Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Aloitamme Remedyn seurannan lisää-suosituksella

– Mikael RautanenToimitusjohtaja
Remedy Entertainment

Aloitamme eilen First North -listalle listautuneen Remedyn seurannan 7,4 euron tavoitehinnalla ja lisää-suosituksella. Yhtiön osake päätyi ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä 6,69 euroon, kun antihinta oli 5,65 euroa. Osakkeella oli ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä vaihtoa enemmän kuin yleisöannin suuruus (lähes 4 MEUR). Tämä viittaisi vanhan omistajakunnan myynteihin, mikä tuo osakkeelle tervettä likviditeettiä ja toisaalta saattaa rajoittaa osakkeen nousuvaraa lyhyellä aikavälillä. Oma ennen listautumisantia tehty arviomme Remedyn arvolle oli 7,0 euroa (haarukka 5,2-9,0 EUR). Asetamme tavoitehintamme hieman aiemman arviomme yläpuolelle johtuen sektorin hieman kohonneesta arvostustasosta sekä onnistuneen osakeannin myötä alentuneesta riskiprofiilista. Laajan sijoitustutkimuksen yhtiöstä voi lukea täältä.

  • Remedy on vuonna 1995 perustettu pelistudio, joka tunnetaan parhaiten Max Payne ja Alan Wake -peleistään. Yhtiö on keskittynyt PC- ja konsolialustoille kehitettäviin AAA-luokan peleihin, joiden ostajia ovat peliharrastajat. Yhtiö erottuu muista pelistudioista keskittymällä tarinankerronnallisiin toimintapeleihin. Kilpailu julkaisusopimuksista ja kuluttajien huomiosta on kireää, mutta Remedyn pelikategoriassa myös alalle tulokynnys on korkea. Tämä johtuu siitä, että pelituotannot kestävät vuosia ja niiden onnistuminen ja rahoituksen saaminen edellyttävät pelistudiolta vahvaa mainetta, tunnettuutta, teknologiaa ja osaamista. Liiketoimintamallin jatkuvuutta ja kilpailuetua tuovat Remedyn omat pelikehitysteknologiat, julkaisusopimukset sekä omien pelibrändien jatko-osat.
  • Remedy aikoo strategiassaan siirtyä usean pelin rinnakkaiseen kehitykseen, mikä tasaa projektiriskejä. Samalla yhtiö tulee rahoittamaan nykyistä suuremman osuuden pelikehityksestä itse, minkä ansiosta pelin IP (tekijänoikeudet) jää yhtiön omistukseen ja yhtiö saa suuremman osuuden pelimyynnin tuotoista. Yhtiöllä on vahvat näytöt laadukkaiden pelien kehityksestä, joten suuremman tuotantoriskin ottaminen on mielestämme perusteltua. Strategian mukainen siirtymä kestää vuosikymmenen lopulle.
  • Remedyllä on kehityksessä kaksi pelihanketta, joista toinen on alihankintana tehtävä projekti (Crossfire 2) ja toinen itseomistetun IP:n hanke (”P7”). Arvioimme yhtiön käynnistävän kolmannen hankkeen vuonna 2018. Nämä hankkeet tuovat arviomme mukaan vuosille 2017-2018 noin 20 MEUR:n vuotuisen liikevaihtotason ja niukasti voitollisen tuloksen. Edellyttäen P7-pelin julkaisua, arvioimme vuonna 2019 liikevaihdon nousevan yli 30 MEUR:oon ja tuloksen nousevan selvästi. Pelien kehityssykleistä johtuen yhtiötä tulee siis tarkastella sijoituskohteena vuoteen 2019, sillä tämä on arviomme mukaan ensimmäinen vuosi, jolloin nykyinen strategia alkaa näkyä tuloksessa.
  • Remedyn arvonmuodostus on hyvin riippuvainen pelimyynnistä sekä yhtiön kyvystä siirtyä onnistuneesti moniprojektimalliin ja omien pelibrändien kehitykseen. Nykyisellä osakekurssilla yhtiön 2019e P/E on 14x ja EV/EBIT 7x, mikä tarjoaa houkuttelevan tuottopotentiaalin tulosennusteemme toteutuessa. Ennusteemme pohjautuu varovaiseen oletukseen P7-pelin myyntimääristä (1,5 milj. kpl). Viime vuoden tuloksesta laskettuna nykyinen osakekurssi vastaa kohtalaista 15x EV/EBIT-kerrointa. Arvostus on myös pelialan suhteellisiin arvostustasoihin nähden maltillinen. Muistutamme kuitenkin pelialan olevan sen kasvunäkymistä huolimatta vaikea sijoituskohde. Loppukäyttäjien kulutus on impulsiivista, kilpailu kuluttajien huomiosta on kireää, kassavirrat ovat erittäin syklisiä, teknologia ja liiketoimintamallit muuttuvat nopeasti ja tuotekehityssyklit ovat pitkiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Remedy Entertainment

6,69EUR29.5.2017 klo 19.00
7,40EURTavoitehinta
Lisää
Suositus päivitetty:29.05.2017

Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut29.05.2017

201617e18e
Liikevaihto16,417,820,9
kasvu-%19,4 %8,3 %17,3 %
EBIT (oik.)3,91,00,7
EBIT-% (oik.)24,0 %5,6 %3,3 %
EPS (oik.)0,260,070,04
Osinko0,050,000,00
Osinko %0,9 %
P/E (oik.)21,6267,3425,1
EV/EBITDA14,1162,5229,0
Foorumin keskustelut
Mulla on vähän vaiheessa vielä oma gamertili instagramin puolella mut ainoat mitä on tullut vastaan tämän osalta on yhteistyökuviot&/pelitestaukset...
13.6.2025 klo 21.34
- Latela
5
Enää muutama vuorokausi Firebreakin julkaisuun. Ajattelin muutaman hajanaisen havainnon ja ajatuksen vielä kirjoittaa. Mitä uutta julkaisusta...
13.6.2025 klo 21.13
- Akee
13
Minua huolestuttaa, että some markkinointi ei kyllä ole osunut lankulle ollenkaan? Olen itse 100% kohderyhmää: pääsääntöisesti pelaan co-oppeja...
13.6.2025 klo 21.13
- supremegod
8
Twitchin dropit ei varsinaisesti ole uusi markkinointikeino, esim CS-majorit ovat käyttäneet sitä markkinoinnissa toistakymmentä vuotta sitten...
13.6.2025 klo 20.15
- Wallet Buffet, Omahanonennuste
8
En ainakaan itse ole aikaisemmin tuollaista muiden pelien kohdalla tehneen. Sinällään mielenkiintoista tietää onko tarkoitus targetoida pelin...
13.6.2025 klo 20.03
- Henkka
1
Meneekö tämä @Henkka onnistumisiin? En niin seuraa alaa, onko normi settiä vai innovatiivista markkinointia? Vaikuttaa hyvältä tavalta lisät...
13.6.2025 klo 15.56
- Tirehtööri
6
Nyt kun aletaan olla Firebreakin julkaisua edeltävän markkinoinnin loppu suoralla koitan mahdollisimman objektiivisesti omalla kokemuksella ...
13.6.2025 klo 9.09
- Henkka
20
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.