Copyright © Inderes 2011 - present. All rights reserved.
  • Uusimmat
  • Pörssi
    • Aamukatsaus
    • Osakevertailu
    • Pörssikalenteri
    • Osinkokalenteri
    • Analyysi
    • Artikkelit
    • Sisäpiirin kaupat
  • inderesTV
  • Mallisalkku
  • Foorumi
  • Premium
  • Femme
  • Opi
    • Sijoituskoulu
    • Q&A
    • Analyysikoulu
  • Meistä
    • Seurantayhtiöt
    • Tiimi
Analyytikon kommentti

Aspo tiedotti ESL Shippingin uudesta investointiohjelmasta

– Kasper MellasAnalyytikko
Aspo

Aspo tiedotti tytäryhtiönsä ESL Shippingin rakennuttavan neljä uutta fossiilivapaata rahtialusta. Investoinnin arvo on yhteensä 186 MEUR, ja alusten on tarkoitus aloittaa liikennöinti vuosien 2027–2028 taitteessa. Alushankinnat ovat osa Aspon pääomamarkkinapäivässään tiedottamaa 350–400 MEUR:n investointiohjelmaa, joten tiedotetut investoinnit eivät olennaisesti poikenneet aiemmin julkituoduista suunnitelmista.

Uudet alukset tukevat varustamon vihreää siirtymää

Uusi investointiohjelma käsittää yhteensä neljä handy-kokoluokan jäävahvistettua rahtilaivaa. Polttoaineenaan uudet alukset voivat käyttää fossiilivapaata e-metanolia. Alusten lastauskapasiteetti on 17 000 tonnia (dwt), mikä vastaa noin 20 %:n lisäystä ESL:n Q2:n lopun kuljetuskapasiteettiin.

Kokonaisinvestoinnin arvo on 186 MEUR, ja se toteutetaan vuosina 2024–2028. Näin ollen summa on linjassa Aspon pääomamarkkinapäivässään arvioiman tason (yli 150 MEUR). Arviomme mukaan uusi investointi rahoitetaan pääosin velalla, sillä tyypillinen velkavipu alushankinnoissa on 60–70 %. Vaikka alukset lähtökohtaisesti tulevatkin tulkintamme mukaan Aspon taseeseen, voidaan näitä yhtiön strategian mukaisesti myydä myös erillisille sijoittajille (ns. pooling-malli). Nyt ilmoitettujen neljän uuden aluksen lisäksi Aspolla on mahdollisuus laajentaa tilausta useilla laivoilla.

Ensimmäiset aluksista on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2027 loppupuolella ja viimeisen on tarkoitus aloittaa liikennöinti vuoden 2028 alussa. Täten investointisuunnitelmalla ei ole olennaista vaikutusta Aspon lähivuosien tuloskehitykseen. Tulemme kuitenkin päivittämään lähiaikoina Aspon pidemmän aikavälin kasvu- ja tulosennusteemme investointien määrän varmistuttua.

Kapasiteetin lasku ja päästökauppa vaikuttavat lähivuosina markkinaan

ESL:n kasvutarina nojaa vahvasti kahteen pilariin. Ensinnäkin Itämerelle soveltuvan kaluston määrän odotetaan lähivuosina supistuvan. Tätä kehitystä ajaa erityisesti olemassa olevan kaluston poistuminen, kun vanhat alukset saavuttavat taloudellisen käyttöikänsä lopun. Uuden kaluston käyttöönottoa taas rajoittavat telakoiden pulleat tilauskirjat ja pitkät toimitusajat. Samalla kuljetusmarkkinan kysynnän odotetaan kasvavan erityisesti vähäpäästöisten kuljetusten osalta, mikä yhdessä kortilla olevan kapasiteetin kanssa tulisi nostaa kuljetushintoja ja varustamojen osuutta teollisuuden arvonlisäyksestä. Vähäpäästöisen kuljetuskysynnän kasvun keskeisenä veturina näemme erityisesti asiakkaiden omat vastuullisuustavoitteet.

Toisena keskeisenä tekijänä on uusien alusten parempi kulutehokkuus. Tämä taas on Aspon mukaan seurausta näiden matalammasta polttoainetarpeesta sekä korkeammasta operatiivisesta tehokkuudesta. Lisäksi merikuljetusten tullessa asteittain päästökaupan piiriin on päästöintensiivisemmän vanhan kaluston operoiminen kalliimpaa jo pelkästään päästökustannusten näkökulmasta. Tässä on toki huomioitava, että kalustoinvestointien jälkeen merkittävä osa ESL:n kuljetuskapasiteetista on iältään yhä melko vanhaa.

