Alma Media: tehokkuuden nousu pitää tuloksen kasvu-uralla
Toistamme Alma Median lisää-suosituksen ja nostamme tavoitehinnan 7,3 euroon (aik. 7,0 euroa). Yhtiön tuloskasvu jatkui Q3:lla hyvällä tasolla kustannustehokkuuden parantumisen ja digiliiketoimintojen kasvun myötä. Alman liikevaihdon kasvu on hidastunut taloussyklin kypsyessä ja painetun median rakenteellinen lasku jatkuu voimakkaana, mutta näemme yhtiöllä tehokkuuden kasvun ja liiketoimintamixin parantumisen kautta hyvät edellytykset tuloskasvulle myös lähivuosina. Lisäksi yhtiön käytännössä nettovelaton tase ja vahva kassavirta mahdollistavat kasvua kiihdyttävät yritysostot ja vahvistuvan osinkovirran, ja osakkeen arvostustaso on maltillinen.
Kustannustehokkuuden ja liiketoimintamixin parantuminen jatkoivat vahvaa tuloskasvuputkea Q3:lla
Alma Median liikevaihto jatkoi Q3:lla printtimedian tuottojen laskun myötä edelleen lievää alamäkeä (-2 %). Digiliiketoimintojen tuotot kasvoivat vain noin 5 % vertailukaudesta (enn. +7 %), kun yli 50 % digituotoista muodostavan Marketsin kasvu oli jälleen vaisuhkoa päämarkkinoiden talouskasvun hidastuessa. Printtimedian tuotot laskivat 6 % (enn. -5 %), mihin vaikutti erityisesti printtimainosmarkkinan voimakkaana jatkunut supistuminen. Oikaistu liikevoitto kasvoi 7 % 16,1 MEUR:oon, ylittäen lievästi ennusteemme. Segmenttitasolla kovimmasta tulosparannuksesta vastasi odotetusti Markets (oik. EBIT +13 % v/v), jonka kustannustehokkuus kompensoi hidastunutta kasvua. Medialiiketoiminnoissa Talentin tuloskehitys oli hieman odotuksia vahvempaa, mutta Consumerin tulos laski yllättäen selvästi vertailukaudesta (-17 %), kun mainostuotot laskivat 16 %. Muiden toimintojen 0,6 MEUR:n liiketappio oli selvästi odotuksiamme pienempi (enn. -1,2 MEUR). Raportoituun liikevoittoon sisältyi vain 0,4 MEUR kertakuluja verrattuna -1,0 MEUR ennusteeseemme, minkä vuoksi 15,7 MEUR:n raportoitu liikevoitto ylitti ennusteemme oikaistua liikevoittoa selvemmin (+6 %). Tuloslaskelman alemmilla riveillä puolestaan veroaste oli selvästi odotuksiamme alempi, joten Q3:n osakekohtainen tulos 0,14 euroa ylitti ennusteemme +14 %:
Vuoden 2019 tuloskasvuodotukset ennallaan, ulkoistuksesta vahvaa nostetta lähivuosien tulokseen
Q3-raportin yhteydessä ei tullut odotetusti muutoksia positiivista operatiivista tuloskehitystä ennakoivaan ohjeistukseen ja myös markkinanäkymät olivat yllätyksettömät. Marketsin päämarkkinoiden kasvuodotukset ovat odotetusti vaimentuneet, mutta odotamme segmentin tuloksen säilyvän lähivuodet kasvussa lievän liikevaihdon kasvun ja kulujoustojen avulla. Medialiiketoiminnoissa kasvunäkymät ovat yhä kokonaisuutena vaisut, sillä vasta noin 30 % median liikevaihdosta muodostavien digituottojen vahva kasvu ei riitä vielä lähivuosina arviomme mukaan täysin kompensoimaan painetun median tuottojen voimakasta rakenteellista laskua. Odotamme mediasegmenttien kannattavuuden kuitenkin parantuvan lähivuosina selvästi, kun digiliiketoiminnan osuus kasvaa, poistot alenevat ja jakeluliiketoiminnan ulkoistus Postille parantaa merkittävästi kustannusrakennetta sekä synnyttää merkittävän myyntivoiton. Teimme ennusteisiimme vain pieniä muutoksia Q3:n jälkeen ja ennustamme nyt vuodelle 2019 noin 14 %:n oikaistua tuloskasvua. Vuosille 2020-2021 ennustamme vakaata liikevaihdon kehitystä ja keskimäärin noin 5 %:n oikaistun liikevoiton, noin 9 %:n oikaistun osakekohtaisen tuloksen ja 10 %:n osingon kasvua.
Osake tarjoaa edelleen kohtuullisen hyvän tuotto-odotuksen syklisten riskien vastapainoksi
Ennusteillamme Alman vuoden 2020 raportoitu P/E-kerroin on noin 11x ja oikaistu noin 13x. Kertoimet ovat positiiviseen tuloskasvunäkymään ja vahvaan osinkotuottoon (n. 5-6 %) nähden maltilliset ja näemme niissä lievää nousuvaraa kasvanut syklinen epävarmuus huomioiden. Positiiviselle näkemyksellemme antavat tukea edelleen myös selvästi nykykurssia korkeampaa arvostusta indikoivat osien summa -laskelma ja kassavirta-analyysi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Alma Media
Alma Media on media-alalla toimiva yhtiö. Sen pääpaino on digitaalisessa mediassa, jossa tarjonta koostuu erilaisista lifestyle-uutisista, urauutisista ja talousuutisista. Konserniin kuuluu useita tuotemerkkejä, joista tunnetuin on Kauppalehti. Asiakkaina on yksityisiä kuluttajia Pohjoismaissa, Baltiassa ja Euroopassa. Alma Median pääkonttori sijaitsee Helsingissä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 354,7 | 343,1 | 341,2 |
kasvu-% | −3,43 % | −3,28 % | −0,55 % |
EBIT (oik.) | 57,3 | 62,0 | 66,2 |
EBIT-% (oik.) | 16,15 % | 18,08 % | 19,41 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,55 |
Osinko | 0,35 | 0,38 | 0,42 |
Osinko % | 6,32 % | 3,45 % | 3,82 % |
P/E (oik.) | 11,98 | 21,17 | 19,83 |
EV/EBITDA | 8,16 | 11,42 | 9,64 |