Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Anora: Viinien pääkilpailija Viva Winelta hieman vaisu Q2, mutta edelleen Anoraa vahvempi

– Rauli JuvaAnalyytikko

Tiivistelmä

  • Viva Wine raportoi Q2-tuloksensa, jossa liikevaihto laski hieman Pohjoismaissa ja markkinaosuus pieneni poikkeuksellisesti. Viva kuitenkin suoriutui Anoran Wine-segmenttiä paremmin, erityisesti kannattavuuden osalta.
  • Viva toteutti Delta Winesin oston, mikä kasvatti B2B-segmenttiä 25 %. Tämä yritysosto ja raportointimuutos vaikeuttavat kannattavuuden vertailua Anoraan, mutta Vivan marginaali on edelleen Anoraa parempi.
  • Viva odottaa markkinoiden pysyvän melko vakaina loppuvuonna, kun taas Anora on hieman optimistisempi, odottaen päämarkkinoidensa volyymien pysyvän samalla tasolla vuoteen 2024 verrattuna ja markkinaosuuksien paranevan.
  • Viva uskoo bruttomarginaalinsa pysyvän vahvana, mikä voi olla positiivista myös Anoran marginaalien kannalta, erityisesti vahvistuneen Ruotsin kruunun tukemana.

Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.

Anoran Wine-segmentin pääkilpailija Viva Wine raportoi eilen Q2-tuloksensa. Vivan liikevaihto laski hieman Pohjoismaissa ja se poikkeuksellisesti menetti hienoisesti markkinaosuuttaan. Yritysoston ja raportointimuutoksen myötä Pohjoismaiden kannattavuutta ei enää näe suoraan Vivan raportoimista luvuista. Anoran Wine-segmenttiin nähden Vivan suoriutuminen on ollut jo pidempään parempaa ja myös Q2:lla Vivan liikevaihto kehittyi hieman paremmin ja kannattavuus oli selvästi Anoran Wine-segmenttiä parempaa.

Viileä sää ja vaisu kuluttajasentimentti painoivat myyntiä

Viva Wine toteutti Q2:n aikana Delta Wines –nimisen yhtiön oston Alankomaista. Tämän myötä se raportoi Q2:sta alkaen Deltan ja aiemman Nordics -segmentin yhtenä B2B-segmenttinä. Muutoksen takia vertailukelpoisuus Anoran Wine -segmenttiin vähenee, kun Vivan markkina-alueet laajenevat Deltan oston myötä Keski-Eurooppaan ja toisaalta Deltan marginaaliprofiili on hieman Vivan Pohjoismaista liiketoimintaa matalampi.

Huolimatta pääsiäisen ajoituksesta huhtikuulle, viileä sää ja vaisu kuluttajakysyntä painoivat Pohjoismaisten monopolimarkkinoiden (Suomi, Ruotsi, Norja) volyymit laskuun. Viva menetti sille harvinaisesti hienoisesti (0,3 %-yksikköä) markkinaosuuttaan vertailukauteen nähden, mitä se selitti poikkeuksellisen vahvalla vertailukaudella, jolloin kilpailijoilla oli toimitusongelmia. Delta Winesin osto siivitti B2B -segmentin 25 %:n kasvuun, mutta orgaanisestikin Viva sai aikaan 1 % kasvun. Tämä oli selvästi Anoran Wine-segmentin 9 %:n laskua parempi suoritus.

Tuore yritysosto ja raportointimuutos sumentaa kannattavuuden vertailua Anoraan

Vivan B2B -segmentin suhteellinen kannattavuus heikkeni vertailukaudesta Delta Winesin konsolidoinnin myötä, jonka marginaali on matalampi. Yhtiö kommentoi bruttokatteen Pohjoismaissa parantuneen noin 0,5 %-yksikköä vertailukaudesta, kun Anoralla se heikkeni hieman. Toisaalta Vivan kasvaneet kiinteät kulut todennäköisesti painoivat EBITA-marginaalin alemmas myös Pohjoismaissa, mutta sitä yhtiö ei julkistanut. Vivan B2B -segmentin oik. EBITA-marginaali oli 7,5 % (vertailukaudella 8,4 %).

Anoran Wine-segmentin EBITDA-marginaalin kehitys on huomattavasti Vivaa vaihtelevampi, ja Q2:ssa Anoran taso oli edelleen heikko (2,5 %). Vivan marginaali on edelleen Anoraa parempi myös viimeistä 12 kuukautta katsottaessa (ks. kuvat alla).

Vaikka pääsiäisen ajoitus ja viileä alkukesä on sekoittanut jossain määrin kvartaalilukuja tänä vuonna, Viva kommentoi kesäkauden kysynnän olleen kokonaisuudessaan melko normaali hyvän heinäkuun myötä. Yhtiö ei myöskään näe merkittäviä muutoksia markkinatrendeissä loppuvuonna eli Suomessa ja Norjassa markkinan odotetaan laskevan hieman ja Ruotsissa olevan noin viime vuoden tasoa. Tämä vastaa pitkälti alkuvuoden trendejä. Anora odottaa sen päämarkkinoiden volyymien olevan ”suhteellisen samalla tasolla” vuoteen 2024 verrattuna. Tämä vaatii mielestämme pientä piristymistä loppuvuonna ja on siten ehkä hienoisesti Vivan kommentteja optimistisempi näkemys tai ainakin sävy. Markkina on toki osin eri, Vivan puhuessa viineistä ja Anoran sekä viineistä että väkevistä ja sisältäen myös Tanskan. Lisäksi Anora olettaa myös markkinaosuuksiensa paranevan. Marginaalin suhteen Viva uskoo aiempaan tapaan bruttomarginaalinsa pysyvän vahvana ja vahvistuneen Ruotsin kruunun tukevan sitä loppuvuonna. Tämä on mielestämme positiivista myös Anoran marginaalien kannalta.

Anora vs. Viva Wine marginaali

 Anora Vs Viva

12 kuukauden rullaavat marginaalit

Anora Vs. Viva 12 Month

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus
Pysy ajan tasalla
Viva Wine
Anora Group
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.