Oikaistun EPS:n ennustamme nousevan 0,06 euroon vertailukauden 0,05 eurosta.
Ennakoimme Alma Median toistavan vakaata liikevaihtoa (2016: 353 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvua ennakoivan ohjeistuksen (2016: 35,2 MEUR). Oma ennusteemme vuoden 2017 liikevoitolle on 41 MEUR ja konsensuksen 42 MEUR. Odotamme yhtiön toistavan näkemyksensä verkkomainonnan kasvusta, mutta mahdollisesti muokkaavan painetun median mainonnan laskua ennakoivan näkemyksen negatiivisemmaksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut28.03.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 356,4 | 359,2 |
kasvu-% | 21,20 % | 0,87 % | 0,79 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 41,0 | 41,7 |
EBIT-% (oik.) | 9,99 % | 11,50 % | 11,61 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,33 | 0,34 |
Osinko | 0,16 | 0,22 | 0,26 |
Osinko % | 3,18 % | 1,91 % | 2,26 % |
P/E (oik.) | 16,38 | 34,67 | 34,04 |
EV/EBITDA | 11,61 | 18,65 | 16,40 |