Anora: Viinien pääkilpailija Viva Winen myynnin kehitys oli hieman Anoraa parempi Q3:lla
Tiivistelmä
- Viva Wine raportoi Q3:lla liikevaihdon kasvua Pohjoismaissa ja markkinaosuuden hienoista kasvua, mikä oli hieman Anoraa parempaa.
- Delta Winesin osto laajensi Vivan markkina-alueita Keski-Eurooppaan ja johti tavoitteiden päivitykseen, mukaan lukien oik. EBITA-marginaalin laskeminen 8-10 %:iin.
- Vivan B2B-segmentin myynti kasvoi yli 50 % Delta Winesin oston ansiosta, ja orgaaninen kasvu oli Anoran Wine-segmentin 5 %:n liikevaihdon laskua parempi.
- Anoran Wine-segmentin kannattavuus on edelleen jäljessä Vivan Pohjoismaiden tasosta, vaikka molemmat yhtiöt raportoivat bruttokatteen parantumisesta.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Anoran Wine-segmentin pääkilpailija Viva Wine raportoi eilen Q3-tuloksensa ja päivitti tavoitteitaan. Vivan liikevaihto kasvoi hieman Pohjoismaissa ja se kasvatti hienoisesti markkinaosuuttaan. Yritysoston ja raportointimuutoksen myötä Pohjoismaiden kannattavuutta ei enää näe suoraan Vivan raportoimista luvuista. Yhtiö kuitenkin kertoi kannattavuuden parantuneen Pohjoismaissa. Anoran Wine-segmenttiin nähden Vivan myynnin kehitys oli hieman parempaa ja kannattavuus edelleen paremmalla tasolla.
Viva uusi tavoitteitaan Delta Wines -oston pohjalta
Viva Wine toteutti Q2:n aikana Delta Wines -nimisen yhtiön oston Alankomaista. Tämän myötä se raportoi Q2:sta alkaen Deltan ja aiemman Nordics-segmentin yhtenä B2B-segmenttinä. Muutoksen takia vertailukelpoisuus Anoran Wine -segmenttiin vähenee, kun Vivan markkina-alueet laajenivat Deltan oston myötä Keski-Eurooppaan ja toisaalta Deltan marginaaliprofiili on hieman Vivan pohjoismaista liiketoimintaa matalampi. Delta Winesin oston myötä yhtiö päivitti tavoitteensa oik. EBITA-marginaalille 10-12 %:sta 8-10 %:iin. Yhtiö päivitti myös kasvutavoitteensa ja tavoittelee nyt markkinaa parempaa kasvua kaikissa segmenteissä, kun aiempi tavoite oli kasvaa yli 4 % vuodessa Pohjoismaissa. Markkinakasvun Viva olettaa arvossa mitattuna olevan lievästi positiivinen, joten muutos voidaan nähdä hienoisena laskuna. Tavoite on sama kuin Anoran pari viikkoa sitten päivitetty liikevaihtotavoite.
Viva onnistui kasvamaan Pohjoismaissa Q3:lla
Viva kertoo vertailukelpoisen myyntinsä B2B-segmentissä (eli Pohjoismaiden myynnin) kasvaneen 2 %. Delta Winesin osto siivitti koko B2B-segmentin yli 50 %:n kasvuun. Vivan orgaaninenkin kehitys oli Anoran Wine-segmentin raportoimaa 5 %:n liikevaihdon laskua parempi. Pääosa Anoran laskusta tosin tuli Tanskan täyttöpalveluiden myynnin laskusta, mutta myös Pohjoismaissa sen myynti laski.
Anoran kannattavuus on edelleen selvästi Vivan Pohjoismaiden tasoa jäljessä
Vivan B2B -segmentin suhteellinen kannattavuus heikkeni vertailukaudesta Delta Winesin konsolidoinnin myötä, jonka marginaali on matalampi. Yhtiö kommentoi bruttokatteen Pohjoismaissa parantuneen vertailukaudesta, kuten Anorallakin. Myös sen oik. EBITA-marginaali Pohjoismaissa parani käsityksemme mukaan hieman. Vertailukaudella Vivan Pohjoismaiden oik. EBITA-marginaali oli 10,5 %, joten Q3’25:lla se on ollut hieman korkeampi. Anoran Wine-segmentin EBITDA-marginaalin kehitys on huomattavasti Vivaa vaihtelevampi, ja Q3:ssa Anoran taso oli noususta huolimatta edelleen vaisu (5,0 %).
Pohjoismaiden tilanne näyttää vakaalta vuoteen 2026 mentäessä
Viva kommentoi loppuvuoden näkymiä varovaisen positiivisesti, vaikka se ei odota negatiivisen markkinaympäristön muuttuvan lähiaikoina. Kannattavuuden suhteen se odottaa sekä kustannusinflaation että hintamuutosten olevan vähäisiä ensi vuoden alkupuolella ja siten bruttomarginaalitason pysyvän varsin vakaana. Anora kertoi pari viikkoa sitten pääomamarkkinapäivässään odottavansa negatiivista markkinakehitystä lähivuosina, mutta pyrkivänsä tulosparannukseen omilla toimillaan. Odotammekin myös Anoran Wine-segmentin pystyvän parantamaan tulostaan toiminnan tehostumisen ja liikevaihdon laskun loppumisen avulla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
