Aspo Q1 tiistaina - tuloskasvu kiihtyy
Monialayhtiö Aspo julkistaa Q1-tuloksensa tiistaina noin kello 10:00. Odotamme yhtiöltä hyvää starttia vuoteen ja kaikkien segmenttien pitäisi parantaa tulostaan markkinan elpyessä laaja-alaisesti. Tuloksellisesti Q1 on Aspolle pieni ja päähuomio raportissa keskittyykin näkymiin, mistä etsitään vahvistusta koville tuloskasvuodotuksille.
Ennustamme Aspon liikevoiton parantuvan 3,9 MEUR:oon vuodentakaiselta 3,3 MEUR:n tasolta. Olemme ennusteessamme kolmen analyytikon konsensuksen alimmainen ja konsensusennuste liikevoitoksi on 4,4 MEUR. Tulosparannus on poikkeuksellisesti hyvin laaja-alainen ja kaikki divisioonat parantavat tulostaan vuodentakaisesta. Veroissa ja rahoituskuluissa ei pitäisi olla yllätyksiä ja ennustamme osakekohtaisen tuloksen kasvavan 0,08 euroon (konsensus 0,10 euroa) vuodentakaiselta 0,06 euron tasolta.
ESL:n tulos paranee hieman vertailukaudesta 2,3 MEUR:oon (Q1’16: 2,2 MEUR). Jäätilanne on ollut suotuisa ja rahtimarkkinan hinnat ovat elpyneet maailman talouden piristyneiden näkymien myötä. Lisäksi toinen supramax-aluksista on ollut sopimusliikenteessä koko katsauskauden ja tämän pitäisi nostaa supramax-alusten tulos jälleen voitolliseksi. Telko tulee kasvamaan erittäin voimakkaasti (+27 %) ruplan vahvistumisesta ja markkinoiden elpymisestä johtuen. Yhtiön kannattavuus on todennäköisesti H1’16:n tapaan edelleen paineessa johtuen ruplan vahvistumisesta ja ennustamme liikevoiton olevan 2,4 MEUR (Q1’16: 2,3 MEUR). Kannattavuuspaine on kuitenkin väliaikaista ja Telkon kohdalla huomiomme kohdistuu ennen kaikkea kasvuun, joka on keskiössä koko Aspon kasvun kannalta.
Leipurin pitäisi niin ikään kääntyä Q1:llä kasvuun ruplan vetämänä. Kasvu jää kuitenkin vaisuksi (Q1’17e: +2 %), sillä odotamme konetoimitusten säilyneen matalalla tasolla vielä Q1:llä. Kannattavuus on edelleen heikko ja ennustamme liikevoiton olevan 0,6 MEUR (Q1’16: 0,5 MEUR). Leipurissa huomiomme kiinnittyy tuloksen sijaan kasvuun ja uuden strategian etenemiseen. Leipurin kasvupolulle palaaminen ja uuden strategian onnistuminen ovat avainasemassa yhtiön tuloskehityksen kääntämisessä.
Aspo on ohjeistanut sen liikevoiton olevan 22-27 MEUR (2016: 20,4 MEUR). Liikevoitto-ohjeistus on varsin aggressiivinen ja se kuvastaa yhtiön vahvaa luottamusta lyhyen aikavälin näkymiin. Emme odota ohjeistukseen vielä tässä vaiheessa vuotta muutoksia ja todennäköisesti yhtiö tarkentaa ohjeistustaan vasta syksyllä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 457,4 | 516,4 | 556,0 |
kasvu-% | 2,6 % | 12,9 % | 7,7 % |
EBIT (oik.) | 20,4 | 26,0 | 31,8 |
EBIT-% (oik.) | 4,5 % | 5,0 % | 5,7 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,60 | 0,74 |
Osinko | 0,42 | 0,44 | 0,45 |
Osinko % | 5,1 % | 8,8 % | 9,0 % |
P/E (oik.) | 17,86 | 8,26 | 6,77 |
EV/EBITDA | 11,10 | 7,44 | 6,95 |
