Aloitamme Remedyn seurannan lisää-suosituksella
Aloitamme eilen First North -listalle listautuneen Remedyn seurannan 7,4 euron tavoitehinnalla ja lisää-suosituksella. Yhtiön osake päätyi ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä 6,69 euroon, kun antihinta oli 5,65 euroa. Osakkeella oli ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä vaihtoa enemmän kuin yleisöannin suuruus (lähes 4 MEUR). Tämä viittaisi vanhan omistajakunnan myynteihin, mikä tuo osakkeelle tervettä likviditeettiä ja toisaalta saattaa rajoittaa osakkeen nousuvaraa lyhyellä aikavälillä. Oma ennen listautumisantia tehty arviomme Remedyn arvolle oli 7,0 euroa (haarukka 5,2-9,0 EUR). Asetamme tavoitehintamme hieman aiemman arviomme yläpuolelle johtuen sektorin hieman kohonneesta arvostustasosta sekä onnistuneen osakeannin myötä alentuneesta riskiprofiilista. Laajan sijoitustutkimuksen yhtiöstä voi lukea täältä.
- Remedy on vuonna 1995 perustettu pelistudio, joka tunnetaan parhaiten Max Payne ja Alan Wake -peleistään. Yhtiö on keskittynyt PC- ja konsolialustoille kehitettäviin AAA-luokan peleihin, joiden ostajia ovat peliharrastajat. Yhtiö erottuu muista pelistudioista keskittymällä tarinankerronnallisiin toimintapeleihin. Kilpailu julkaisusopimuksista ja kuluttajien huomiosta on kireää, mutta Remedyn pelikategoriassa myös alalle tulokynnys on korkea. Tämä johtuu siitä, että pelituotannot kestävät vuosia ja niiden onnistuminen ja rahoituksen saaminen edellyttävät pelistudiolta vahvaa mainetta, tunnettuutta, teknologiaa ja osaamista. Liiketoimintamallin jatkuvuutta ja kilpailuetua tuovat Remedyn omat pelikehitysteknologiat, julkaisusopimukset sekä omien pelibrändien jatko-osat.
- Remedy aikoo strategiassaan siirtyä usean pelin rinnakkaiseen kehitykseen, mikä tasaa projektiriskejä. Samalla yhtiö tulee rahoittamaan nykyistä suuremman osuuden pelikehityksestä itse, minkä ansiosta pelin IP (tekijänoikeudet) jää yhtiön omistukseen ja yhtiö saa suuremman osuuden pelimyynnin tuotoista. Yhtiöllä on vahvat näytöt laadukkaiden pelien kehityksestä, joten suuremman tuotantoriskin ottaminen on mielestämme perusteltua. Strategian mukainen siirtymä kestää vuosikymmenen lopulle.
- Remedyllä on kehityksessä kaksi pelihanketta, joista toinen on alihankintana tehtävä projekti (Crossfire 2) ja toinen itseomistetun IP:n hanke (”P7”). Arvioimme yhtiön käynnistävän kolmannen hankkeen vuonna 2018. Nämä hankkeet tuovat arviomme mukaan vuosille 2017-2018 noin 20 MEUR:n vuotuisen liikevaihtotason ja niukasti voitollisen tuloksen. Edellyttäen P7-pelin julkaisua, arvioimme vuonna 2019 liikevaihdon nousevan yli 30 MEUR:oon ja tuloksen nousevan selvästi. Pelien kehityssykleistä johtuen yhtiötä tulee siis tarkastella sijoituskohteena vuoteen 2019, sillä tämä on arviomme mukaan ensimmäinen vuosi, jolloin nykyinen strategia alkaa näkyä tuloksessa.
- Remedyn arvonmuodostus on hyvin riippuvainen pelimyynnistä sekä yhtiön kyvystä siirtyä onnistuneesti moniprojektimalliin ja omien pelibrändien kehitykseen. Nykyisellä osakekurssilla yhtiön 2019e P/E on 14x ja EV/EBIT 7x, mikä tarjoaa houkuttelevan tuottopotentiaalin tulosennusteemme toteutuessa. Ennusteemme pohjautuu varovaiseen oletukseen P7-pelin myyntimääristä (1,5 milj. kpl). Viime vuoden tuloksesta laskettuna nykyinen osakekurssi vastaa kohtalaista 15x EV/EBIT-kerrointa. Arvostus on myös pelialan suhteellisiin arvostustasoihin nähden maltillinen. Muistutamme kuitenkin pelialan olevan sen kasvunäkymistä huolimatta vaikea sijoituskohde. Loppukäyttäjien kulutus on impulsiivista, kilpailu kuluttajien huomiosta on kireää, kassavirrat ovat erittäin syklisiä, teknologia ja liiketoimintamallit muuttuvat nopeasti ja tuotekehityssyklit ovat pitkiä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Remedy Entertainment
Remedy Entertainment on vuonna 1995 perustettu suomalainen videopelikehittäjä. Yhtiö on yksi Suomen vanhimmista pelinkehittäjistä, jonka tunnetuimpia pelejä ovat Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja Control. Remedy tunnetaan maailmalla parhaiten tarinavetoisista toimintapeleistä ja on yksi arvostetuimpia itsenäisiä AAA-pelistudioita maailmassa. Remedy kehittää korkeatasoisia, suurten pelistudioiden massapeleistä selkeästi erottuvia pelejä pääsääntöisesti PC:lle, Xboxille ja Playstationille.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut29.05.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 16,4 | 17,8 | 20,9 |
kasvu-% | 19,42 % | 8,32 % | 17,31 % |
EBIT (oik.) | 3,9 | 1,0 | 0,7 |
EBIT-% (oik.) | 24,04 % | 5,64 % | 3,29 % |
EPS (oik.) | 0,26 | 0,07 | 0,04 |
Osinko | 0,05 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | 0,88 % | ||
P/E (oik.) | 21,61 | 239,87 | 381,44 |
EV/EBITDA | 14,10 | 143,87 | 202,70 |