Apetit hakee tuloskasvua jalostusastetta kasvattamalla
Tiivistelmä
- Odotamme Apetitin tuloksen kehittyvän loppuvuonna vakaammin, erityisesti ruokaratkaisujen volyymikasvun ja öljykasvituotteiden raaka-aineen saatavuuden parantumisen ansiosta.
- Arvioimme, että Apetitin investoinnit korkeampaa lisäarvoa tuoviin tuotteisiin, kuten BlackGrain-ainesosaan, voivat mahdollistaa kannattavaa liiketoimintaa tulevaisuudessa, vaikka niihin liittyykin enemmän riskiä.
- Näkemyksemme mukaan Apetitin strategia kasvattaa jalostusastetta ja panostaa lisäarvotuotteisiin tukee yhtiön pitkän aikavälin kasvua ja kilpailukykyä.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Apetitin liiketoiminta koostuu suurelta osin peruselintarvikkeiden kuten pakastekasvisten ja kasviöljyjen jalostuksesta, mutta yhtiö on pystynyt viime vuosina tukemaan kasvua pidemmälle jalostettujen ja korkeampaa lisäarvoa tuovien tuotteiden avulla. Osa viime vuosien investointien vaikutuksista liiketoiminnan lukujen kehitykseen on vielä näkemättä. Lisäksi yhtiö kaavailee rapsiainesosa BlackGrainista uutta kasvuaihiota ja ilmoitti heinäkuussa ensimmäisestä merkittävästä kyseiseen ainesosaan liittyvästä investoinnista.
Liiketoimintaan investoitu lisäarvo ja tehokkuus edellä
Apetit on viime vuosina investoinut aktiivisesti liiketoimintaansa ja yhtiön tulostaso on ollut merkittävässä kasvussa keskipitkällä aikavälillä. Nykyrakenteen mukaisten liiketoimintojen liiketulos on parantunut vuoden 2019 tasolta (~1 MEUR) jo yli 9 MEUR:oon vuonna 2024.
Investoinnit ja poistot

Lähde: Apetit
Olemme listanneet alla yhtiön viime vuosien keskeiset tuotevalikoiman kehittämiseen liittyvät investoinnit.
Pihvit- ja pyörykät: Vahva markkina-asema, kasvistrendi tukee kysyntää
Apetitin Säkylän tehtaalle valmistui 2019 10 MEUR:n investointi uuteen pihvi- ja pyörykkätehtaaseen. Linjasto on mahdollistanut yhtiölle laajan kasvi- ja kalatuotteiden valikoiman sisältäen mm. herneproteiinia sisältäviä kasvisjauhistuotteita. Valikoima vastaa kasvavaan kysyntään lihaa korvaaville tuotteille niin päivittäistavarakaupassa kuin foodservice-segmentissä. Näemme Apetitilla vahvan aseman kotimaisissa lihattomissa pakastepihveissä- ja pyöryköissä ja esimerkiksi yhtiön Crispy Chick -pihvejä myydään laajasti pienissäkin kaupoissa. Yhtiö on jatkanut vuoden 2025 syksyllä uusien ammattikeittiöille suunnattujen lihaa korvaavien tuotteiden lanseeraamista.
Pakastepizzat: Haastajan asemassa
Pudasjärvellä Apetitin pakastepizzatehtaassa otettiin käyttöön uudistettu linjasto vuonna 2022, johon liittyi noin 2 MEUR:n investointi. Pakastepizzat on suurehko segmentti, jossa Apetitin markkinaosuus on kuitenkin melko matala ja kilpailu arviomme mukaan varsin aktiivista. Yhtiö pyrki investoinnilla saamaan itselleen suurempaa osuutta markkinasta, mutta arvioimme sen olevan edelleen haastajan asemassa.
