Aspo nosti tavoitteitaan ennen CMD:tä
Aspo kertoi aamulla uudet taloudelliset tavoitteensa ennen tänään klo 13.00 alkavaa pääomamarkkinapäivää. Pääomamarkkinapäivää voi seurata inderesTV:stä oheisesta linkistä. Yhtiön taloudelliset tavoitteet ovat seuraavat:
- Liikevoittomarginaali 8 % (aik. 6 %)
- Liikevaihdon kasvu 5–10 % vuodessa (uusi tavoite)
- Oman pääoman tuotto 20 % (ennallaan)
- Nettovelkaantumisaste enintään 130 % (ennallaan)
- Vuosittain kasvava osinko (ennallaan)
Korotetun liikevoittoprosenttitavoitteen tukena ovat Aspon liiketoimintojen kehitystoimenpiteet ja myös muutokset liiketoimintaportfoliossa, kun aiempi liikevoittotavoite oli määritelty Aspon nykyrakenteelle (ESL, Telko, Leipurin). Yhtiön tavoitellun kasvun taustalla ovat orgaanisen kasvun lisäksi panostukset yritysostoihin. Yhtiön strategiassa on myös siirtyminen kohti compounder-profiilia. (vrt. Boreon toimintamalli).
ESL:n uusi tavoitetaso liikevoitolle on 14 % (aiemmin 12 %). Varustamo keskittyy strategiansa mukaisesti handysize- ja coaster-laivaluokkiin tavoitteenaan vahvistaa johtavaa asemaansa teollisuuden kumppanina. Tavoitteena on edelläkävijyys teknologiaratkaisuissa, vastuullisuudessa, palvelun laadussa ja uusissa toimintamalleissa.
Telkon orgaanista kasvua kiihdytetään yritysjärjestelyin ja sen uusi tavoitetaso liikevoitolle on 8 % (aiemmin 6 %). Telko keskittyy jatkossakin lisäarvotuotesegmenttiin.
ESL:n ja Telkon tavoitetason nosto on luonnollista yhtiöiden saavutettua aiemmat tavoitteensa jo viimeisen 12kk aikana. Arvioimme kuitenkin, että nostetut tavoitteet ovat hyvin kunnianhimoiset ja niiden saavuttaminen edellyttää myös jatkuvaa myötätuulta hyvästä markkinatilanteesta.
Leipurin tavoittelee parempaa kannattavuutta erillisellä kehitysohjelmalla, jonka tavoite on uudistaa ja yhdenmukaistaa yhtiön johtamisjärjestelmää kehittämällä sekä kaupallista että toimitusketjun johtamisen kyvykkyyttä. Tavoite liikevoitolle pysyy ennallaan 5 %:ssa. Päivitetyn strategiansa mukaisesti Leipurin tavoittelee leipomoliiketoiminnan laajentamista ja markkina-aseman vahvistamista ruokateollisuudessa. Kasvu tukee liikevoittotavoitetta.
Kauko-liiketoiminnan ja Leipuriin kuuluvan Vulganus Oy:n osalta yhtiö ketoi tutkivansa strategisia vaihtoehtoja ja nämä toiminnot on määritelty Aspon ydinliiketoiminnan ulkopuolisiksi. Tämä ei tullut yllätyksenä, sillä Kauko on koronapandemian suojainmyyntipiikkiä lukuun ottamatta tehnyt pitkään nollatulosta. Myös Leipurin oman konevalmistuksen rooli kilpailuetuna on pitkään ollut kyseenalainen ja nostanut selvästi segmentin syklisyyttä.
Aspon liiketoiminnot pyrkivät olemaan myös alojensa edelläkävijöitä vastuullisuudessa ja vastuullisuussitoumustemme tueksi Aspo on määritellyt konsernin ja liiketoimintojen olennaisille osa-alueille uudet ESG-tavoitteet. Keskeisin tavoite on päästöintensiteetin, CO2e (tn) / liikevaihto (t€), vähentäminen 30 %:lla vuoteen 2025 mennessä. Nykytaso (2020) on 0.44 ja tavoitetaso (2025) on 0.30.
Päivitämme näkemystämme Asposta jälleen huomiseksi CMD:n annin perusteella.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 500,7 | 571,4 | 612,0 |
kasvu-% | −14,80 % | 14,11 % | 7,10 % |
EBIT (oik.) | 19,3 | 39,4 | 41,9 |
EBIT-% (oik.) | 3,85 % | 6,90 % | 6,84 % |
EPS (oik.) | 0,38 | 0,97 | 1,00 |
Osinko | 0,35 | 0,45 | 0,46 |
Osinko % | 4,17 % | 9,41 % | 9,62 % |
P/E (oik.) | 22,00 | 4,93 | 4,76 |
EV/EBITDA | 9,19 | 5,18 | 4,55 |