Alma Media Q4 - tuloskasvu jäi odotuksista, osinkoehdotus konsensuksen mukainen

Alma Media raportoi aamulla ennakoitua heikommasta tuloskasvusta Q4:lta ja myös osinkoehdotus jäi hiukan konsensusodotusten alle. Alma Median digiliiketoimintojen kasvu oli edelleen vahvaa, mikä tuki yhtiön tulosta, mutta painettuun mediaan vahvemmin nojaavien segmenttien tuloskehitys oli odotuksiamme heikompaa. Yhtiö ohjeisti odotuksien mukaisesti vakaata liikevaihdon kehitystä ja kasvavaa oikaistua liikevoittoa vuodelle 2018.
Alma Median kokonaisliikevaihdon kehitys oli Q4:llä hieman ennakoimaamme vahvempaa ja liikevaihto nousi vertailukaudesta 3,7 % 97 MEUR:oon. Digitaalisten liiketoimintojen kasvu oli Q4:llä jälleen odotetusti erittäin vahvaa (n. +17 % v/v), mutta painetun median tuotot jatkoivat selvässä laskussa (n. -5 % v/v). Segmenteistä Markets kasvoi odotetusti voimakkaimmin (+23 %), ja kasvuvauhti ylitti hieman ennusteemme (enn. +18 %). Talentin liikevaihdon kehitys oli odotetusti vakaata (-0,5 % v/v), News&Life kasvoi hiukan odotettua nopeammin (+9 % v/v), ja Regionsin liikevaihto laski hieman ennakoimaamme enemmän (-5 % v/v).
Oikaistu liikevoitto kasvoi Q4:llä 6 % 11,3 MEUR:oon, mikä alitti selvästi 13,5 MEUR:n tasolla olleen ennusteemme ja 12,7 MEUR:n konsensusennusteen. Operatiivisen liikevoiton kehitys oli kaikissa segmenteissä hiukan odotuksiamme heikompaa, mutta Talentin liikevoitossa ero oli merkittävä. Talentin Q4-tulosta heikensi kirjavaraston alaskirjaukset ja henkilöstökulujen kasvu. Q4:n raportoitu liikevoitto laski 6 % vertailukaudesta 5,8 MEUR:oon. Raportoituun liikevoittoon sisältyi 5,5 MEUR:n negatiiviset kertaerät kiinteistöjen alaskirjauksiin ja tehostustoimiin liittyen, kun odotimme yhtiön raportoivan noin -5,0 MEUR:n kertaerät. Tulos ennen veroja laski hieman vertailukaudesta 5,8 MEUR:oon (Q4’17: 6,1 MEUR) ja osakekohtainen tulos 0,04 euroon (Q4’17: 0,06 euroa), ja alitti heikommasta oikaistun liikevoiton kehityksestä sekä hiukan korkeammista kertaeristä johtuen selvästi ennusteemme. Konsensukseen verrattuna ero oli kuitenkin suhteellisen pieni. Yhtiö ehdottaa vuodelta 2017 0,24 euron osinkoa, mikä alitti selvästi konsensuksen ylälaidassa olleen ennusteemme, mutta oli konsensuksen keskiarvon tasolla.
Yhtiön ohjeistus oli odotuksiemme mukainen. Alma Media arvioi vuoden 2018 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2017 tasolla (2017: 367,3 MEUR) ja oikaistun liikevoiton (2017: 51,1 MEUR) kasvavan vuoden 2017 tasosta. Ennusteemme Alma Median liikevaihdolle oli ennen Q4-raporttia 376 MEUR ja oikaistulle liikevoitolle 58,2 MEUR.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media Oyj on 1998 perustettu Suomessa, itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa toimiva digitaalisiin rekrytointi- ja markkinapaikkapalveluihin sekä talous- ja ammattilehtien julkaisutoimintaan keskittynyt mediakonserni. Suomessa liiketoimintaan kuuluvat myös asumisen ja autoilun markkinapaikat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 353,3 | 366,6 | 375,9 |
kasvu-% | 21,2 % | 3,8 % | 2,5 % |
EBIT (oik.) | 35,3 | 52,3 | 58,2 |
EBIT-% (oik.) | 10,0 % | 14,3 % | 15,5 % |
EPS (oik.) | 0,31 | 0,45 | 0,48 |
Osinko | 0,16 | 0,32 | 0,37 |
Osinko % | 3,2 % | 2,6 % | 3,0 % |
P/E (oik.) | 16,4 | 27,9 | 26,0 |
EV/EBITDA | 11,6 | 17,0 | 13,8 |
