Alma Media: Tiukka työmarkkina vauhdittaa kasvua
Alma Median eilen julkaisema Q2-raportti oli melko odotetunlainen, vaikka operatiivinen tulos jäikin tulosennakon yhteydessä nostetuista ennusteistamme. Emme ole tehneet ennusteisiimme olennaisia muutoksia ja odotamme tuloskasvuvauhdin hidastuvan loppuvuonna toimintaympäristön kehitystä heijastellen. Osakkeen arvostus on mielestämme neutraali, minkä takia tarkkailemme toimintaympäristön kehitystä edelleen vähennä-suosituksella ja toistamme 11 euron tavoitehintamme. Alma Median toimitusjohtajan Q2-haastattelu on katsottavissa tästä linkistä.
Rekrytointiliiketoiminta veti tuloskasvua
Alma Median liikevaihto kasvoi Q2:lla noin 11 %, mikä ylsi lähelle ennustettamme. Segmenttitasolla ennusteemme alitti Career, jonka liikevaihto kasvoi Q2:lla kuitenkin peräti 42 % (enn. 48 %). Careerin erinomaisen kasvuvauhdin taustalla on kireät työmarkkinat. Talentin 4 %:n liikevaihdon lasku oli hienoisesti odotuksiamme suurempi (enn. -1 %), kun taas Consumerin liikevaihto kasvoi 2 % meidän odottaessa lievää liikevaihdon laskua (enn. -2 %). Talentin puolella sisältötuotot jatkoivat hyvää kehitystään, kun taas mainonta kohtasi vastatuulta listautumisten ja automainonnan vähyyden vuoksi. Consumerin asumisen liiketoiminnoissa yhtiö kykeni kiihdyttämään lisäarvopalveluiden myyntiä markkinan jäähtymisestä huolimatta. Kustannusrakenne oli kauttaaltaan odotetunlainen ja yhtiön oikaistu liikevoitto-% oli Q2:lla 24,2 % (Q2’21: 23,2 %). Odotuksiamme hieman pehmeämpää liikevoitto-% selitti Careerin kulujen kasvu, jonka taustalla oli kasvaneet markkinointi- ja henkilöstökulut markkinapaikkojen kautta työllistyvien työntekijöiden saavuttavuuden parantamiseksi. Consumerin ja Talentin operatiivisessa tuloksissa ei ollut yllätyksiä. Operatiivisen tuloksen alitusta paikkasivat odotettua suuremmat myyntivoitot Bolt Groupista sekä Baltian telemarkkinointiliiketoiminnasta. Tätä ja positiivisia nettorahoituskustannuksia peilaten 0,28 euron osakekohtainen tulos ylitti ennusteemme.
Ennusteet käytännössä ennallaan
Alma Media toisti vuoden 2022 hiljattain nousseen ohjeistuksen, jonka mukaan sen liikevaihto (2021: 275 MEUR) sekä oikaistu liikevoitto (61,1 MEUR) kasvavat selvästi vuoden 2021 tasosta. Teimme kuluvan vuoden jälkimmäiselle puoliskolle marginaalisia ennustemuutoksia, jotka käytännössä kumosivat Q2 tulosalituksen. Siten tulosennakossa noussut kuluvan vuoden tulosennusteemme on ennallaan. Odotamme Alma Median liikevaihdon kasvavan 11 % ja oikaistun liikevoiton kasvavan 24 % vuonna 2022. Lähivuosina odotamme orgaanisen tuloskasvun jäävän vaimeaksi, mikä peilaa selvästi heikentynyttä talousympäristöä ja kustannusrakennetta kohottavia kehityspanostuksia sekä inflaatiota. Keskeisen lyhyen tähtäimen riskin muodostaa mielestämme Itä-Euroopan maiden talouksien korkea riippuvuus kaasumarkkinoista.
Arvostus perustellulla tasolla
Ennusteidemme mukaiset vuosien 2022-2023 P/E-kertoimet ovat 16x ja EV/EBIT-kertoimet ovat 13x sekä 14x. Arvostuskertoimet ovat mielestämme absoluuttisesti varsin neutraalit emmekä näe arvostuksessa nousuvaraa nykytasolta. Osien summa- ja kassavirtamallimme (11,5-12,4 euroa/osake) indikoivat kohtuullista nousuvaraa, mutta toimintaympäristöön liittyvistä epävarmuustekijöistä johtuen emme nojaa näiden realisoitumiseen seuraavan 12 kuukauden tähtäimellä. Lähivuosien ennusteillamme Alma Media tarjoaa kohtuullista 3-4 %:n osinkotuottoa, jonka suhteellista houkuttelevuutta kuitenkin lieventää korkotason huomattava nousu.
Lue yhtiöstä julkaistu yhtiöraportti täältä (premium-tilaajille)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
