Arvo Sijoitusosuuskunta: Valve ja Kalevan kaksi tytäryhtiötä yhdistyvät uudeksi markkinointikonserniksi
Arvo Sijoitusosuuskunta tiedotti maanantaina, että sen osakkuusyhtiö Faster Horsen (aik. Valve) omistamat Valve Branding, Advance B2B sekä Kalevan konsernin tytäryhtiöt Indieplace ja Kolmas Polvi yhdistyvät uudeksi Valve-konserniksi. Yhdistymisen jälkeen konsernin liikevaihto on noin 20 MEUR ja se työllistää lähes 200 työntekijää. Kokonaisuuden tulostaso oli julkisista lähteistä arvioituna viime vuonna heikko. Arvo ja Kaleva tekevät yhtiöön lisäsijoitukset yhdistymisen yhteydessä. Arvon omistusosuus konsernista on ymmärryksemme mukaan vajaa kolmasosa, Kalevan reilu kolmasosa ja loppu jakaantuu henkilöstön/avainhenkilöiden kesken.
Tavoitteena tuplata kokoluokka vuoteen 2029 mennessä
Konsernin tavoitteena on kaksinkertaistaa liikevaihto vuoteen 2029 mennessä. Tavoite on mielestämme erittäin kunnianhimoinen ja tulee väistämättä vaatimaan myös yritysostoja. Markkinointiteknologian, -konsultoinnin ja -palveluiden ala on ollut erittäin vaikeassa tilanteessa viime vuosina Suomessa, kun asiakkaat ovat hakeneet säästökohteita heikossa taloussyklissä. Lisäksi nopea tekoälykehitys nakertaa näkemyksemme mukaan osia alasta ja haastaa alan perinteistä hinnoitteludynamiikkaa. Nämä tekijät luovat epävarmuutta toimialan ja Valven tulevaisuuden kehitykseen, mutta kehitys on myös johtanut siihen, että potentiaalisten ostokohteiden arvostustasot ovat laskeneet ja kohteita on hyvin tarjolla. Tämä luo mielestämme hyvät edellytykset Valve-konsernille yritysostovetoisen kasvustrategian toteuttamiseen. Myös orgaanisia kasvumahdollisuuksia pitäisi löytyä, kun markkinatilanne paranee.
Kokonaisuudesta on tulossa merkittävä toimija Suomen markkinointialalle
Valve Branding ja Advance B2B ovat erityisen vahvoja markkinointiteknologiassa (HubSpot) ja B2B-markkinoinnissa. Kolmas Polvi on markkinointi- ja viestintätoimisto ja Indieplacella taas on vahva vaikuttajamarkkinointi- ja PR-tulokulma. Uuden kokonaisuuden strateginen suunnittelu käynnistyy syksyn 2025 aikana. Valve Branding Oy:n toimitusjohtajana aloittaa 1.10.2025 Heidi Kananen, joka on aiemmin toiminut Kaleva Median kaupallisena johtajana.
Näemme yhdistymisen strategisesti järkevänä liikkeenä, sillä se kokoaa yhteen markkinointialan eri osa-alueita (teknologia, luova suunnittelu, sisällöt ja vaikuttajamarkkinointi) ja mahdollistaa kokonaisvaltaisemmat hankkeet. Skaalaetu voi kasvattaa kilpailukykyä, ja Kalevan B2B- sekä mediaosaaminen voivat tarjota lisäsynergioita kokonaisuudelle. Arviomme mukaan yhdistymisellä on potentiaalia luoda merkittävä toimija kotimaiselle markkinointialalle. Näemme Kalevan myös mahdollisena irtaantumisreittinä Arvolle tulevaisuudessa. Omistus voi potentiaalisesti nousta Kalevalle strategisesti tärkeäksi, kun se hakee uusia tukijalkoja asteittain rapautuvan perinteisen medialiiketoiminnan tilalle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