Kasviöljyt: Kuluttajamyynnissä kasvumahdollisuus
Apetitin rypsi- ja rapsipuristamoon Kirkkonummelle valmistui 2024 lopulla uusi kasviöljyjen pullotuslinjasto (noin 4,5 MEUR investointi). Linjasto mahdollistaa kasviöljyjen pullottamisen kuluttajille ja ammattikeittiöille suunnattuihin pakkauksiin itse – aiemmin työ teetätettiin alihankintana. Näemme investoinnin suhteellisen matalariskisenä, sillä yhtiöllä oli jo entuudestaan merkittävää kasviöljyjen myyntivolyymiä, jonka arvonlisästä Apetit saa uuden linjaston myötä suuremman osuuden. Lisäksi oma linjasto mahdollistaa ketterämmän tuotekehityksen. Apetitin kasviöljypuristamon tuotannosta valtaosa menee mm. teollisuuteen sekä rehukäyttöön, mutta kuluttajamyyntiin panostamalla tehdas voisi kasvattaa tuottamaansa lisäarvoa. Näemme edellytykset tähän suotuisina, sillä Apetit Kasviöljyt on ainoa Suomessa sijaitseva suuri rypsi- ja rapsiöljyn jalostaja. Investointi on verrattain tuore ja kasvuvaikutus siksi vasta pääosin edessä päin.
BlackGrainista kaavaillaan seuraavaa kasvuaihiota
Apetit on jo vuosia kehittänyt ja testannut BlackGrain -ainesosaa, joka valmistetaan kasviöljyjen jalostusprosessissa syntyvistä puristusjakeista. Yhtiö tiedotti heinäkuussa 2025 investoivansa 2 MEUR parantaakseen BlackGrain -rapsijauheen valmistusprosessia ja kasvattaakseen BlackGrainin raaka-aineen tuotantoa, mikä poistaa pullonkaulan tuotannon kasvattamiselta. Varsinainen BlackGrain valmistetaan alihankintana Apetitin oman jalostamon ulkopuolella, mutta Apetit voisi tulevaisuudessa harkita myös oman tuotantokapasiteetin rakentamista, mikäli ainesosan kaupallistaminen edistyisi suotuisasti.
Ainesosa sisältää proteiinia, kuituja sekä hyviä rasvoja ja sitä voitaisiin hyödyntää eri tuotteissa, kuten leivissä, patukoissa, kasviproteiinituotteissa, mysleissä ja pyöryköissä. Ainesosaa on testattu erilaisissa tuotteissa ja toimitettu myös mm. ammattikeittiöille osana kasvispyöryköitä vuosina 2022-23. Syyskuussa 2025 Apetit lanseerasi BlackGrainia sisältävän Kasvisjauhis Burgerpihvin ammattikeittiöille. Yhtiön mukaan BlackGrain parantaa kasvispohjaisen pihvin rakennetta ja ravitsemusominaisuuksia.
Näkemyksemme mukaan uuteen ainesosaan investoimiseen liittyy enemmän riskiä verrattuna olemassa olevien tuotekategorioiden vahvistamiseen. Apetit on kuitenkin edistänyt BlackGrainia pitkään ja melko matalalla riskitasolla. Pidämme myös vastikään päätettyä 2 MEUR:n satsausta kokoluokaltaan vielä melko rajallisena riskinottona. Suuremman tuotantoinvestoinnin tekeminen sen sijaan edellyttäisi nähdäksemme korkeampaa näkyvyyttä BlackGrainin kaupalliseen potentiaaliin. BlackGrainin kaupallistamisessa onnistuminen ja volyymien kasvattaminen korkeiksi voisivat toisaalta mahdollistaa Apetitille kannattavaa liiketoimintaa, sillä täysin vastaavaa ainesosaa ei vielä ole markkinoilla. Kilpailu eri kasvipohjaisten proteiinia sisältävien ainesosien välillä on kuitenkin kireää ja markkina vielä suhteellisen pieni.
Odotamme nousujohteista loppuvuotta tuloksen osalta
Ennakoimme Apetitin tuloksen laskevan kuluvana vuonna, johtuen Öljykasvituotteiden raaka-aineiden hintoihin liittyvästä vastatuulesta, joka kohdistui arviomme mukaan lähinnä alkuvuoteen. Odotamme tulostason kehittyvän loppuvuonna vakaammin mm. Ruokaratkaisujen volyymikasvun ja Öljykasvituotteiden raaka-aineen saatavuuden parantumisen ansiosta. Yhtiö on lisäarvotuotteiden lanseerausten lisäksi kasvattanut kasvisten sopimustuotantoa ja panostanut myyntiin vientimarkkinoilla (erityisesti Ruotsi). Satokausituotannon onnistuminen on yksi keskeinen vuosittainen muuttuja yhtiön tuloksenkin kannalta ja tämän osalta saadaan suuntaa Q3-raportin yhteydessä.
Liiketulos jatkuvissa toiminnoissa

Lähde: Inderesin ennuste (MEUR)
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
