Alma Media Q2-aamutulos: Careerin odotuksiamme suurempi kulutaso jarrutti tuloskehitystä
Alma Media raportoi aamulla odotuksistamme jääneen operatiivisen tuloksen, mitä kuitenkin paikkasi raportoidun tuloksen tasolla etenkin liiketoimintojen myyntivoitot. Yhtiö toisti odotetusti hiljattain päivitetyn ohjeistuksensa, jonka mukaan vuoden 2022 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton odotetaan kasvavan selvästi vuoden 2021 tasosta. Alma Median klo 11 alkavaa Q2-tulosinfoa voi seurata tästä linkistä.
Alma Careerin kasvu jäi hieman kohonneista ennusteistamme
Alma Median liikevaihdon kasvu oli Q2:lla lievästi odotuksiamme hitaampaa, kun sen liikevaihto kasvoi noin 11 % 79,3 MEUR:oon odotuksemme ollessa 80,8 MEUR:ssa. Segmenttitasolla lievää liikevaihdon alitusta selitti Alma Career, jonka liikevaihto kasvoi Q2:lla 42 % alittaen lievästi tulosennakon yhteydessä nousseen ennusteemme (enn. 48 %). Lisäksi Talentin 4 %:n liikevaihdon lasku oli hienoisesti odotuksiamme suurempi (enn. -1 %), kun taas Consumerin liikevaihto kasvoi 2 % meidän odottaessa lievää liikevaihdon laskua (enn. -2 %).
Myös Alma Careerin kulutaso oli ennakoimaamme korkeampi
Alma Median Q2:n oikaistu liikevoitto kasvoi vertailukaudesta 16 % 19,2 MEUR:oon, alittaen 22,7 MEUR:n ennusteemme ja 24,2 MEUR:n konsensuksen ennusteen. Odotettua heikompaa operatiivista tulosta selittää erityisesti Careerin odotuksiamme heikompi kannattavuus. Tämän taustalla oli etenkin odotuksiamme korkeampi kustannusrakenne. Talentin ja Consumerin tuloksissa ei ollut olennaisia yllätyksiä ja Consumer ylitti odotuksemme lievästi suurempaa liikevaihtotasoa peilaten, kun taas vastaavasti Talent alitti odotuksemme lievästi. Operatiivisen tuloksen alitusta paikkasivat myyntivoitot, joiden taustalla olivat etenkin Bolt Groupista saatu myyntivoitto sekä Baltian telemarkkinointiliiketoiminnan myyntivoitto. Lisäksi rahoitustuottoja kohotti korkosuojausten käyvän arvon muutos. Tätä kokonaiskuvaa heijastellen Q2:n osakekohtainen tulos kipusi 0,28 euroon osakkeelta ja ylitti odotuksemme.
Hiljattain noussut kuluvan vuoden ohjeistus säilyi ennallaan
Alma Media toisti vuodelle 2022 annetun ohjeistuksen, jonka mukaan yhtiö odottaa sen liikevaihdon ja liikevoiton kasvavan selvästi vertailukaudesta. Ennen raporttia meidän ennusteemme vuoden 2022 liikevaihdon kasvuksi oli 10 % ja oikaistun liikevoiton kasvuksi reilu 23 %, kun taas konsensus odotti 11 %:n liikevaihdon kasvua ja 27 %:n operatiivisen liikevoiton kasvua. Alustavan arviomme mukaan kuluvan vuoden ennusteisiimme kohdistuu laskuvaraa odotuksiamme matalamman Q2:n operatiivisen tuloksen ansiosta. Hiljattain julkaisemamme laaja raportti Alma Mediasta on luettavissa vapaasti täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
