Alma Media Q4 huomenna - tulos jatkaa kasvussa ja osinko nousee selvästi

Alma Media julkaisee Q4-tuloksensa keskiviikkona kello 8:00. Odotamme yhtiön liikevaihdon nousevan painetun median taantumisen ja digitaalisten palveluiden vahvan kasvun ristivedossa vain hieman vertailukaudesta, mutta oikaistun liikevoiton nousevan merkittävästi vertailukautta korkeammaksi digitaalisten tuottojen kasvun sekä toiminnan tehostumisen ajamana. Ennustamme osinkoon voimakasta kasvua, merkittävästi parantuneen tuloskehityksen ja rahoitustilanteen ajamana. Odotamme Alma Median ohjeistavan vuodelle 2018 vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa. Huomiomme kiinnittyy myös digitaalisten palveluiden ja mainonnan kasvuvauhtiin, sekä johdon kommentteihin markkinatilanteesta ja yritysostoista.
Ennustamme Q4-liikevaihdon kasvaneen noin 3 % vertailukaudesta 96 MEUR:oon. Liikevaihtoa nostaa ennusteessamme digitaalisten palveluiden vahva kasvu, jota kuitenkin laimentaa konsernitasolla painetun median liikevaihdon lasku. Segmenttitasolla odotamme Q4:llä kasvua digitaalisia palveluita tarjoavan Alma Marketsin (+18 % v/v) ja uutismedia Alma News&Lifen (+5 % v/v) liikevaihtoon. Alma Talentin ja Alma Regionsin liikevaihto jää ennusteessamme suunnilleen vertailukauden tasolle. TNS:n tilastojen mukaan mainonnan määrä laski Suomessa 1 %:n Q4:llä. Erityisesti sanomalehtimainonnan kehitys oli yhä heikkoa (-10 %), mutta Almalle tärkeän verkkomainonnan kasvu jatkoi kiihtymistä ja kasvoi 12 %. Olemme ennusteissamme olettaneet Alma Median painetun mainonnan myynnin laskun olevan hieman yleistä kehitystä loivempaa ja Alma Median kasvattaneen edelleen markkinaosuuttaan verkkomainonnassa.
Odotamme oikaistun Q4-liikevoiton kasvaneen noin 30 % vertailukaudesta 13,5 MEUR:oon (Q4’16: 10,6 MEUR) ja oikaistun liikevoittomarginaalin nousseen 14,0 %:iin vertailukauden 11,5 %:sta. Kahden muun analyytikon ennusteesta lisäksemme koostuvan konsensuksen keskiarvo oikaistulle liikevoitolle on 12,7 MEUR. Ennusteessamme liikevoittoa nostaa vertailukaudesta erityisesti Alma Marketsin erittäin kannattava kasvu ja Alma Talentin synergiahyötyjen täysimääräinen realisoituminen. Alma News&Lifen liikevoiton ennustamme nousevan myös vertailukaudesta. Alma Regionsin liikevoiton arvioimme puolestaan laskevan hiukan vertailukaudesta painetun median tuottojen jyrkän laskun seurauksena, jota toiminnan tehostustoimet eivät arviomme mukaan riitä vielä täysin kompensoimaan. Q4:n raportoidun liikevoiton arviomme olleen 8,5 MEUR. Raportoitua tulosta rasittaa ei-kassavirtavaikutteinen 4,0 MEUR:n alaskirjaus kiinteistöjen arvoihin ja Alma Regionsin tehostustoimien 1,0 MEUR:n kulut. Ennustamme tuloksen ennen veroja olleen 8,4 MEUR ja raportoidun osakekohtaisen tuloksen 0,07 euroa (2016: 0,06 euroa. Ennakoimme Alma Median tekevän merkittävän korotuksen osinkoon, kaksinkertaistuvan osakekohtaisen tuloksen ja matalalle laskeneen nettovelkaisuuden (Q4’17e 22 %) myötä ja maksavan vuodelta 2017 0,32 euron osingon osakkeelta (2016: 0,16 euroa).
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 366,6 | 375,9 |
kasvu-% | 21,2 % | 3,8 % | 2,5 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 52,3 | 58,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,0 % | 14,3 % | 15,5 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,45 | 0,48 |
Osinko | 0,16 | 0,32 | 0,37 |
Osinko % | 3,2 % | 2,5 % | 2,9 % |
P/E (oik.) | 16,4 | 28,6 | 26,7 |
EV/EBITDA | 11,6 | 17,3 | 14,1 |
