Alma Media Q3 keskiviikkona: ennakoimme vakaata tuloskehitystä
Alma Media julkaisee Q3-tuloksen keskiviikkona aamulla. Odotamme yhtiön liikevaihdon kehityksen olleen digituottojen kasvun ja painetun median tuottojen laskun ristivedossa vakaata, mutta oikaistun liikevoiton parantuneen liiketoimintamixin muutosten ja tehokkuuden nousun myötä hieman vertailukaudesta. Ennakoimme Alma Median toistavan jälleen vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa vuodelle 2019 ennakoivan ohjeistuksen.
Ennustamme Alma Median liikevaihdon kasvaneen Q3:lla noin 1 %:n 82 MEUR:oon. Odotamme digitaalisen liikevaihdon jatkaneen selvää kasvua (enn. +7 % v/v), mutta kokonaisliikevaihdon kasvua heikentää edelleen painetun median tuottojen lasku (enn. -5 %). Segmenttitasolla odotamme Q3:lta liikevaihdon kasvua ainoastaan 100 %:sti digitaalisia palveluita tarjoavan Markets-segmentin liikevaihtoon (+5 % v/v). Talent-segmentin liikevaihto laskee painetun median laskun myötä ennusteessamme noin 2 % vertailukaudesta ja Consumerin 1 %. TNS:n julkaisemien mediamainonnan tilastojen perusteella arvioimme, että mediamainonnan määrä oli Q3:lla kokonaisuutena loivassa laskussa. Verkkomainonnan kasvu oli kuitenkin arviomme mukaan kohtuullisen vahvaa (+6-8 %), minkä pitäisi auttaa Alma Mediaa kasvamaan markkinaa nopeammin.
Odotamme oikaistun Q3-liikevoiton kasvaneen noin 5 % vertailukaudesta 15,8 MEUR:oon (Q3’18: 15,1 MEUR) ja oikaistun liikevoitto-%:n nousseen 19,2 %:iin vertailukauden 18,5 %:sta. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta Marketsin kannattava kasvu ja medialiiketoimintojen vakaa tuloskehitys. Vertailukaudella raportoitua liikevoittoa laski 0,6 MEUR:n kertaerät ja ennustamme 1,0 MEUR:n kertaeriä Q3’19-tulokseen. Oikaistun osakekohtaisen tuloksen ennustamme säilyvän vakaana 0,13 eurossa (Q3’18: 0,13 euroa).
Ennakoimme Alma Median toistavan vuodelle 2019 vakaata liikevaihdon kehitystä (2019: liikevaihto 355 MEUR) ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa (2018: 57 MEUR) ennakoivan ohjeistuksen. Omat ennusteemme vuoden 2019 liikevaihdolle ovat ennen Q3-raporttia 346 MEUR ja 62 MEUR). Ennustamme vaimenevan taloussyklin myötä loppuvuonna ja lähivuosille alkuvuotta selvästi vaimeampaa tuloskasvua. Tuloskasvun pääajurin, Markets-segmentin historiallisesti vahvaa ja erittäin kannattavaa kasvua vaimentaa taloussyklin heikentyminen. Ennakoimme medialiiketoimintojen liikevaihtoon lähivuosina lievää rakenteellista laskua, mutta vakaata kannattavuutta, sillä tuloskehitystä vakauttaa digituottojen vahva kasvu, rakennemuutokset ja toiminnan tehostuminen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media on media-alalla toimiva yhtiö. Sen pääpaino on digitaalisessa mediassa, jossa tarjonta koostuu erilaisista lifestyle-uutisista, urauutisista ja talousuutisista. Konserniin kuuluu useita tuotemerkkejä, joista tunnetuin on Kauppalehti. Asiakkaina on yksityisiä kuluttajia Pohjoismaissa, Baltiassa ja Euroopassa. Alma Median pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 346,1 | 345,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,43 % | −0,25 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,8 | 66,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,85 % | 19,12 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 3,45 % | 3,82 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 21,11 | 19,96 |
EV/EBITDA | 8,16 | 11,54 | 9,67 |