Avidly H2: Odotusten mukainen suoritus
Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin palveluyhtiö Avidly julkaisi tänään aamulla H2-raporttinsa. Numeroiden osalta katsaus oli yllätyksetön, sillä yhtiö antoi 16.2. positiivisia ennakkotietoja katsauskauden liikevaihdosta ja kannattavuudesta. Vuoden 2021 ohjeistus oli kuitenkin muotoiltu kasvun osalta löyhästi.
Avidlyn H2-liikevaihto kasvoi 16 % 12,0 MEUR:oon ja koko vuonna 13 % 25,0 MEUR:oon. Kasvun taustalla oli nähdäksemme isossa kuvassa mainontamarkkinan etenevä digitalisaatio, jonka myötä Avidlyn tarjoamien markkinointiohjelmistoihin (pääasiassa Hubspot) ja markkinoinnin toteutukseen liittyvien palveluiden kysyntä on kasvutrendillä. Avidlyn henkilöstömäärä laski vuonna 2020 merkittävästi edellisvuodesta ja oli 223 (2019: 246), joten kasvun ajurina oli nähdäksemme erityisesti henkilöstön laskutusasteen kasvu.
Avidlyn H2-liikevoitto kääntyi yhtiön ennakkotietojen mukaisesti positiiviseksi ja oli 0,3 MEUR (H2’19: -2,1 MEUR). Siten koko vuoden osalta liikevoitto jäi niukasti -0,1 MEUR tappiolle. Yrityskauppojen kustannuksista ja poistoista sekä osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä oikaistuna Avidlyn H2-liikevoitto kääntyi kuitenkin positiiviseksi 0,6 MEUR:oon (H2'19: -1,9 MEUR). H2:n kannattavuuskäänteen taustalla olivat arviomme mukaan keväällä toteutetut henkilöstöjärjestelyt, joiden noin 1 MEUR:n säästöt kohdistuivat arviomme mukaan lähinnä H2:n ajalle. Samanaikaisesti arvioimme myös laskutusasteen nousseen vertailukaudesta ja siten kasvu nähdäksemme valui myös vahvistuneeseen tulosriviin.
Avidly antoi jo joulukuussa päivitetyn strategian yhteydessä vuodelle 2021 tavoitteen positiivisesta oikaistusta liikevoitosta (EBITA, eli liikevoitto oikaistuna yritysostojen arvonalenemista ja allokaatiopoistoista). Avidly antoi tilinpäätöstiedotteen yhteydessä vain hieman tarkennusta kasvuodotuksiin. Vuonna 2021 Avidly arvioi liikevaihtonsa kasvavan vuoden 2020 tasosta ja oikaistun liikevoittonsa olevan positiivinen. Ennusteemme vuodelle 2021 ennen ohjeistusta olivat 10 %:n liikevaihdon kasvu ja 5 %:n oikaistu liikevoitto. Avidly tähtää vuosien 2021-2025 strategiassa yli 10 %:n vuosittaiseen orgaaniseen liikevaihdon kasvuun ja yli 10 %:n oikaistuun liikevoittoon vuonna 2025.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille