Aspocompin pääomamarkkinapäivä huomenna - haemme lisää näkyvyyttä strategiaan
Piirilevy-yhtiö Aspocomp järjestää huomenna pääomamarkkinapäivän Helsingissä. Odotamme yhtiöltä tarkennuksia strategiaan, asiakaskunnan laajentamiseen sekä lisätietoja keinoista laajentaa mahdollisuuksia tuotteen koko elinkaaren kattavien kokonaisratkaisujen tarjoamiseen. Suuret muutokset vuoden 2014 lopussa uudistettuun strategiaan olisivat meille yllätyksiä, mutta painopisteiden muutoksia ja tarkennuksia on odotettavissa. Odotamme myös mielenkiinnolla, julkaiseeko yhtiö virallisia taloudellisia tavoitteita sekä strategiakaudelle että pidemmälle aikavälille. Viime vuosina yhtiön fokus on ollut erityisesti kannattavuuden kääntämisessä, joten on mielenkiintoista nähdä, minkälaisia visioita yhtiöllä on pidemmälle tulevaisuuteen. Käytännössä haemme siis lisää näkyvyyttä yhtiön strategiaan sekä yhtiön tavoitteisiin liiketoiminnan kehittämiseksi.
Viime vuosina yhtiön strategiassa on mielestämme aikaisemmin painottunut erityisesti kolme asiaa: 1) asiakasta täytyy pystyä palvelemaan tuotteen koko elinkaaren ajan (volyymituotanto yhteistyökumppaneilta Aasiasta), 2) asiakaskuntaa on laajennettava (2016 viisi suurinta asiakasta toivat 53 % yhtiön myynnistä), jotta kysyntä olisi tasaisempaa ja 3) kasvua haetaan hallitulla riskillä myös Yhdysvalloista.
Yhtiön ylivoimaisesti suurin asiakassektori on historiallisesti ollut tietoliikennesektori ja suurin asiakas Nokia. Arvioimme Nokian edelleen olevan suurin asiakas, mutta asiakaskunta on laajentunut viime vuosina ja erityisesti autoteollisuuden rooli on kasvanut merkittävästi. Strategia laajentaa palvelumahdollisuuksia ja pienentää onnistuessaan selvästi yhtiön merkittävimpiä riskejä, joita ovat keskittynyt asiakaskunta ja heikko näkyvyys. Aspocomp on ollut toistaiseksi vaitonainen tarkempien tavoitteiden suhteen, mutta on kuitenkin julkaissut strategiasuunnitelman kehyksen.
Yhtiö on mahdollisesti samalla tarkastellut pidemmän aikavälin taloudellisia tavoitteita. Viime vuosina taloudellisista tavoitteista ei ole pidetty meteliä, vaan fokus on ollut erityisesti liiketoiminnan kannattavuuden kääntämisessä ja asiakaskunnan laajentamisessa. Esimerkiksi pitkän aikavälin kannattavuustavoite olisi hyvin mielenkiintoinen, koska se auttaisi markkinoita hahmottamaan kokonaisuuden tulospotentiaalia paremmin.
Yhtiöllä on periaatteessa erittäin korkea kannattavuuspotentiaali kuten Q4:lläkin nähtiin, mutta kannattavuus on vaihdellut erittäin voimakkaasti kysynnän ja myyntimixin mukana. Osittain heikkoon historialliseen kehitykseen liittyen uskomme yhtiön tavoittelevan nettovelatonta tasetta. Lisäksi yhtiön kasvu sitoo käyttöpääomaa ja vahva tase antaa yhtiölle yleensäkin liikkumavaraa. Aikaisemmat maksuvalmiushaasteet ovat kuitenkin jo mielestämme poistuneet, jos tuloskehitys pysyy oikeilla raiteilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspocomp Group
Aspocomp on vuonna 1999 perustettu piirilevy-yhtiö, joka tarjoaa korkealaatuista piirilevyjen suunnittelu- ja valmistuspalvelua. Yhtiö keskittyy strategisesti pikatoimituksiin sekä lyhyisiin tuotantosarjoihin. Yhtiön asiakkaita ovat tietoliikennejärjestelmiä ja -laitteita, auto- ja teollisuuselektroniikkaa sekä turvateknologian puolijohdekomponenttien testauksen järjestelmiä suunnittelevat ja valmistavat yritykset. Lisäksi yhtiö välittää yhteistyökumppaneiden palveluita asiakkailleen, mitä kautta se voi palvella asiakkaita tuotteen elinkaaren ajan.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.02.2017
2016 | 17e | 18e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 21,6 | 24,0 | 25,9 |
kasvu-% | 23,90 % | 10,78 % | 8,00 % |
EBIT (oik.) | 0,7 | 1,3 | 1,5 |
EBIT-% (oik.) | 3,19 % | 5,60 % | 5,80 % |
EPS (oik.) | 0,16 | 0,19 | 0,23 |
Osinko | 0,00 | 0,02 | 0,04 |
Osinko % | 0,70 % | 1,41 % | |
P/E (oik.) | 9,91 | 14,66 | 12,27 |
EV/EBITDA | 6,55 | 7,77 | 7,01 |