Alma Media Q2’25 -ennakko: Ennustamme tehokkuuden säilyneen, vaikka markkinat ovat edelleen nihkeät
Alma Media julkistaa Q2-raporttinsa torstaina poikkeuksellisesti vasta noin klo 12.00. Ennustamme yhtiön liikevaihdon kasvun ja erinomaisella tasolla säilyneen kulutehokkuuden ansiosta hieman vertailukautta parempaa operatiivista tulosta Q2:lta. Yhtiö on ohjeistanut kuluvalle vuodelle vakaata liikevaihdon sekä liikevoiton kehitystä, ja odotamme yhtiön toistavan tämän ohjeistuksen Q2-raportilla.
| Ennustetaulukko | Q2'24 | Q2'25 | Q2'25e | Q2'25e | Konsensus | 2025e | |||
| MEUR / EUR | Vertailu | Toteutunut | Inderes | Konsensus | Alin | Ylin | Inderes | ||
| Liikevaihto | 80,0 | 83,5 | 83,0 | 82,4 | - | 83,5 | 327 | ||
| Liikevoitto (oik.) | 19,4 | 19,8 | 19,9 | 19,5 | - | 20,2 | 80,9 | ||
| Liikevoitto | 19,2 | 19,7 | 19,9 | 19,5 | - | 20,2 | 79,9 | ||
| EPS (raportoitu) | 0,18 | 0,17 | 0,17 | 0,17 | - | 0,19 | 0,70 | ||
| Liikevaihdon kasvu-% | 2,3 % | 4,4 % | 3,8 % | 3,0 % | - | 4,4 % | 4,8 % | ||
| Liikevoitto-% (oik.) | 24,2 % | 23,7 % | 24,0 % | 23,7 % | - | 24,2 % | 24,7 % | ||
Lähde: Inderes & Modular Finance (konsensus, 4 ennustetta)
Marketplacesin epäorgaaninen kasvu ylärivin ajurina
Ennustamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q2:lla reilu 4 % 83,5 MEUR:oon, mikä on hyvin linjassa konsensuksen ennusteen kanssa. Isossa kuvassa markkinatilanne on ollut Q2:lla nihkeä, sillä vaisu taloustilanne rajoittaa edelleen kestokulutushyödykkeisiin, mainontaan ja rekrytointeihin tehtäviä panostuksia. Ennusteissamme konsernin liikevaihdon kasvua vetää erityisesti Marketplaces-segmentti (+13 %) ja sen yritysostot, vaikkakin odotamme markkinapaikkojen hieman piristyneen aktiviteettitason myös avittaneen segmentin orgaaniseen kasvuun. Career-segmentin liikevaihdon kehityksen ennakoimme myös kääntyneen marginaaliseen kasvuun (+1 %) suurimpien toimintamaiden kehitystä mukaillen. News Median odotamme taas kehittyneen vakaasti suhteessa vuoden takaiseen, mikä peilaa pienemmän suhteellisen osuuden muodostavan printtimedian voimakkaan supistumisen kompensoitumista digituottojen kasvulla.
Ennustamme jokseenkin vakaata kannattavuuskehitystä
Konsensuksen mediaaniennusteen kanssa linjassa oleva Q2:n oikaistun liikevoiton ennusteemme on 19,8 MEUR:ssa. Siten ennusteemme odottaa oikaistun liikevoitto-%:n laskeneen erittäin hyvän vertailukauden tasolta hienoisesti 23,7 %:iin (Q2’24: 24,2 %) ja näin ollen maltillista tuloskasvua vetää liikevaihdon kasvu. Segmenteittäin katsottuna odotamme kannattavuustasoihin varsin lieviä muutoksia vertailukaudesta, mikä heijastelee odotuksiamme yhtiön erinomaisen kulutehokkuuden jatkumisesta. Liikevoittotasolla ennustamamme kannattavuuden lievä lasku heijasteleekin pääasiassa poistojen kasvua yritysostojakin mukaillen. Tavanomaisia nettorahoituskuluja sekä veroastetta peilaten ennustamme Q2:n osakekohtaisen tuloksen asettuneen 0,17 euroon osakkeelta.
Vakaata kehitystä viitoittava ohjeistus toistettaneen
Ennen Q2-raporttia konsensus odottaa Alma Medialta 325 MEUR:n liikevaihtoa ja 80,5 MEUR:n oikaistua liikevoittoa vuonna 2025. Meidän vastaavat ennusteet ovat 327 MEUR:n liikevaihto ja 80,9 MEUR:n oikaistu liikevoitto ja näin ollen olemme varsin linjassa yhtenevän konsensuksen kanssa myös koko vuoden osalta. Arviomme mukaan nämä ennusteet ovat linjassa yhtiön vuodelle 2025 antaman ohjeistuksen kanssa, jonka mukaan Alma Media arvioi sen vuoden 2025 liikevaihdon (2024: 313 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (76,9 MEUR) olevan vuoden 2024 tasolla, vaikkakin sanallisen ohjeistuksen tarkat raja-arvot eivät ole tiedossa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
