Analyysikoulu, osa 4: Strategia ja sen arviointi

Strategia on ylätason kuvaus yhtiön toimintasuunnitelmasta, jolla se pyrkii luomaan arvoa sidosryhmilleen. Yrityksen johdolla on päivittäin käsissään lukuisia päätöksiä liittyen esimerkiksi investointeihin, tuotekehitykseen, henkilöstöön, myyntiin ja markkinointiin. Strategia on kuin punainen lanka, joka yhdistää päätöksenteon osa-alueet yhdeksi kokonaisuudeksi. Sijoittajan näkökulmasta strategia tarjoaa mahdollisuuden tarkastella omistaja-arvon kasvattamiseen tähtäävän suunnitelman uskottavuutta.
Strategian arviointi vaatii sijoittajalta ymmärrystä yhtiöstä, toimialan dynamiikasta ja globaaleista megatrendeistä. Lähtökohtaisesti strategian uskottavuutta kasvattaa, mikäli yhtiö kykenee kuvaamaan strategian kriittiset osa-alueet ja ajalliset välivaiheet uskottavasti ja riittävän yksityiskohtaisesti. Ylimalkaisesti asetetut taloudelliset tavoitteet sekä liiaksi ylätasolla pyörivät puheet strategian ympäriltä puolestaan paljastavat, ettei yhtiö ole välttämättä itsekään tehnyt riittävää taustatyötä strategian luomiseksi. Strategiaa arvioidessa sijoittajan on syytä kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin kysymyksiin:
Analyytikko Pauli Lohi kirjoittaa Analyysikoulun uusimmassa kirjoituksessa strategiasta ja siitä, miten sitä voidaan arvioita. Inderes Premium -tilaajat voivat lukea koko kirjoituksen täältä.
Inderesin Analyysikoulu on analyysiin keskittyvä kirjoitussarja, jonka tarkoituksena on tarjota osakeanalyysin perusoppien lisäksi syvällisempi tietopohja ja ymmärrys analyysien arviointiin ja omakohtaiseen tekemiseen. Sarja on Inderes Premium -tilaajien saatavilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille