Alma Media teki täsmähankinnan markkinapaikkaliiketoiminnoissa
Tiivistelmä
- Alma Media vahvistaa asemaansa kotimaisissa vertailupalveluissa ostamalla Effortian, joka tunnetaan palveluista kuten sähkövertailu.fi ja VertaaEnsin.fi.
- Yritysosto on strategisesti järkevä, sillä Alma Median laaja tavoittavuus tukee palveluiden kasvua ja yhtiö voi hyödyntää synergioita nykyisten palveluiden kehitysresursseilla.
- Yritysosto on konsernin mittakaavassa pieni eikä sillä ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme, mutta se tukee konsernin arvonluontia pitkällä aikavälillä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Effortia-yritysostolla Alma Marketplaces -segmentti vahvistaa asemaansa kotimaisissa tunnetuissa vertailupalveluissa. Yritysosto on konsernin mittakaavassa varsin pieni, joten sillä ei ole välitöntä vaikutusta ennusteisiimme.
Kotimaisia vertailupalveluita
Alma Media tiedotti maanantaina ostavansa vertailupalveluja tarjoavan Effortian koko osakekannan. Effortian tunnetuimmat palvelut ovat sähkövertailu.fi, VertaaEnsin.fi ja Asuntojenmyynti.fi, ja sen liikevaihto oli 1,7 MEUR vuonna 2024. Ostetut liiketoiminnot raportoidaan osana Alma Mediaa 1.9. alkaen. Yritysoston kauppahintaa ei ole julkistettu.
Täsmähankinta noudattaa Alma Medialle tuttua arvonluonnin pelikirjaa
Näkemyksemme mukaan vertailupalveluliiketoimintojen kasvattaminen yritysostoin on Alma Medialle strategisesti varsin järkevää, sillä konsernin laajan tavoittavuuden ansiosta sillä on hyvät edellytykset tukea palveluiden kasvua. Kulupuolella uskomme yhtiön pystyvän niin ikään ulosmittaamaan pitkässä juoksussa jonkin verran synergioita sen nykyisten vastaavanlaisten palveluiden kehitysosaamisen ja -resurssien ansiosta. Siten arvioimme ostetun liiketoiminnan kannattavan kasvun edellytykset varsin mallikkaiksi osana Alma Mediaa. Vertailupalveluiden korkeiden marginaalien ansiosta sen kasvu luo myös selkeästi arvoa. Täsmähankinnalla onkin hyvät edellytykset tukea konsernin arvonluontia tutulla konseptilla, jossa Alma Media ostaa sen nykyisiin liiketoimintoihin nähden synergistisiä liiketoimintoja ja omin resurssein vahvistaa näiden kannattavan kasvun edellytyksiä. Yritysosto on Alma Median mittakaavassa hyvin pieni (noin 0,5 % vuoden 2025e liikevaihdosta), joten huomioimme sen ennusteissamme vasta seuraavan yhtiöraportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
