Alma Media Q3: selkeä tulosparannus tehokkuuden kasvun ja digituottojen vedolla
Alma Media raportoi aamulla odotuksia vahvemmasta tuloskasvusta Q3:lla, vaikka liikevaihto jäi hieman odotuksista. Segmenttitasolla tuloskasvu painottui jälleen hieman odotuksiamme enemmän Markets-liiketoimintoon, mikä oli positiivista. Yhtiö toisti odotuksiemme mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa ennakoivan ohjeistuksen vuodelle 2019, eikä markkinanäkymissäkään ole alustavan arviomme mukaan odottamattomia muutoksia.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q3:lla hieman odotuksiamme heikompaa, kun liikevaihto laski vertailukaudesta 1,6 %:n 80,3 MEUR:oon (enn. +0,7 % ja 82,2 MEUR). Digitaalisten liiketoimintojen kasvu oli Q3:lla hieman odotuksiamme vaisumpaa, ollen noin +5 % (enn. +7 %). Painetun median tuotot olivat suunnilleen odotetulla trendillä, laskien Q3:lla noin 6 % vertailukaudesta (enn. -5 % v/v), mikä johtui erityisesti heikkona jatkuneesta mainosmyynnin kehityksestä (-15 % v/v). Segmenteistä Marketsin (+4 %) ja Talentin (-3 %) liikevaihdot kehittyivät suunnilleen odotuksiemme mukaisesti, mutta Consumerin (-4 %) liikevaihdon lasku oli hieman odotuksiamme suurempi (enn. n. -1 %).
Oikaistu liikevoitto kasvoi Q3:lla noin 7 % 16,1 MEUR:oon, ylittäen noin 2 %:lla ennusteemme (15,8 MEUR). Kovimmasta tulosparannuksesta vastasi odotuksiemme mukaisesti Markets-segmentti. Marketsin oikaistu liikevoitto oli 10,6 MEUR (EBIT-% 42,7 %), kun odotimme 10,2 MEUR:n liikevoittoa 40,6 %:n liikevoittomarginaalilla. Talentin liikevoitto oli odotetusti suunnilleen vertailukauden tasolla 2,9 MEUR:ssa (enn 2,7 MEUR). Consumerissa tuloskehitys oli odotuksiamme heikompaa, kun liikevoitto laski 17 % 3,3 MEUR:oon (enn. 4,0 MEUR). Muiden toimintojen -0,6 MEUR:n liiketappio oli kuitenkin selvästi odotuksiamme pienempi (enn. -1,2 MEUR). Raportoituun liikevoittoon sisältyi vain -0,4 MEUR kertaeriä verrattuna -1,0 MEUR:n ennusteeseemme, minkä vuoksi 15,7 MEUR:n raportoitu liikevoitto ylitti ennusteemme oikaistua liikevoittoa selvemmin (+6 %). Tuloslaskelman alemmilla riveillä puolestaan veroaste oli selvästi odotuksiamme alempi, joten Q3:n osakekohtainen tulos 0,14 euroa ylitti ennusteemme 14 %:lla.
Yhtiö toisti odotetusti aiemman ohjeistuksensa. Alma Media arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla (2018: 355 MEUR) ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuoden 2018 tasosta (2018: 57,3 MEUR). Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen Q3-raporttia 346 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 62 MEUR. Markkinanäkymien osalta Q3-raportti oli pääosin odotettu, sillä Saksan talouskasvun hidastuminen näyttää heijastuvan odotetusti Tsekin ja Slovakian rekrytointimainonnan kasvuvauhtiin, mutta tätä kompensoi Suomen toimintojen vahva kehitys. Medialiiketoimintojen markkinatilanne on odotetun vaisu, mutta yhtiön tehostustoimet ja myyntimixin parantuminen tukee kannattavuutta osin odotuksiamme voimakkaammin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media on media-alalla toimiva yhtiö. Sen pääpaino on digitaalisessa mediassa, jossa tarjonta koostuu erilaisista lifestyle-uutisista, urauutisista ja talousuutisista. Konserniin kuuluu useita tuotemerkkejä, joista tunnetuin on Kauppalehti. Asiakkaina on yksityisiä kuluttajia Pohjoismaissa, Baltiassa ja Euroopassa. Alma Median pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 346,1 | 345,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −2,43 % | −0,25 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 61,8 | 66,0 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 17,85 % | 19,12 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 3,45 % | 3,82 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 21,11 | 19,96 |
EV/EBITDA | 8,16 | 11,54 | 9,67 |