Amazon avasi tänään verkkosivunsa Ruotsissa
Amazon.se avattiin vihdoin tänä aamuna. Verkkokaupan jättiläisen laajentuminen Ruotsin markkinoille vaikuttaa seuraamiemme kaupan alan yhtiöiden (Musti Group, Verkkokauppa.com, Kesko) kilpailutilanteisiin hyvin eri tavoin. Olemme jo huomioineet laajentumisen yhtiöiden nykyisissä näkemyksissämme, eikä uutisella ole vaikutusta niihin.
Tässä vaiheessa Amazonin Ruotsin läsnäolo muuttuu siten, että ruotsinkieliset verkkosivut on avattu ja ruotsalaisia 3rd party -myyjiä on liittynyt sivustolle. Ruotsin läsnäoloa ajatellen Amazonilla on Eskilstunaan valmistuva suhteellisen pieni välivarasto, ja uskomme toimituksia hoidettavan edelleen pääosin Saksan logistiikkakeskuksesta. Tämä itsessään ei ole vielä suuri muutos aiempaan, sillä kuluttajat ovat tilanneet jo tuotteita Saksan ja UK:n Amazonista pitkään. Ilmainen toimitus Ruotsin sisällä tehdyille ostoksille luvataan, jos ne ylittävät 229 SEK (Saksasta tilatessa ollut yli 30 EUR).
Verkkokauppa.comilla ei ole toimintaa Ruotsissa ja kilpailu-uhan lisääntyminen on ennen Suomen laajentumista rajallinen. Kodintekniikan markkina on Suomessa käsityksemme mukaan lähellä Euroopan hintakilpailluinta markkinaa ja Amazon uhkaa mielestämme enemmän Verkkokauppa.comin kodintekniikan ulkopuolisia kategorioita, joissa volyymit ovat pienempiä. Näissä kategorioissa ”todennäköisesti aina halvempi” hintalupausta voi olla vaikea ylläpitää. Nopeampien toimitusten tai Prime-palvelun lanseeraaminen Suomeen jossain vaiheessa tulee kuitenkin arviomme mukaan kiristämään kilpailua Verkkokauppa.comin verkossa helposti myytävien tuotteiden ympärillä ja yhtiöllä on toistaiseksi myös hyvin vähän omia tuotemerkkejä erottamassa sitä Amazonin tarjoomasta.
Mustin osalta Amazonin osuus Pohjoismaiden lemmikkieläinmarkkinasta on vielä suhteellisen matala. Amazonin läsnäolon lisääntyminen lisää kilpailua arviomme mukaan ensisijaisesti halvemman hintaluokan kategorioissa eikä siten suoraan Mustin ydinasiakkaiden eli lemmikkivanhempien parissa. Amazon on viime vuosina tuonut markkinoille oman lemmikkieläintuotebrändinsä ja kertonut jatkavansa omien lemmikkieläintarvikkeiden tuotteidensa laajentamista. Mustilla on kuitenkin merkittävää toimintaa myös Ruotsissa. Yhtiötä suojelee Amazonia vastaan etenkin sen keskittyminen valikoimassa laatuun. Myös korkea omien ja eksklusiivisten (O&E) tuotteiden osuus sekä laaja kivijalkaverkosto ja Musti-experttien tarjoama henkilökohtainen palvelu ovat kilpailuetuina myös Amazonia vastaan.
Keskon osalta liiketoiminnat ovat suhteellisen hyvin suojassa Amazonin kilpailu-uhan osalta, sillä yhtiö keskittyy Päivittäistavarakauppaan, Rakentamiseen ja talotekniikkaan ja Autokauppaan, jossa verkon osuus on matala. Keskon Rakentamisen ja talotekniikan myyntiin Amazonin laajentumisella voi kuitenkin olla negatiivisia vaikutuksia, sillä Amazonista ostetaan mm. paljon työkaluja.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille