Aspon tytäryhtiö ESL Shipping myy Supramax-aluksensa
Aspo tiedotti sen tytäryhtiö ESL Shippingin allekirjoittaneen aiesopimuksen, jonka mukaisesti se myy kaksi omistamaansa Supramax-alusta turkkilaiselle varustamokonserni HGF Denizcilik Limited Sirketille. Kauppahinta on noin 34 MEUR (37,1 MUSD) ja alusten luovutuksen odotetaan tapahtuvan Q2:n aikana. Kauppa toteutetaan alle tasearvon, joten Aspo kirjaa tästä arviolta noin 7 MEUR:n kertaluonteisen myyntitappion Q2:lle. Kauppahinta suoritetaan käteisellä, joten järjestely vapauttaa pääomaa muun muassa ESL:n uusiin kalustoinvestointeihin. Pidämme kauppaa Aspon ja ESL:n kannalta järkevänä, sillä se tukee yhtiön vähäpäästöiseen kapasiteettiin perustuvaa strategiaa ja laskee myös tuloksen volatiliteettia. Kauppahintaa pidämme olosuhteisiin nähden kohtuullisena.
ESL:n strategia keskittyy vähäpäästöiseen pienempään kalustoon
Jatkossa ESL:n liiketoiminta keskittyy sen strategian mukaisesti pienempiin handysize- ja coaster -luokkien aluksiin. Supramax-alusten myynnin jälkeen ESL:n riippuvuus rahtimarkkinan spot-hintojen kehityksestä laskee, sillä käsityksemme mukaan loppuosa kalustosta liikennöi pääosin pitkien kuljetussopimusten alaisuudessa. Yhtiö voi kuitenkin edelleen myydä sopimusliikenteessä kulkevaa ylimääräistä kapasiteettiaan spot-markkinalla, joten eritysesti spot-hintojen noustessa rajusti voi tällä olla yhä huomattavaa vaikutusta segmentin tulostasoon (kuten kävi vuosina 2021–2022). Tätä merkittävämpänä pidämme kuitenkin sopimusliikenteen volyymikehitystä ja kapasiteetin käyttöastetta, jotka arviomme mukaan vaikuttavat segmentin pitkän aikavälin keskimääräiseen tulostasoon spot-markkinan hintakehitystä voimakkaammin.
Pieni negatiivinen vaikutus lyhyen aikavälin tulosennusteisiin
Arviomme mukaan Supramaxit tekevät nykyisillä spot-hinnoilla positiivista tulosta, joten kaupalla on pieni negatiivinen vaikutus lähivuosien tulosennusteisiimme, vaikka keventyvä velkataakka laskee myös rahoituskuluja. Tulemme huomioimaan tämän viimeistään Q1-tuloksen yhteydessä. Pidemmällä aikavälillä ESL:n tuloskehitystä taas ajaa kuljetusvolyymien lisäksi kapasiteetin kasvu. Yhtiöllä on käynnissä 12 uuden sähköhybridialuksen hankinta, minkä lisäksi alkuvuonna toteutettu 45 MEUR:n vähemmistösijoitus mahdollistaa kasvun kiihdyttämisen tulevina vuosina strategian mukaisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Aspo
Aspo on Suomessa vuonna 1929 perustettu teollisuuden logistiikkapalveluihin keskittyvä monialayhtiö, jonka liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoimintasegmentistä: ESL, Telko ja Leipurin. Aspon strategian keskiössä on omistaa ja kehittää B2B-markkinoilla pääsääntöisesti operoivia yrityksiä. Maantieteellisesti Aspo on fokusoitunut toimimaan Pohjois-Euroopassa ja itämarkkinoilla.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut18.02.2024
2023 | 24e | 25e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 536,4 | 559,8 | 585,0 |
kasvu-% | −16,63 % | 4,36 % | 4,50 % |
EBIT (oik.) | 25,7 | 30,2 | 33,9 |
EBIT-% (oik.) | 4,79 % | 5,39 % | 5,80 % |
EPS (oik.) | 0,46 | 0,52 | 0,68 |
Osinko | 0,47 | 0,48 | 0,49 |
Osinko % | 7,86 % | 9,96 % | 10,17 % |
P/E (oik.) | 13,13 | 9,30 | 7,11 |
EV/EBITDA | 6,77 | 5,83 | 5,77 |