Avidly: operatiiviset ongelmat jatkuvat
Laskemme Avidlyn tavoitehinnan 5,0 euroon (aik. 5,4 euroa) ja toistamme vähennä-suosituksen. Yhtiö antoi kuluvalle vuodelle jo toisen negatiivisen tulosvaroituksen, kun Inbound-liiketoiminnan kasvuhankkeet rasittavat kannattavuutta ja Markkinoinnin palvelut -liiketoiminnan tehokkuus on jäänyt tavoiteltua heikommaksi. Näemme Avidlyn kunnianhimoisen kasvustrategian pitkällä aikavälillä houkuttelevana optiona, mutta jyrkästi heikentyneen näkyvyyden ja tuloskunnon vuoksi emme näe osakkeen arvonnousulle lyhyellä tähtäimellä ajureita.
Jo toinen tulosvaroitus kuluvalle vuodelle
Avidly antoi jo toisen negatiivisen tulosvaroituksen vuodelle 2019, kun yhtiö kertoi vuoden 2019 liikevoiton jäävän tappiolliseksi (aik. liikevoitto positiivinen). Liikevaihdon osalta ohjeistus (22-24 MEUR) pidettiin kuitenkin ennallaan. Avidlyn mukaan tulosvaroituksen taustalla ovat erityisesti Inbound-liiketoimintaan tehdyt etupainotteiset kasvupanostukset sekä alkusyksyllä tehdyn yritysoston integrointiin liittyvät kustannukset. Arviomme mukaan myöskään Markkinoinnin palvelut -liiketoiminnan alkuvuonna kohtaamat haasteet eivät ole vielä merkittävissä määrin helpottuneet, sillä yhtiö kertoi aloittaneensa näiden toimintojen osalta kannattavuushankkeen.
Yhtiön kannattavuus uhrataan kasvun alttarille lähivuosina
Laskimme tulosvaroituksen myötä vuoden 2019 liiketuloksen -0,2 MEUR:oon (aik. 0,1 MEUR), mutta liikevaihtoennusteemme säilyi yritysoston myötä ennallaan 23 MEUR:ssa. Ennustamme vuosille 2020-2022 nyt keskimäärin noin 13 %:n liikevaihdon kasvua (ennallaan) ja noin 1-3 %:n liikevoittomarginaalia aiemman 2-3 %:n sijaan. Liiketoiminnoittain odotamme Markkinoinnin palveluihin noin 2 %:n kasvua ja noin 3-4 %:n kannattavuutta. Inboundin odotamme kasvavan keskimäärin yli 35 % vuodessa, mutta etupainotteisista kasvupanostuksista johtuen ennakoimme segmentin liikevoittomarginaalin jäävän nollarajan tuntumaan. Heikon tulostason vuoksi emme odota yhtiön enää maksavan osinkoa lähivuosina.
Kunnianhimoisen strategian onnistuminen ratkaisevaa arvonmuodostuksen kannalta
Avidly tavoittelee vuodelle 2024 yli 25 %:n orgaanisen ja yli 15 %:n epäorgaanisen kasvun kautta yli 100 MEUR:n liikevaihtoa, mikä 5-kertaistaisi yhtiön liikevaihdon. Kannattavuuden osalta yhtiö tavoittelee 2-7 %:n liikevoittoa. Pidämme yhtiön tavoitteita omiin ennusteisiimme nähden erittäin kunnianhimoisina, sillä niiden toteutuminen vaatii osaajapulasta kärsivällä markkinalla suuria rekrytointimääriä ja lukuisia onnistuneita yritysostoja. Näytöt sekä rekrytointien ja yritysostojen onnistumisen osalta ovat toistaiseksi vaatimattomat, mutta on liian aikaista vetää johtopäätöksiä strategian arvonluontipotentiaalin osalta.
Osakkeelle ei löydy lyhyellä aikavälillä selkeitä tukitasoja, vaikka kasvustrategian potentiaali on houkutteleva
Avidlyn jatkuvat kannattavuushaasteet ja muut epävarmuustekijät yhtiön ympärillä (mm. toimitusjohtajan puuttuminen, henkilöstön vaihtuvuus ja yrityskauppojen haasteet) heikentävät lyhyellä aikavälillä huomattavasti osakkeen houkuttelevuutta, emmekä näe osakkeelle selkeitä tulospohjaisia tukitasoja tai positiivisia ajureita. Kasvustrategian osittaisenkin onnistumisen kautta osakkeen tuotto-odotus on mielestämme houkutteleva (kts. Laaja yhtiöraportti), mutta ensin yhtiön on palautettava luottamusta nostamalla Markkinoinnin palveluiden kannattavuus nousu-uralle sekä annettava vahvempia näyttöjä Inbound-liiketoiminnan kasvupanostusten ja yritysostojen toimivuudesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille