Atria CMD: Konkreettisia suuntaviivoja tuloskasvuun
Tiivistelmä
- Atria esitteli uuden strategian ja taloudelliset tavoitteet pääomamarkkinapäivänä, keskittyen erityisesti valmisruokaan ja siipikarjaan. Yhtiön tavoitteena on 2 miljardin euron liikevaihto ja 5 %:n liikevoittomarginaali vuoteen 2030 mennessä.
- Strategian keskiössä on kasvu siipikarjan ja valmisruoan markkinasegmenteissä, joiden odotetaan tuovan merkittävän osan käyttökatteen kasvusta. Investoinnit painottuvat näihin segmentteihin, kuten 110 MEUR:n investointiohjelma valmisruokaan.
- Yhtiö pyrkii parantamaan kannattavuutta ydinsegmenteissä, kuten punaisessa lihassa, ja kehittämään maiden välistä yhteistyötä. Ruotsin kannattavuuden parantaminen on keskeinen haaste konsernin 5 %:n EBIT-tavoitteen saavuttamiseksi.
- Onnistuminen strategiassa voisi nostaa osakkeen arvon merkittävästi, ja yhtiö on asettanut oman pääoman tuoton tavoitteeksi 12 %. Tuloskasvun painopiste on Suomen ulkopuolella, erityisesti Ruotsissa ja Tanskassa.
Tämä sisältö on tekoälyn tuottamaa. Anna siihen liittyvää palautetta Inderesin foorumilla.
Atria järjesti perjantaina 21.11. pääomamarkkinapäivän, missä yhtiö avasi uutta strategiaa ja uusia taloudellisia tavoitteita. Uusi strategia on mielestämme kattava ja kunnianhimoinen, vaikka perustuu toki paljon jo tiedossa olleisiin valmisruokaan ja siipikarjaan kohdistuviin kasvupanostuksiin. Nykyiset ennusteemme yhtiön tuloskehitykselle ovat melko maltilliset (2026-30e EBIT-kasvu 3 %/v vs yhtiön orgaaninen tavoite 7 %/v suhteessa 2025 ennusteeseemme), mihin verrattuna näemme strategiassa lähinnä voitettavaa. Näemme strategian melko vähäriskisenä, sillä yhtiöllä on mm. yrityskauppojen osalta melko kapea fokus ja se linjasi, ettei organisaatiota laajenneta uusille markkinoille vaan keskitytään nykyisten maiden toiminnan kehittämiseen. Tavoitteita maltillisemmat ennusteemme huomioivat toimialan melko kireää kilpailuympäristöä sekä erityisesti Ruotsin ja Tanskan liiketoimintojen historiallisesti pehmeää kilpailukykyä. Pääomamarkkinapäivän esityksen ja materiaalit ovat nähtävissä täältä ja tiiviimmän koosteen uudesta strategiasta voi katsoa toimitusjohtajan videohaastattelusta.
Taloudellisissa tavoitteissa korostuu volyymikasvu ja kannattavuuden parantaminen
Uusien taloudellisisten tavoitteiden mukaan Atria tavoittelee 2 miljardin euron liikevaihtoa vuoteen 2030 mennessä sekä 5 %:n liikevoittomarginaalia (2025e liikevaihto: 1791 MEUR, EBIT-%: 3,9 %). Liikevaihdon kasvutavoite edellyttää 2,2 %:n keskimääräistä vuotuista kasvua. Pidämme kasvutavoitetta suhteellisen realistisena, joskin inflaatiokehitys vaikuttaa merkittävästi kasvun toteumaan. Yhtiö korosti, että se pyrkii vahvistamaan nimenomaan volyymikasvua, joka on edellisellä strategiakaudella jäänyt osittain vaisuksi hyvästä tuloskehityksestä huolimatta.
Atrian tuloskehitys on ollut viime vuosina positiivista, ottaen huomioon että oikaistu liiketulos on kasvanut 126 % edellisen strategiakauden alkuun verrattuna (2019-2025e). Pidämme kannattavuustavoitetta silti kunnianhimoisena ottaen huomioon Ruotsin historiallisesti matalan kannattavuustason. Nykyinen ennusteemme liikevoitto-%:ksi vuodelle 2030 on 4,0 %.
Neljä muutostavoitetta taloudellisten päämäärien saavuttamiseksi
Atria avasi liikevaihdon ja tuloksen kasvutavoitteiden jakautumista yhtiön neljän strategisen muutostavoitteen (”Big moves”) välillä, mitä on esitelty alla olevassa CMD-materiaalista lainatussa grafiikassa. Olemme seuraavissa kappaleissa arvioineet tuloskasvutavoitteen jakautumista eri osa-alueiden välillä grafiikan pohjalta.
Tavoitellun tuloskasvun jakautuminen eri muutostavoitteiden välillä
Lähde: Atria Capital Markets Day 2025. “Momentum” -rivi kuvaa arvioitua kilpailupaineesta johtuvaa negatiivista tuloskehitystä, mikäli yhtiö ei pyrkisi lainkaan uusiutumaan.
Kasvusegmentit tuloskasvutavoitteen keskiössä
Tuloskasvun kannalta tärkein muutostavoite on kasvun kiihdyttäminen kasvavissa markkinasegmenteissä, joita ovat siipikarja ja valmisruoka. Näiden segmenttien oletetaan tuovan 59 % tavoitellusta käyttökatteen kasvusta vuosien 2024-30 välillä, mistä vajaa puolet (noin 26 %-yks.) orgaanisesti ja loput yrityskauppojen kautta. Yhtiön investoinnit painottuvat nimenomaan kasvaviin segmentteihin, mistä esimerkkeinä edellisellä strategiakaudella toteutettu 165 MEUR:n siipikarjatehdas sekä uudella strategiakaudella toteutettava 110 MEUR:n investointiohjelma valmisruokaan. Pidämme kasvusegmentteihin perustuvia tuloskasvutavoitteita ainakin orgaanisen osuuden kohdalla jokseenkin realistisina, sillä markkina kasvaa ripeästi ja Atrialla on kilpailijoihin verrattuna erittäin vahva investointikyky ja olemassa oleva markkina-asema kyseisissä segmenteissä.
Yritysostojen osalta tuloskasvun arvioiminen on haastavaa, joskin pidämme positiivisena, että yhtiö painottaa suunnittelevansa nimenomaan pienikokoisia yritysostoja kohdistuen jo valmiiksi kannattaviin yhtiöihin, jotka toimivat yhtiön nykyisillä kotimarkkinoilla. Yhtiö linjasi, että se ei tule laajentamaan yrityskaupoilla uusiin maihin, vaan keskittyy nykyisen maaportfolion toiminnan kehittämiseen.
Ydinsegmenteissä investoidaan valikoidusti ja toimintaa optimoidaan
Tuloskasvun kannalta toiseksi tärkein muutostavoite on kasvu ja toiminnan optimoiminen ydinsegmenteissä, joita ovat mm. punainen liha ja lihajalosteet (28 % käyttökatteen kasvusta). Näiden segmenttien markkinakasvu on heikkoa, mahdollisesti jopa maltillisen negatiivista, mikä tarkoittaa että yhtiön täytyy sopeuttaa toimintaa laskeviin volyymeihin ainakin osassa toiminnoista. Yhtiö pyrkii tehostamaan toiminnan kannattavuutta mm. net revenue managementilla, mikä tarkoittaa älykästä tuoteportfolion hallintaa ja kategorioiden tiiviimpää analysointia kaupallisten päätösten tueksi. Näemme orgaanisen tuloskasvun tällä osa-alueella haastavampana, mutta mahdollisena, mikäli tehostamistoimissa onnistutaan.
Maiden välinen yhteistyö mielenkiintoinen uusi aloite
Kolmas muutostavoite, maiden välisen yhteistyön kehittäminen, vastaa 13 % tavoitellusta käyttökatteen kasvusta. Tätä muutostavoitetta varten yhtiö on perustanut kaksi uutta konsernin laajuista yksikköä, joista toinen vastaa omien toimintamaiden sisäisen tuoteviennin kasvattamisesta ja toinen toimintamaiden ulkoisen tuoteviennin kasvattamisesta. Pidämme erityisesti sisäisen tuoteviennin kehittämistä mielenkiintoisena aloitteena, koska sen onnistuessa yhtiö pystyisi saamaan enemmän irti Nurmoon suunnatuista suurista kasvusegmenttien investoinneista ja voisi yltää skaalajohtajaksi useilla pohjoismaisilla markkinoilla – ei vain Suomessa. Toisaalta tehtävä ei ole helppo, sillä logistiikka täytyy saada tehokkaaksi maiden välillä ja toisaalta paikallisesti valmistetuilla tuotteilla on tyypillisesti kilpailuetu kuluttajapreferenssien takia. Yhtiö on Nurmon uusien tehdasinvestointien kohdalla kiinnittänyt huomiota pakkaustoimintojen kehittämiseen siten, että toimitukset esim. Ruotsiin saataisiin toteutettua tehokkaasti. Maiden sisäisessä viennissä fokus on pääasiassa siipikarjassa, valmisruoassa ja foodservice-segmentissä. Ruotsi ei ole lähtökohtaisesti omavarainen lihatuotteiden osalta ja erityisesti foodservice-kanavassa on tilaa tuontituotteille, mitkä avaavat mahdollisuuksia tuoteviennin saralla. Ulkoisen tuoteviennin saralla vientifunktio toimii Tanskasta käsin ja pyrkii etsimään vientikohteita myös Atrian muiden maaorganisaatioiden tuotteille.
Silmät auki raaka-ainepohjan laajentamiseen
Neljäs muutostavoite, uusiutuminen tulevaisuutta ajatellen, ei tuota yhtiön suunnitelmissa merkittävää tuloskasvua vielä alkavalla strategiakaudella. Yhtiö varautuu laajentamaan tuotevalikoimia myös mm. vaihtoehtoisiin proteiineihin, mutta toistaiseksi markkina ei ole ollut yhtiön mukaan kovin houkutteleva, koska kysyntävolyymit ovat suhteellisen matalia ja liiketoiminta siksi epäkannattavaa. Atrialle optimaalista olisi löytää yhtiön nykyiseen tuotantoketjuun sidoksissa oleva kotimainen tuote tai raaka-aine, joka olisi myös kuluttajille houkutteleva tarpeeksi laajassa mittakaavassa. Arvioimme tämän muutostavoitteen roolin melko vähäiseksi yhtiön strategiassa.
Tuloskasvun painopiste Suomen ulkopuolella
Historiallisesti Atrian tulos on syntynyt lähes kokonaan Suomesta. Yhtiö on jo onnistunut vahvistamaan Suomen ulkopuolisten yksiköiden tulosta viime vuosina merkittävästi suhteessa matalaan lähtötasoon. Vuonna 2019 liikevoittokontribuutio Ruotsista ja Tanska&Virosta oli vielä negatiivinen, kun vuonna 2025 arvioimme sen olevan noin 17 %. Uudessa strategiassa tätä kehitystä pyritään vauhdittamaan. Keskeinen haaste on parantaa edelleen Ruotsin kannattavuutta (viim. 12kk EBIT-%: 1,9 %), missä onnistuminen olisi tärkeää myös konsernin 5 %:n EBIT-tavoitteen näkökulmasta. Yhtiö kertoi CMD:lle identifioineensa lukuisia kehityskohteita Ruotsin saralla, joiden onnistuessa 5 %:n tavoite voisi yhtiön mukaan olla tehtävissä. Tavoite on hyvä ja kehitys ollut viime vuosina oikean suuntaista, mutta näemme matkan Ruotsin 5 %:n EBIT-marginaaliin pitkänä ja haastavana.
Tavoitellun tuloskasvun jakautuminen maaorganisaatioiden välillä
Lähde: Atria Capital Markets Day 2025
Tavoitteissa onnistuminen toisi merkittävää nousuvaraa osakekurssiin
Tulkitsimme yhtiön tuloskasvutavoitteen jakautuvan melko lineaarisesti strategiakaudelle, joskin suurimmat valmisruokaan kohdistuvat investoinnit valmistuvat vasta 2028 paikkeilla, mikä osaltaan työntää tuloskasvun ajallista painopistettä strategiakauden loppuun. Mm. ydinsegmenttien optimointiin tähtäävistä toimenpiteistä voitaisiin sen sijaan saada tuloskasvua jo nopeammallakin aikataululla.
Mikäli Atria onnistuisi tuloskasvutavoitteessaan (2030 EBIT: 100 MEUR), nousisi osakkeen diskontattu käypä arvo 22,3 euroon (erotus nykykurssiin noin 60 %). Osakkeen vuotuinen tuotto viiden vuoden jaksolla olisi noin 20 %/v. Arvio sisältää nykyennusteisiimme pohjautuvat osingot ja muut rahavirrat, mutta ei tuloskasvun kiihtymiseen liittyvää mahdollisesti nykyennusteita korkeampaa vapaata rahavirtaa vuosien 2026-30 välillä. Arvio pohjautuu maltilliseen arvostusoletukseen EV/EBIT 10x. Mikäli yhtiö onnistuisi nostamaan sijoitetun pääoman tuoton selvästi yli nykyisen tason (ROI: ~10 %), voisi myös käyvässä arvostuskertoimessa olla nousuvaraa. Yhtiö nosti uudessa strategiassa oman pääoman tuottoa koskevan tavoitteensa (ROE) 12 %:iin (aik. 10 %), kun meidän nykyennusteet olettavat ROE:n pysyvän vakaana hieman yli 10 % tasolla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
