Alma Media Q1’25 -pikakommentti: Kasvu ja kannattavuus peittosivat odotuksemme helposti
Alma Media raportoi aamulla odotuksiamme paremman tuloksen Q1:ltä, kun sekä kasvu että kannattavuus olivat odotuksiamme vahvemmat. Yhtiö toisti odotetusti vuodelle 2025 annetun ohjeistuksen, joka viitoittaa vakaata liikevaihdon ja tuloksen kehitystä suhteessa edellisvuoteen. Alma Median klo 11 alkavaa Q1-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Liikevaihto kasvoi odotuksiamme pirteämmin
Alma Median liikevaihdon kehitys oli Q1:llä lievästi odotuksiamme pirteämpää, kun sen liikevaihto kasvoi noin 4 % vertailukaudesta 79,2 MEUR:oon. Segmenttitasolla odotettua pirteämpää kasvua selitti Alma Career sekä Martketplaces. Alma Careerin liikevaihto laski vain noin 1 %:n, kun kaikki tuottolähteet kehittyivät lievästi odotuksiamme (- 4 %) paremmin. Marketplaces ylsi jopa noin 18 %:n kasvuun, kun taas meidän ennusteemme odotti 13 %:n kasvua. Myös sen kasvu oli odotettua pirteämpää useassa tuottolähteessä, mutta erityisesti luokiteltujen tuottojen kasvun kiihtyminen edelleen edellisistä neljänneksistä on positiivinen merkki. News Median liikevaihto laski 3 % (ennuste - 1 %) erityisesti mainonnan supistumisen seurauksena, mutta konsernitason kasvun kokonaiskuvaa tämä ei heilauttanut.
Kannattavuus varsin mallikkaalla tasolla
Alma Median Q1:n oikaistu liikevoitto asettui 17,2 MEUR:oon, ylittäen konsensuksen mediaanin sekä sen alapuolella olleen ennusteemme tuntuvasti. Tulosylitys tuli kaikista liiketoiminta-alueista. Careerin ja Marketplacesin kulutasot olivat noin ennusteidemme mukaiset ja näin ollen niiden tulosylitys oli pitkälti varsin korkeakatteisen liikevaihdon ennusteen ylityksen ajamaa. Sen sijaan News Media on onnistunut supistamaan kulurakennettaan odotuksiamme paremmin, mikä on jälleen osoitus yhtiön tehokkuudesta ja kyvystä tehostaa toimintaansa. Alariveillä nettorahoituskulut olivat hieman ennakoimaamme suuremmat, mikä söi osan operatiivisen tuloksen ennusteiden ylityksestä. Tästä huolimatta Q1:n osakekohtainen tulos kipusi 0,14 euroon ja yli ennusteemme.
Hyvässä vauhdissa suhteessa ohjeistukseen
Alma Media antoi tilinpäätöksen yhteydessä vuodelle 2025 ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihdon (2024: 313 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2024: 76,9 MEUR) arvioidaan olevan vuoden 2024 tasolla. Tämän yhtiö toisti odotetusti nyt Q1-raportin yhteydessä. Ennen Q1-raporttia meidän ennusteemme vuoden 2025 liikevaihdoksi oli 326 MEUR ja oikaistun liikevoiton ennustimme asettuvan 78,8 MEUR:oon. Nämä ovat varsin hyvin linjassa konsensuksen ennusteiden kanssa, jotka olivat liikevaihdon osalta 324 MEUR:ssa ja oikaistun liikevoiton osalta 79,7 MEUR:ssa. Q1:llä yhtiön liikevaihto kasvoi 4 % ja oikaistu liikevoitto lähes 7 %. Siten yhtiö etenee varsin tukevasti ohjeistuksen mukaista ja jopa sen ylittävää vauhtia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.02.
2024 | 25e | 26e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 312,5 | 326,0 | 335,8 |
kasvu-% | 2,5 % | 4,3 % | 3,0 % |
EBIT (oik.) | 76,9 | 78,8 | 84,7 |
EBIT-% (oik.) | 24,6 % | 24,2 % | 25,2 % |
EPS (oik.) | 0,68 | 0,70 | 0,76 |
Osinko | 0,46 | 0,47 | 0,48 |
Osinko % | 4,2 % | 4,0 % | 4,1 % |
P/E (oik.) | 16,2 | 16,8 | 15,5 |
EV/EBITDA | 11,3 | 11,4 | 10,4 |