Suunnitellut kasvuinvestoinnit vaativat paljon pääomaa

Nykyisillä ennusteillamme lähivuosien tulorahoitus, 45 MEUR:n ESL:n vähemmistösijoitus sekä alusinvestointien oletettu velkavipu riittävät ESL:n tiedotettujen investointiohjelmien läpivientiin. Näiden jälkeen olennaisia pääomia ei kuitenkaan jäisi Telkon kasvustrategian mukaisiin yritysostoihin. Tämä puoltaisi pooling-järjestelyjen hyödyntämistä uuden investointiohjelman rahoituksessa. Luonnollisesti myös odotuksiamme parempi tuloskehitys tarjoisi kassavirtaa kasvun tukemiseksi. Aspon tavoitteena on investoida kasvuun yhteensä 350–400 MEUR vuoden 2028 loppuun mennessä.

Sisäänkirjautuminen vaadittu

Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille

Luo ilmainen tunnus

Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL Shipping, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspon kotimarkkina on Pohjoismaat, mutta yhtiö palvelee asiakkaitaan yhteensä 18 maassa ympäri Eurooppaa sekä muutamissa Aasian maissa.

Lue lisää yhtiösivulla

Tunnusluvut15.08.2024

202324e25e
Liikevaihto536,4601,9670,2
kasvu-%−16,6 %12,2 %11,3 %
EBIT (oik.)25,731,337,8
EBIT-% (oik.)4,8 %5,2 %5,6 %
EPS (oik.)0,460,490,70
Osinko0,470,110,35
Osinko %7,9 %1,7 %5,3 %
P/E (oik.)13,113,69,5
EV/EBITDA6,87,05,3

Foorumin keskustelut

Sijoituskästi on tehnyt 2,5 minuutin videon Asposta ja sen “jakautumisesta” https://x.com/STNXfi/status/1996969391657718215 Linkki äxättömille...
5.12.2025 klo 16.12
- Sijoittaja-alokas
2
Aspon Rolf Jansson oli kertomassa yhtiöstään sijoituskohteena Sijoittaja 2025 -tapahtumassa. Inderes Aspo sijoituskohteena | Sijoittaja 2025...
28.11.2025 klo 15.01
- Sijoittaja-alokas
2
Jussi Halme on tehnyt ihan hyvän videon Asposta. Kun lähes satavuotias pörssiyhtiö päättää hajottaa itsensä kahteen osaan, sijoittajan kannattaa...
18.11.2025 klo 5.09
- Sijoittaja-alokas
4
Näyttäisi että toimari kauhoo nyt vähän isommalla kädellä lappua.. Eiköhän ESL kohta myydä eteenpäin ja keskitytään Telkoon.. Mites se meni....
7.11.2025 klo 8.12
- Tunturisusi
11
Aspon toimitusjohtaja on ostellut osakkeita useamman satsin tulosjulkistuksen jälkeen. Avasin menneellä viikolla vuosien jälkeen myös itse Aspo...
6.11.2025 klo 13.59
- Thiebault
11
Kassu on tehnyt uuden yhtiöraportin Asposta Q3-tuloksen selviydyttyä. Aspon Q3-tulos oli varsin odotusten mukainen. Kvartaalilla tiedotettu ...
4.11.2025 klo 6.46
- Sijoittaja-alokas
6
Kasper haastatteli toimitusjohtaja Rolf Janssonia Q3-julkkarien jälkeen. Inderes Aspo Q3'25: Strategisia askeleita eteenpäin - Inderes Aika:...
3.11.2025 klo 15.38
- Sijoittaja-alokas
7
Sosiaalinen media
  • Inderes Foorumi
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
  • X (Twitter)
  • Tiktok
  • Linkedin
Yhteystiedot
  • info@inderes.fi
  • +358 10 219 4690
  • Porkkalankatu 5
    00180 Helsinki
Inderes
  • Meistä
  • Tiimi
  • Avoimet työpaikat
  • Inderes sijoituskohteena
  • Palvelut pörssiyhtiöille
Sivusto
  • UKK
  • Käyttöehdot
  • Tietosuojaseloste
  • Vastuuvapauslauseke
Inderesin vastuuvapauslauseke löytyy täältä. Kunkin Inderesin aktiivisessa seurannassa olevan osakkeen tarkemmat tiedot löytyvät kunkin osakkeen omilta yhtiösivuilta Inderes-sivustolla. © Inderes Oyj. Kaikki oikeudet pidätetään.