Avidly aktivoitui yrityskaupoissa ja laajentaa kansainvälistä liiketoimintaansa
Avidly tiedotti allekirjoittaneensa sopimuksen englantilaisen Digital 22 Online Limitedin (“Digital 22”) ostamisesta. Digital 22 on isobritannialainen inbound-markkinoinnin asiantuntijayhtiö, joka on Avidlyn tavoin Hubspotin kumppaniohjelman korkeimmalla Elite-tasolla. Kauppa laajentaa Avidlyn maantieteellistä läsnäoloa erityisesti Isoon-Britanniaan ja osin myös Kanadaan.
Yritysosto on Avidlyn kokoluokkaan nähden kohtuullisen kokoinen
Digital 22:n liikevaihto vuonna 2020 oli 2,15 MEUR ja nettotulos 0,44 MEUR. Vuoden 2021 alun (tammi-syyskuu) aikana ostokohteen liikevaihto kasvoi noin 10 %, mutta vastaavasti nettotulos laski noin 40 % edellisvuodesta. Ennusteemme Avidlyn vuoden 2021 liikevaihdolle on 29,3 MEUR, josta yrityskauppa on kooltaan alle kymmenesosan. Kauppa on yhtiön kokoluokkaan nähden pienehkö, mutta tuo sen kasvuun kuitenkin näkyvän epäorgaanisen piristysruiskeen.
Kaupan hinnoittelu vaikuttaa kireältä, mutta on tulospohjaisesti perusteltavissa
Kauppahinta on noin 1,2 MEUR, josta noin 2/3 maksetaan käteisellä ja noin 1/3 osakkeilla. Lisäksi Avidly maksaa myyjille vuosina 2024-2025 Digital 22:n hyvälle kehitykselle ehdollisen enintään noin 4,9 MEUR lisäkauppahinnan. Koko kauppahinta on siten enimmillään noin 6,1 MEUR. Olettaen neutraalin nettokassan kauppahinta vastaa arviomme mukaan noin 0,5-2,6x EV/Liikevaihto -kerrointa vuodelle 2021, kun Avidlyn vastaava kerroin on 0,9x. Liikevaihtopohjaisesti kaupan arvostus näyttää siten hyvin kireältä. Toisaalta tulospohjaisesti kauppahinta vastaisi 3-14x P/E-kerrointa vuoden 2020 luvuilla tai 5-24x kertoimia vuodelle 2021 arvioimillamme luvuilla. Tulospohjaisesti kauppahinta on perusteltavissa, etenkin mikäli ostokohteen vuoden 2020 vahva kannattavuus ei johtunut merkittävissä määrin kertaluonteisista eristä.
Ensimmäinen yrityskauppa sitten vuoden 2019
Avidlyn noin vuosi sitten päivitettyyn kasvustrategiaan kuuluu orgaanisen kasvun ohella yritysostot. Yhtiö on kuluneen vuoden aikana myös kertonut tutkivansa aktiivisesti mahdollisia kohteita. Tiedote kaupasta ei siten ole yllätys, joskin pidämme yrityskaupan toteuttamista hyvänä merkkinä yhtiön perustan vakaantumisesta erityisesti vuoden 2019 lopun haasteiden jälkeen. Avidlyn edellinen yrityskauppa oli vastaava saksalainen inbound-markkinoinnin yhtiö Netpress. Tämä kauppa toteutettiin elokuussa 2019 ja oston lisäkauppahinta maksettiin etuajassa kesällä 2020, joten Avidly on onnistunut vastaavissa yrityskaupoissa. Odotamme Avidlyn jatkavan yrityskauppakohteiden tutkimista ja vastaavien kauppojen toteuttamista lähivuosina.
Kaupalla ei välitöntä vaikutusta loppuvuoden ennusteisiimme tai näkemykseemme
Yrityskaupan odotetaan toteutuvan tammikuussa, joten sillä ei ole kaupasta aiheutuvia kuluja lukuun ottamatta vaikutusta loppuvuoden ennusteisiimme. Kaupalla ei myöskään ole välitöntä vaikutusta näkemykseemme yhtiöstä. Päivitämme yrityskaupan ennusteisiimme viimeistään Q4-raportin julkaisun yhteydessä. Edellinen raporttimme yhtiöstä on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille